توسط محقق ایرانی در سوئیس ابداع شد

رباتی که شبیه انسان راه می‌رود+فیلم

    کد خبر :112040

“حامد رضوی”، مهندس عضو موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوییس (EPFL)، موفق به ساخت ربات‌هایی شد که الگوریتم‌های خودآگاه و مفاصل انعطاف‌پذیر به آنها کمک می‌کند تا بیشتر شبیه به انسانها حرکت کرده و قدم بردارند.

راه رفتن ربات‌ها هر چند که گاهی اوقات یک مشکل است، چالش اصلی با روبات‌ها نیست، بلکه راه رفتن آنها به طور طبیعی و حفظ تعادل اجسامی که حمل می‌کنند، یک چالش بزرگ است. محققان تمایل دارند هم با احتیاط و هم با سرعت به حل این مشکل بپردازند.

محققان سوئیسی معتقدند که می‌توانند بهتر عمل کنند. بنابراین “حامد رضوی” در حال کار بر روی “COMAN” (ربات انسان‌نما)، یک ربات بدون سر و طراحی شده برای راه رفتن به صورت طبیعی هستند.

این آدم مکانیکی اتوماتیک از طریق ترکیبی از انعطاف‌پذیری بیشتر، اتصالات الاستیک و یک الگوریتم کنترل که کمک می‌کند تا ربات بدن خود را درک کند، رفتار و راه رفتن طبیعی‌تری دارد.

“کومن” تقارن و تناسب در دینامیک و ساختار خود آگاهی دارد، که به آن کمک می‌کند تا نه تنها با قدم برداشتن به طور طبیعی حرکت کند، بلکه حمل اشیا، حرکت در سطوح ناهموار مانند پله‌ها و واکنش به شگفتی‌ها را نیز برای آن ممکن می‌سازد.

به عنوان مثال، اگر شما ربات را فشار دهید، به لطف انعطاف‌پذیری بیشتر و درک از بدن خود، دقیقا می‌داند که پاهایش را چگونه و چطور قرار دهد تا مانند همتایانش نقش بر زمین نشده و تعادل خود را حفظ کند.

این تکنولوژی تا رسیدن به ربات‌هایی که بتوان با آنها ارتباط برقرار کرد راه زیادی دارد. چرا که این ربات‌ها قبل از هر چیز به یک سر و یا راه دیگری برای کاوش جهان خود نیاز دارند.

تیم تحقیقاتی “حامد رضوی” همچنین در مورد امکان آموزش ربات‌ها برای هماهنگی در فعالیت‌های مشترک مانند جابجا کردن یک میز، تحقیق می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید