قاسمی: همه‌پرسی در یک مقطع نامناسب و بدون منطق لازم اتفاق افتاد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۳:۰۸
    کد خبر :111374

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدا و جانبازان دفاع مقدس و تسلیت ایام محرم در پاسخ به سوالی در خصوص تحولات در کردستان عراق گفت: دیروز اعلام شد که جمهوری اسلامی مرزهای خود را بنا بر تقاضای دولت عراق و طی یاداشتی که از وزارت خارجه عراق دریافت کرده بودیم بست. خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل را نیز تایید نمی‌کنم.

وی در خصوص اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران گفت: آنچه دیروز منتشر شد توسط برخی رسانه های غربی نادرست و غلط بود. یک فضا سازی در آستانه همه پرسی در اقلیم عراق بود که اهداف خاصی را دنبال می‌کرد. سیاست ایران درباره همه پرسی مکررا اعلام شده، ما به تمامیت ارضی عراق، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق، مُصِر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم و هر گونه اقدام مغایر با این موضوع اقدامی نابجاست و می‌تواند منجر به تحولاتی شود که به زیان همه بخصوص مردم کرد خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اظهارات ظریف مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن آمریکا گفت: ما هیچوقت به طرف مقابل اعتماد نداشته ایم اما مذاکره نشانه اعتماد به طرف مقابل نیست.

قاسمی در خصوص تحرکات درباره همه پرسی اقلیم و سفر هیاتهای ایرانی گفت: ما همواره با اقلیم و احزاب کردی چه در دوران جدید و چه در گذشته همواره در تماس بوده و رایزنی های بسیار داشته و داریم و طی هفته های گذشته ارتباط خود را چه از طریق سفارتمان و همچنین سرکنسولکری داشته ایم. مذاکرات مفصلی درباره همه پرسی، ضرورت وحدت عراق و مذاکره اقلیم و بغداد داشته و خواسته ایم که اگر مشکلی وجود دارد از طریق رایزنی سیاسی حل و فصل کنند.

وی در خصوص اقدامات آمریکا علیه ایران و فرمان مهاجرتی جدید ترامپ گفت: رایزنی های سیاسی ایران در حد وسیع در نیویورک از ابتدای مجمع بوده و هنوز ادامه دارد و سفر روحانی بسیار پرثمر بوده و ظریف نیز کماکان در نیویورک تماسهای خود را دارد و تا دیروز 42 دیدار، نشست و سخنرانی و مصاحبه داشته که ادامه هم دارد. آمریکا ماهیت سیاست خارجی و هیات حاکمه خود را هر از گاهی نشان می‌دهد.

قاسمی در خصوص فرمان مهاجرتی جدیدآمریکا ادامه داد: این کاری غیر انسانی، بی ربط و غلط است و محکوم و مطرود است که در عصر حاضر در هیچ کجای جهان افکار عمومی با چنین اقداماتی موافق نخواهند بود.

سخنگو در خصوص تحریم‌های جدید آمریکا و برگزاری نشست وزاری 1+5 در نیویورک گفت: ما دو جلسه کارشناسی و وزرا را داشتیم که مفصل و طولانی بود. بیان تمامی کارشکنی ها و بد عهدی ها و مشکلات از سوی آمریکا مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. در یک نشست سیاسی غیر طبیعی است که در همان جلسه به نتیجه برسیم و رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص همه پرسی اقلیم و واکنش ترکیه گفت: مواضع ما روشن است، این اقدام در یک مقطع نامناسب و بدون منطق لازم اتفاق افتاد که دولت عراق موفق شده بود تا خد بسیاری در مبارزه با تروریسم موفقیتهایی را کسب کند.

سخنگو در خصوص بازدید نمایندگان از سفارتخانه های ایران گفت: معمولا نمایندگن مجلس سفرهایی را به خارج از کشور دارند و در این سفرها توسط سفرای ما استقبال می‌شوند و این تماس وجود داشته و خواهد داشت.

قاسمی درباره عدم پرداخت پول فروش محصولات پتروشیمی ایران به چین گفت: به علت تغییر مقررات سیستم بانکی چین مشکلاتی بوجود آمده بود و برخی تعلل‌ها بوجود آمده بود و مقامات اقتصادی مذاکرات مفصلی داشتند و مشکلات تقریبا حل شده است.

وی در خصوص افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران و اقدامات وزارت خارجه گفت: بحث سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است و جزو سه اولویت جدی دولت دوازدهم است. وزارت خارجه در این خصوص طراحی های لازم را داشته که یکی از انها جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره نشست سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در نیویورک اظهارداشت: ایران، عراق و ترکیه مسایل مختلفی دارند که هر از گاهی نیاز به بازبینی آن دارند، لذا این تماس‌های سه کشور و رایزنی ها وجود داشته که یکی از آنها در نیویورک بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید