آمار بیست میلیاردی از مصرف سرانه کیسه پلاستیکی در کشور/ هشدار کارشناسان تغذیه و فعالان محیط زیست درباره عوارض و زباله های ظروف یکبار مصرف در ایام محرم و صفر

    کد خبر :111293

با آغاز ماه محرم و شروع عزاداری های مردم ایران در سوگ امام حسین (ع) و شهدای کربلا یکبار دیگر مسائل پیرامون رعایت شئونات مردم کشور به وسیله عزاداران و هیئات مذهبی مطرح است. بهداشت شهری و عدم ریختن زباله های باقی مانده از نذری ها می تواند مانع بوجود آمدن مشکلات زیست محیطی و مشکلاتی از این قبیل شود.

به گزارش بازتاب، هر ساله با آغاز ایام عزاداری محرم و صفر تکیه گاه ها و هیئات مذهبی فعال شده و ضمن عزاداری از عزادارن نیز پذیرایی می شود. همچنین بسیاری از مردم در این ایام به ادای نذری های خود می پردازند. همین نیز باعث افزایش استفاده از ظروف یکبار مصرف در کشور می شود. ظروفی که طبق بررسی های کارشناسان جز محصولات تجدیدناپذیر است و مکررا درباره عدم استفاده از آنها تاکید شده است.

گفته می شود در ایام محرم و صفر مقدار استفاده از ظروف یکبار مصرف تا دوبرابر افزایش پیدا می کند و عمدتا ما شاهد حجم عظیمی از زباله ظروف یکبار مصرف به ویژه در شبها و بعد از پایان عزاداری در خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور هستیم. اتفاقی که جدای از نازیبا کردن شهر مشکلات عدیده زیست محیطی نیز با خود به همراه دارد.

بنابراعلام کارشناسان محیط زیستی هر خانواده ایرانی روزانه سه کیسه پلاستیکی استفاده می کند که با احتساب داشتن حدود 20 میلیون خانوار در ایران، روزانه 60 میلیون، ماهانه یک میلیارد و 800 میلیون و سالانه بیش از 20 میلیارد کیسه پلاستیکی در کشور مصرف می شود. این مشکل در روزهای حاضر با افزایش چشمگیر استفاده از ظروف یکبار مصرف چندین برابر می شود و قطعا خطرات زیست محیطی ای که در پی دارد دامن همه مردم را خواهد گرفت.

از طرفی دیگر با افزایش زباله های این چنینی در سطح شهر، رفتگران زحمت کش شهرداری نیز با مشکل جمع آوری این حجم عظیم از زبالات رو به رو می شوند. شعار «شهر ما خانه ما» به صرفه اینکه بارها و بارها گفته شود کافی نیست.

این نگاه باید در واقعیت زندگی مردم اتفاق بیافتد تا مردم کشور در آرامش زندگی کنند.عزاداری محرم و صفر از رسوم با پیشینه و تاریخی در کشور ماست. مراسمی که البته در طول تاریخ شکل و ظاهر متفاوتی پیدا کرده است و گاهی این تغییرات جدیت و جایگاه اصلی این مراسم را تحت الشعاع قرار می دهد. مراسم و ساده و بی آلایش روضه خوانی و سینه زنی گذشته، امروزه جای خود را به مراسم شلوغ و پرهیاهویی داده است که در روزهای عزاداری حسینی بدون رعایت شان مردم با ایجاد سر و صداهای زیاد ضمن بهم ریختن نظم شهری حالا می توانند زیست شهری را مورد هدف قرار دهند.

در نقاط اندکی از کشور هنوز هم هیئت های ساده و صمیمانه ای هستند که با انجام عزاداری آرامی در تکیه ها شام ساده ای را نیز در ظروف ایرانی میل می کنند و از میهمانان عزاداری امام حسین پذیرایی می شود. اما در کلانشهر ها همین پذیرایی ها می توانند موجب بحرانی جبران ناپذیر باشند.

در سالهای گذشته کمپین مردمی ای با عنوان «کمپین مبارزه با ریختن زباله و ظروف یکبار مصرف در سطح شهر در ایام محرم» تشکیل شد و اگرچه تاثیر آنچنان زیادی بر این مسئله نداشت اما موجب جدی شدن نگاه مردم و مسئولین به لزوم توجه به این موضوع شد.

از سویی دیگر افرادری که قصد ادای نذر و پذیرایی از عزاداران را دارند می توانند از ظروف یکبار مصرف گیاهی استفاده کنند. ظروفی که نه خطرات ظروف یکبار مصرف معمولی را دارند و نه زحمت تمیز کردن ظروف شکستنی را. ماندگاری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در طبیعت 300 تا 500 سال است در حالی که ظروف یکبار مصرف گیاهی تخریب پذیر بوده و در زمان کوتاه تری نسبت به ظروف پلاستیکی در محیط زیست تجزیه می شوند.گفتنی است چند سالی می شود که ظروف یکبار مصرف با پایه گیاهی وارد بازار ایران شده است و این ظروف دارای 30تا 40 درصد مواد نشاسته ای گیاهی است که همراه با ترکیبات دیگر ساخته می شود.

 

حسین عبیری گلپایگانی فعال محیط زیست و رییس انجمن کوهستان سبز در این باره به ایرنا گفته بود: سازگاری با محیط زیست، عاری از هر گونه اثرات مضر پلاستیکی به دلیل تماس با غذای داغ – اسیدی و چرب، قابل تجزیه بودن در خاک، مصرف انرژی کمتر در فرایند تولید و تهیه شده از منابع اولیه تجذیذ پذیر برخی از این مزایا است.

لازم به ذکر است که قیمت ظروف گیاهی بیشتر از قیمت ظروف پلاستیکی است که برای حل این موضوع نهادهای ناظر و ذی‌ربط می توانند با اختصاص یارانه در این خصوص به هیئت های مذهبی امکان خرید این ظروف را تسهیل کنند. ایام محرم و صفر یکی از مهمترین ایام فرهنگ مردم ایران است و سابقه برگزاری مراسم عزاداری تاریخی طولانی دارد.

بنابراین هر ساله مردم ایران به برگزاری پرشور این مراسم خواهند پرداخت و لازم است تا در این بین کسی هم متضرر نشود. مشکلات زیست محیطی و نازیبا کردن محیط زندگی اتفاقی است که دامان همه ما را خواهد گرفت. باید توجه داشت که برگزاری ساده و بی آلایش این مراسم یا با رعایت نکات لازم بعد از پایان عزاداری شهری سالم و پاک برای همه مردم باقی خواهد گذاشت.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ناصر گفت:
    موافقم ۱

    اگر در فیلمهای خارجی دیده باشید از پاکت استفاده میشود که داخل آن یو وی شده و قابل بازیاف شدنه ..ما هم میتونیم اینکارو بکنیم …کو گوش شنوا

دیدگاهتان را بنویسید