آويز شدن به درختان چنار طولاني‌ترين خيابان پايتخت

درختان خیابان وليعصر يكي يكي آب مي‌روند

    کد خبر :111130

بزرگ‌ترين و زيباترين خيابان پايتخت حالا به دلايل مختلف درختان بلندقامت خود را يكي يكي از دست مي‌دهد. عوامل بسياري به‌رغم تأكيدات شهرداري بر حفظ درختان اين خيابان سبب نابودي و خشك شدن اين ميراث سبز پايتخت شده است.

ساخت‌وساز در حريم درختان، وجود فاضلاب مراكز درماني و كسبه، ازدياد جانوران موذي همچون موش، خشك شدن درختان به بهانه زيباسازي پياده‌رو و حالا هم استفاده از درختان به عنوان ستون تبليغات محيطي از سوي شهرداري، كسبه و… موجب شده درختان خيابان وليعصر (عج) ايستاده مي‌ميرند و كسي هم پاسخگو نيست. براي حفاظت از اين درختان زيبا، تصويب لايحه حفاظت از درختان خیابان وليعصر (عج) نيز سبب نشد تا اين درختان از مرگ تدريجي رهايي يابند.

سال‌هاست رسانه‌ها از نابودي درختان اين خيابان زيبا خبرهاي ناگواري را منتشر مي‌كنند، درختان سرشماري مي‌شوند ولي تعداد اين درختان به دليل خشك و قطع شدن به دلايل مختلف آب مي‌روند. برنامه‌هاي بسياري از سوي شهرداري براي حفاظت اين درختان در سال‌هاي متمادي به اجرا درآمده است اما در عمل فقط شاهد خشك شدن اين درختان سربه فلك كشيده هستيم.

تجاوز به حريم درختان

ساخت‌وسازها در گوشه و كنار خيابان وليعصر (عج) در حال انجام است. اين ساخت‌وساز كه از سوي سازندگان و بعضاً مراكز عمومي و دولتي صورت گرفته و همچنان در حال انجام است به دليل رعايت نكردن ضوابط و مقررات با تجاوز به حريم ريشه درختان به دليل گودبرداري سبب خشك شدن تدريجي درختان تنومند اين خيابان شده است.

متأسفانه پلاك‌گذاري و شناسنامه‌دار كردن درختان در اين خيابان فقط درحد شعار باقي مانده است. اينكه چرا مديريت شهري تاكنون نتوانسته براي حفظ اين چند هزار درخت كار مؤثري را با توجه به وجود طرح‌‌هاي بسيار و وجود مهندسان فضاي سبز و بودجه‌هاي كلان انجام دهد جاي تأمل و سؤال دارد. چنارهاي اين خيابان با دخالت‌هاي غيراصولي چه از نظر تعداد و چه از نظر كيفيت حال و روز خوبي ندارند.

وقتي به خيابان وليعصر (عج) پا مي‌گذاريد دركنار مغازه‌هاي چندصدميليوني و برج‌هاي آسمان‌خراش و ويترين‌هاي با اجناس ميليوني، درختان رنگ و رو پريده‌اي مي‌بينيد كه در حال مرگ تدريجي هستند.

زيرسايه درختان قدم مي‌زنيم ولي خشك شدن درختان را نمي‌بينيم. بسياري از مسئولان رده بالاي كشور در روز چند بار از اين خيابان كه يكي از شريان‌هاي اصلي معابر شهري است عبور مي‌كنند اما هرگز از خود سؤال نمي‌كنند كه چرا درختان اين محدوده در حال نابودي هستند.

درختان با بن يكي دو ساله جايگزين درختان تنومند مي‌شوند؟

درختان سر به فلك كشيده خيابان وليعصر (عج) كه روزگاري نه چندان دور اين خيابان را در‌بر گرفته بودند و سبزي و خرمي و طراوت و شادابي آن زبانزد عام و خاص بود حالا به دست ما خشك و قطع مي‌شود و كسي هم پاسخگوي نابودي اين ميراث سبز نيست.

درختان چند ده ساله قطع مي‌شود و به جاي آن درختان يكي دو ساله كاشته مي‌شود تا جايگزين درختان قبلي شود. وقتي از پياده‌رو خیابان وليعصر(عج) عبور مي‌كنيد، وجود جانوران موذي كه در جوي آب جولان مي‌دهند در كنار زباله‌هاي جامد و فاضلاب برخي مراكز و كسبه، منظره زيباي اين خيابان را زشت كرده است از خود نمي‌پرسم چرا اين ميراث سبز بايد از بين برود؟ حالا هم درختان خیابان وليعصر (عج) جدا از تمام خسارتي كه به آنها وارد ساخته‌ايم توسط كسبه و برخي دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي به پايه و ستون‌هايي تبديل شده‌اند. از آويزان كردن بنر، چسباندن بروشور گرفته تا كوبيدن ميخ و تكيه‌گاه قرار گرفتن براي داربست‌ها را مي‌توان در طول خيابان وليعصر مشاهده كرد.

به راستي چرا درختان و فضاي سبز خیابان وليعصر (عج) بايد نابود شود؟! اگر روند خشك شدن درختان چنار ادامه يابد، چند سال ديگر فقط بايد مطالب و عكس‌هاي اين درختان را در كتاب‌ها و فيلم‌ها و تابلوها مشاهده كرد و ميراث سبز زنده را بايد در ميراث گنجينه‌اي مشاهده كرد. پيشنهاد مي‌شود براي حفظ درختان خیابان وليعصر (عج) شورا و شهرداري قوانين ويژه‌اي را تدوين و به تصويب برسانند، تا اين ميراث سبز براي آيندگان حفظ شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید