جدایی یک اقلیم بدون رضایت دولت مرکزی امکان پذیر نیست/ صدام برنامه جدایی کردستان را سرعت بخشید

  • سیاسی
  • دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ ۱۰:۰۸
    کد خبر :111081

علی رغم تمام مخالفت های صورت گرفته از سوی دولت مرکزی و کشورهای همسایه، اقلیم کردستان عراق فردا همه پرسی خود را برگزار خواهد کرد. یک کارشناس حقوق بین الملل در این باره گفت: در این موضوع باید پایگاه فکری کردستان را جست و جو کرد. در مجموع جدایی منطقه از کشور بدون موافقت دولت مرکزی امکان پذیر نیست و تبعات این همه پرسی دامان اقلیم کردستان عراق را خواهد گرفت.

«نعمت احمدی» کارشناس حقوق بین الملل درباره برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق به برنا گفت: موضوع جدایی یک منطقه از یک کشور نخستین باری نیست که در جهان مطرح می‌شود. به عنوان نمونه منطقه کاتالونیای اسپانیا چندین بار اقدام به برگزاری همه پرسی در این منطقه کرده است، اما به دلیل مخالفت دولت مرکزی این اتفاق نیفتاده است. در مجموع جدایی منطقه از کشور بدون موافقت دولت مرکزی امکان پذیر نیست.

او درباره دلایل مطرح شدن این همه پرسی در اقلیم کردستان عراق گفت: مساله کردستان عراق متفاوت است. کردستان نزدیک به 100 سال است که از عراق جدا شده و قطار جدایی کردستان سال هاست حرکت کرده است. روزی که انگلستان برای اقلیم کردستان نقشه جدایی کشید جدایی کردستان اغاز شد. صدام با کشتار خود، با بمباران حلبچه به این جدایی طلبی سرعت بخشید.

احمدی تصریح کرد: در این موضوع باید پایگاه فکری کردستان را جست و جو کرد. جمهوری اسلامی ایران باید متناسب با شرایط جدید منافع خود را بازتعریف کند. کردستان عراق در همسایگی ایران قرار دارد و این همه پرسی سرآغاز یک رخداد جدید در منطقه خاورمیانه خواهد بود.

این کارشناس حقوق بین الملل در پایان گفت: دولت مرکزی عراق، ترکیه، ایران و سوریه مخالف برگزاری این همه پرسی هستند. از دلایل اصلی این که بارزانی متصور شده است می‌تواند یک شکور مستقل تشکیل دهد، حوادث پس از تشکیل داعش در منطقه و مبارزاتی است که کرد ها با داعش انجام داده اند. این مبارزات از کردها یک ملت واحد فارغ از مرز ها تشکیل داد. کمکی که کردها در کنار شیعیان به نابودی داعش کردند، خواسته کرد ها را از قوه به فعل درآورد. در حوادث اخیر کردها از یک پیشمرگه به یک رزمنده تبدیل شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید