پیدا کردن فرهنگی ناشناخته در ایران آغاز شد

    کد خبر :109284

کاوش لایه نگارانه، ارزیابی مطالعات مغناطیس سنجی و پژوهش در تل آتشی دارستان بم با همکاری کشور فرانسه و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای تکمیل پژوهش‌های ناتمام پیشین آغاز شد.

سرپرست کاوش لایه نگارانه و ارزیابی مطالعات مغناطیس سنجی در تل آتشی، هدف از کاوش‌های سال جاری را پیگیری لایه نگاری و ارزیابی مطالعات مغناطیس سنجی با کاوش‌های باستان شناختی اعلام کرد.

به گفته این باستان شناس، معرفی فرهنگ نوسنگی بی‌سفال خصوصیات، گاهنگاری و معرف‌های آن، همچنین شکل گیری فرهنگ روستانشینی در جنوب شرق ایران از اهداف بلندمدت این پژوهش است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کاوش لایه نگارانه و ارزیابی مطالعات مغناطیس سنجی در تل آتشی دارستان بم با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است، ابراز امیدواری کرد که تداوم پژوهش‌ها، زمینه معرفی فرهنگی ناشناخته در بخش دیگری از ایران را فراهم کند.

وی با اشاره به این نکته که تل آتشی استقراری مربوط به فرهنگ نوسنگی بی سفال در شرق بم است، از ناشناخته بودن این فرهنگ در جنوب شرق ایران تا سال 1387 خورشیدی خبر داد.

گاراژیان با اشاره به ثبت تل آتشی در سال 1379 در فهرست آثار ملی گفت: با این حال این محوطه تا سال‌ها پس از زلزله مهیب بم در بهمن ماه 1382 همچنان ناشناخته ماند.

وی افزود: زنده یاد شهریار عدل طی بازدیدها و بررسی‌های پس از زلزله آثار باستانی منطقه را در محافل علمی مطرح کرد.

این باستان شناس در ادامه به انجام بررسی‌هایی با هدف پژوهش در استقرارهای پیش از تاریخی چشم انداز ارگ بم در سال 1386 خورشیدی به پیشنهاد پایگاه میراث جهانی ارگ بم اشاره کرد و افزود: براساس این بررسی‌ها در سال 1387 پروژه پژوهش‌های پیش از تاریخی دارستان بم پیشنهاد و در همان سال اجرایی شد.

وی با اشاره به انجام این پژوهش با حمایت مستقیم پایگاه جهانی ارگ بم و مجوز پژوهشگاه گفت: در سال 1390 با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان مطالعات مغناطیس سنجی در نیمی از مساحت اثر انجام شد.

گاراژیان افزود: پس از وقفه ای هفت ساله که کم و بیش دامن اکثر پژوهش‌های باستان شناسی را گرفت، در سال 1395 پژوهش‌ها بار دیگر با عنوان بررسی عمومی بم – نرماشیر با تاکید بر دارستان با مشارکت مالی و علمی کشور فرانسه آغاز شد و نتایج قابل توجهی داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید