نشست امروز اوپک و تغییر جزیی قیمت نفت در جهات گوناگون

    کد خبر :109187

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، از آنجا که بازار منتظر نتیجه نشست امروز (جمعه) اوپک در مورد تمدید توافق کاهش تولید نفت است، تغییر صبح امروز قیمت های نفت همسو نبود.

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) امروز در وین پایتخت اتریش با هدف بررسی لزوم تمدید توافق کاهش تولید نفت پس از پایان ماه مارس 2018 (اواسط فروردین 1397) برگزار می شود.
قیمت نفت خام برنت دریای شمال در معاملات آتی امروز بازار لندن در ساعت 02:49 بامداد به وقت گرینویچ با هشت سنت یا 0.1 درصد کاهش به 56 دلار و 35 سنت رسید در حالی که هر بشکه نفت خام غرب تگزاس در بازار نایمکس آمریکا با پنج سنت یا 0.1 درصد افزایش به قیمت 50 دلار و 60 سنت معامله شد.
بانک آمریکایی گلدمن ساچز اعلام کرد، گفت وگوها در مورد تمدید توافق کاهش تولید اوپک مهم، اما گمانه زنی در مورد نتیجه آن زود است، با این حال بعید به نظر می رسد، کمیته بررسی این هفته پیشنهاد تمدید توافق را ارایه کند.
«مایکل مک کارتی» استراتژیست ارشد بازار موسسه تحقیقاتی سی ام سی مارکتس در سیدنی نیز گفت: گفت وگوهای زیادی انجام شده، اما اینکه آیا اوپک و کشورهای غیراوپک همپیمان آن می توانند قیمت ها را بالا ببرند، بحث دیگری است.
رویترز نوشت، سرمایه گذاران تا اندازه ای منتظرند ببینند که آیا نیجریه و لیبی که تا کنون از کاهش تولید معاف بوده اند نیز به توافق یادشده می پیوندند یا خیر؟
بانک استرالیا و نیوزیلند نیز اعلام کرد، نظرات در بازار در مورد اینکه آیا اوپک تولید نفت خام خود را باز هم کاهش خواهد داد، مختلف است.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک در نشست رسمی چهارم خرداد امسال این سازمان با تمدید توافق کاهش تولید نفت برای 9 ماه دیگر، یعنی تا پایان مارس 2018 موافقت کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید