تفکیک «ترافیک ایران» از «اینترنت» ۶۰۰ میلیارد ریال به نفع مشترکان یک اپراتور شد

    کد خبر :108884

براساس اظهارات مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی، تفکیک ترافیک داخلی از خارجی با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین اعمال تعرفه نیم‌بها برای محتوا و وب‌سایتهای داخلی، هزینه مشترکان را تا ۶۰۰ میلیارد ریال کاهش داده است.

با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تعرفه دسترسی به پهنای باند به عنوان یک شاخص اصلی موجب تمایز «ترافیک داخلی» از «ترافیک بین‌المللی» می‌شود به نوعی که دسترسی به محتوای هاست شده در داخل کشور و بر روی سرورهای ایرانی هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر خواهد داشت.

به عبارت دیگر با شکل‌گیری و تکامل شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به محتوای ملی برای مردم کم هزینه‌تر می‌شود.

از سویی دیگر با توجه به اینکه راه‌اندازی این شبکه در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی است و موضوعاتی چون اشتغالزایی و فراهم شدن بستری برای فعالیت کسب‌وکارهای نوپا را به همراه دارد، لازم است برای بارورتر شدن آن نرخ «تولید محتوای داخلی» افزایش یابد.

دولت ابتدای سال جاری با مصوبه‌ای، زمینه‌ای چید تا میل و رغبت به تولید محتوای بومی افزایش یابد.

لذا هم‌زمان با بهره‌برداری از فازهای اول و دوم شبکه ملی اطلاعات، کمیسیون تنظیم مقررات طی مصوبه‌ای به اپراتورهای تلفن همراه و شرکتهای اینترنتی اعلام کرد به منظور کاهش هزینه مصرف‌کنندگان باید ضمن جداسازی ترافیک داخل از بین‌الملل، نرخ استفاده از ترافیک داخلی را برای مشترکان خود به نیم‌بهاء کاهش دهند.

این کاهش هزینه همانطور که گفته شد برای ترغیب مشترکان به استفاده از سایتهای داخلی، افزایش تولید محتوا و خدمات داخلی بود.

در مرحله نخست نیز اسامی بیش از 200 سایت پربازدید داخلی که سرورهای آنها در ایران قراردارد به همه شرکتها و اپراتورها اعلام شد تا نسبت به در نظر گرفتن تسهیلات برای کاهش هزینه‌ها اقدام شود.

این لیست رفته‌رفته بسط یافت و به 500 سایت ایرانی با هاستینگ داخلی رسید.

حال با توجه به تفکیک نرخ پهنای باند سایتهای با هاست داخلی از خارجی، علیرضا قلمبر دزفولی؛ مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی در مراسم آزمایش شبکه نسل پنجم ایران که با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران برگزار شد اشاره‌ای به موضوع ترافیک محتوای داخلی داشت و درباره نتایج تفکیک و کاهش تعرفه ترافیک داخلی اظهار کرد: پس از اعمال تفکیک و کاهش تعرفه ترافیک داخلی و اعمال تعرفه نیم‌بها برای محتوا و وب‌سایتهای داخلی، هزینه مشترکان تا 600 میلیارد ریال کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل ایرانسل عنوان کرد: این درحالی است که پیش‌بینی می‌شود مبلغ هفت هزار میلیارد ریال در هزینه‌های مشترکان در طول یک سال از آغاز این طرح در کل ترافیک داخلی صرفه‌جویی شود.

بنابراین به وضوح مشخص است که با اجرای شبکه ملی اطلاعات و تفکیک ترافیک داخلی از خارجی، چه صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه ارتباطی کشور حاصل می‌شود؛ با توجه به اینکه اعداد و ارقام مطرح شده توسط دزفولی تنها در ارتباط با یک اپراتور است قطعا تجمیع وضعیت دیگر اپراتورها با این ارقام، صرفه‌جویی خیره‌کننده‌ای را به ارمغان خواهد آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید