نخستین معامله ذرت دانه ای در بورس کالا انجام شد

    کد خبر :108347

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: امروز نخستین عرضه ذرت دانه‌ای استان کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی با نماد ‘ذرت9611-60’ بازگشایی و 16 تن ذرت به قیمت هشت هزار و 150 ریال برای هر کیلوگرم معامله شد.

«علیرضا ولی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با ایرنا به آغاز اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت در بورس کالای ایران اشاره کرد و افزود: با معامله ذرت دانه ای استان کرمانشاه، در یک ماه آینده ذرت دانه ای استان های غربی و جنوبی کشور نیز به 2صورت فیزیکی و گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: در راستای اجرای مصوبه هیات دولت مبنی بر معامله کل ذرت تولید داخل در بورس کالای ایران و در قالب سیاست قیمت تضمینی، عرضه ذرت دانه‌ای استان های کرمانشاه، کردستان، قزوین، فارس و خوزستان در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران آغاز شد.
ولی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، خرید تضمینی ذرت کل کشور به قیمت تضمینی تبدیل شده است که اجرای این سیاست به 2 روش گواهی سپرده کالایی و فیزیکی در بورس کالای ایران انجام می شود.
به گفته وی، در روش گواهی سپرده کالایی، کشاورزان محصول تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کرده و پول خود را در مدت سه روز کاری پس از فروش دریافت می کنند و دولت مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا با قیمت طرح خرید تضمینی را پرداخت می کند که این مبلغ در یک ماه به کشاوز پرداخت می شود.
ولی تاکید کرد محصول ذرت برداشت 1396 کل کشور از طریق بورس کالا با قیمت تضمینی عرضه می شود و گفت: با اجرای این سیاست معاملات، شفاف و قیمت ها، عادلانه و براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. همچنین اجرای این سیاست بار مالی دولت را کاهش داده و محصول کشاورز به ساده ترین روش به فروش می رود.
وی ادامه داد: همچنین کشاورزان سریع تر به پول خود دست پیدا می کنند و دیگر منتظر تامین اعتبار لازم برای پرداخت مطالبات خود از سوی دولت نیستند؛ به طوری که با اجرای سیاست قیمت تضمینی کشاورزان 70 درصد پول خود را نقد دریافت کرده و 30 درصد بقیه را در مدت یک ماه از دولت دریافت می کنند.
به گزارش ایرنا، با جایگزین شدن سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، کشاورزان محصول خود را با هر قیمتی که در بورس کشف شد، می فروشند و به سرعت به پول خود دست می یابند و مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت کشف شده توسط دولت به کشاورزان پرداخت می شود.
مدیرعامل بورس کالا در این زمینه گفته بود: پارسال ارزش بورس کالا نزدیک به 817 هزار میلیارد ریال بود؛ در حالی که ارزش بورس تهران به 639 هزار میلیارد ریال رسید.
«حامد سلطانی نژاد» ادامه داد: 45 درصد معاملات بازار بورس کالا به بازار فیزیکی اختصاص داشت و 42 درصد محصولات معامله شده مربوط به محصولات صنعتی و معدنی و 31 درصد مربوط به محصولات کشاورزی بود.
همچنین پارسال معاملات گواهی سپرده ذرت 82 درصد و گندم 15 درصد رشد کرد و میزان معاملات محصولات کشاورزی 229 درصد از نظر حجم و 199 درصد از نظر ارزش رشد را رقم زد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید