«ارتقای کیفیت» کلید باور مردم به شعار «هموطن کالای ایرانی بخر»

    کد خبر :107930

ارتقای کیفیت، باور مردم را به مصرف کالای ایرانی افزایش می دهد. اینکه به مردم توصیه کنیم برای حمایت از تولید ملی هر کالای ساخت داخل را خریداری کنند، به معنای حمایت از تولید ملی نیست. تولید ملی یعنی «تولید با کیفیت و قیمت مطلوب و بازاریابی درست».

سال های طولانیست که کشور از واردات بی رویه و یا قاچاق کالا رنج می برد، گرچه این رویه در دولت یازدهم اصلاح شد و این راهبرد در دولت دوازدهم نیز ادامه دارد. اما ورود هر کالای بی کیفیت به عنوان کالای خارجی و قرار گرفتن در زنجیره مصرف هزینه های چند باره ای را به مردم تحمیل کرده است.
اقتصاد ایران همواره بر مدار فروش نفت چرخیده است، اما اقتصادی می تواند راه پویایی را طی کند که بر مسیر تولید گام بردارد، زیرا در کنار تولید روابط واقعی شکل می گیرد و رانت و سودجویی باید جای خود را به روابط واقعی کار و تولید بدهد.
برخی از تولیدکنندگان توانمند ایرانی با اراده برتری تولید ملی در عرصه اقتصادی نشان خود را بر روی کالای با کیفیت ایرانی می گذارند.
وضعیت تولید دارو در دولت یازدهم رشد قابل توجهی کرد، به طوری که بیش از 100 قلم داروهایی که قبلا وارد کشور می شد، در دولت تدبیر و امید داخلی سازی شد.
میزان واردات دارو از حدود یک میلیارد و 200 میلیون دلار در دولت های قبل به حدود یک میلیارد دلار در دولت یازدهم کاهش یافت.
«هاله حامدی فر» مدیرعامل یک گروه دارویی از آن دسته تولیدکنندگان ملی است که دارای نشان است. نشانی از برند کالایی ایرانی که نه تنها در داخل بلکه در سایر کشورها به عنوان کالای مرغوب ایرانی توانسته است جای خود را در آن بازارها باز کند.
سیناژن شرکتی دانش بنیان با بیش از 20سال تجربه در زمینه تولید داروی بیماری های صعب العلاج است که هم اکنون یکی از برندهای شناخته شده در کشور در زمینه تولید دارو است.
صنعت بیوتکنولوژی پزشکی و به طور خاص بیوتکنولوژی دارویی در سال های گذشته به عنوان یکی از صنایع به کار گیرنده مرزهای دانش مطرح شده است. این صنعت با به کارگیری پیشرفته ترین فناوری های روز دنیا همواره در حال نوآوری و خلاقیت است. این شرکت به عنوان پیشرفته ترین مجموعه این حوزه در کشور همواره سعی کرده است جدیدترین فناوری های علمی و تحقیقاتی جهان را به کار گیرد تا درد و رنج بیماران را کمتر کند.
این شرکت در این مسیر موفق شده است جوایز متعددی را در حوزه های تحقیق و توسعه، حمایت از حقوق مصرف کنندگان، خلاقیت و نوآوری کسب کند.
گفت و گوی زیر ماحصل یک ساعت مصاحبه حضوری با مدیرعامل این کارخانه تولیدکننده داروست.

 وضعیت تولید ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
حامدی فر:به طور اساسی کشور ما تولید محور نبوده زیرا عمده اقتصاد کشور مبتنی بر نفت است و ادبیات تولید در ایران چه از سوی مصرف کننده و چه از سوی تولیدکننده درست جا نیفتاده است.

 با شعار حمایت از تولید داخل موافق هستید؟
حامدی فر: هر بار از یک سو به افراط می رویم. من با شعار ‘حمایت از تولید داخلی’ به طور عام خیلی موافق نیستم، چرا که تولید در کنار خود موضوع مهمی بنام کیفیت دارد که بسیار مهم است. نباید به صرف شعار حمایت از تولید داخل استفاده از هرکالایی را به جامعه تحمیل کنیم، که بی تردید اثر عکس دارد.
متاسفانه فرهنگی در جامعه شکل گرفته که کالای ایرانی، کالایی بی کیفیت است که مردم از سر اجبار آن را می خرند.

 مشکل تولید در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
حامدی فر: تولیدکننده داخلی در دو موضوع ضعف دارد. یکی بحث بازاریابی که جزء لاینفک تولید است و هر تولیدکننده ای باید بازاریابی را بداند و موضوع دیگر کیفیت است.
شرکت های مختلف داروسازی داریم که با نگرش های مختلف کیفی فعالیت می کنند. برای مثال برخی توجهی به این موضوع ندارند که ماده اولیه درجه اول یا بسته بندی مناسب تهیه کنند و تنها به صرف قیمت پایین یا جوایزی که برای داروخانه ها در نظر می گیرند و در نظر نگرفتن علایق و نیاز بیمار و پزشک که هر دو مصرف کننده هستند، دارو را تولید می کنند و می فروشند.

 آیا هر کالایی که در داخل تولید می شود به منزله تولید ملی است؟
حامدی فر: به نظر من هر کالایی به صرف اینکه در داخل کشور تولید می شود تولید ملی نیست. شاخص اصلی تولید ملی کیفیت است. باید کالایی تولید شود که قابل رقابت با محصولات مشابه بین المللی خود باشد و در حقیقت مصرف کننده ما بخواهد محصول را مصرف کند.
متاسفانه برخی فقط روی تولید داخلی تاکید دارند و کیفیت و چگونگی بازاریابی کالا را در نظر نمی گیرند.
تولیدکننده داخلی باید برای مشتری مزایا ایجاد کند تا مصرف کننده رغبت به خرید داشته باشد. برخی از شرکت ها می گویند چون بازار ایران حمایت می شود داروی ارزانتر مشتری خودش را دارد و ما هم چنین کالایی را تولید می کنیم. اما برخی از تولیدکننده ها استاندارد های بین المللی را مد نظر قرار می دهند. ما می خواهیم چیزی را ارائه دهیم که مردم دنیا استفاده می کنند، ما به مردم حق انتخاب می دهیم. در چنین شرایطی برند جا می افتد و مورد انتخاب قرار می گیرد.
به طور مثال هم اکنون سس های مختلفی در بازار ایران از خارجی تا داخلی عرضه می شود .سس های داخلی با ذائقه ایرانی جور است، زیرا مردم استفاده کرده اند و با مذاقشان آشنا است. برای همین من نوعی، می خواهم سس تهیه کنم به سس های خارجی در فروشگاه ها نگاه هم نمی کنم. در رشته های تخصصی هم همین اتفاق می افتد. با ارتقای کیفیت می توانیم به سمت تولید ملی برویم. اینکه انتظار داشته باشیم همه شرکت های ما می توانند تولیدکننده باشند که محصولاتشان مورد اقبال قرار گیرد، توقع ناممکنی است و بی تردید چند بنگاه می توانند به شکل برند متمایز شوند.
باید به سوی کیفیت بالا برویم و راهی جز این نداریم به ویژه وقتی کالا سلامت محور باشد باید به این سمت برویم.به طور مثال زمانی می خواهیم کالایی نظیر مبل تهیه کنیم با امتحان آن در فروشگاه می توانیم به کیفیت کالا پی ببریم اما در مورد دارو چنین نیست.در زمینه دارو نمی توانیم امتحانی انجام دهیم و تمام مسئولیت بر عهده سازنده است.
نمی توانیم فرض کنیم که تمامی یک صنعت با کیفیت یا بی کیفیت است.
یک صنعت از بنگاه های اقتصادی تشکیل شده که راهبردها و اهداف کیفی آنها با هم متفاوت است از بین هر صنعتی چند شرکت می توانند در جایگاه ملی و تولید ملی قرار بگیرند. آنها که خط مشی،اهداف کیفی و راهبرد درست داشته باشند.
نه باید روی تولید ایرانی خط قرمز کشید و نه با شعار حمایت از تولید ملی در سبزی را باز کرد که هر چه تولید ملی است مردم باید مصرف کنند، چرا که بخش عمده ای از مردم هوشیار و کیفیت گرا هستند.

کمی درباره فعالیت مجموعه خودتان توضیح دهید.
حامدی فر: سیناژن یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه داروهای بیماران خاص و صعب العاج فعالیت می کند. ما توانستیم دانش فنی مورد نیاز تولید خودمان را بومی کنیم. ما از سال 1373 فعالیت را شروع کردیم. ابتدا در زمینه تولید کیت های تشخیصی و بیوتکنولوژی کار می کردیم، اما در ادامه پیشنهاد شد روی داروهای بیوتکنولوژی کار شود.
حجم داروهای تولیدی این شرکت بسته به نوع دارو و تعداد بیماران مبتلا متفاوت است. ظرفیت تولید برای کل منطقه خاورمیانه را داریم و می توانیم نیازهای کل کشور را تامین کنیم.

 فناوری خود را از چه کشوری گرفته اید؟
حامدی فر:همکاری مشترک با شرکت آلمانی داشتیم که منجر به ایجاد یک زیرساخت شد و بر آن اساس دارورهای دیگر را به دنبال این همکاری، تولید کردیم.
نخستین داروهایی که تولید کردیم برای بیماری ‘ام اس’ بود ، اما هم اکنون برای بیماری های سرطان،خود ایمنی، پوکی استخوان، ناباروری، هموفیلی و نارسایی کلیه هم دارو تولید می کنیم.

 کیفیت داروهای تولیدی تان چگونه است؟
حامدی فر: هدف اصلی ما ارائه محصولی بود که به لحاظ کیفیت مشابه برند اصلی باشد. همه موارد از جمله کیفیت دارو، عوارض جانبی، اثر بخشی،بسته بندی،خدمات پس از فروش و خدمات پرستاری در تولید دارو مورد توجه قرار گرفت .تلاش کردیم کالایی تولید کنیم که قابل رقابت با محصول خارجی مشابه باشد حتی از آنها هم جلو بزنیم به همین دلیل استاندارد بین المللی را مدنظر قرار دادیم.

 چه میزان تولید می کنید؟
حامدی فر: 30درصد کل صادرات داروهای کشور را ما در اختیار داریم . داروهای ما در بازار جهانی نظیر بازار سخت گیر روسیه وارد شد و هیچگونه مشکل کیفی گزارش نشد.

 به کدام کشورها صادرات دارید؟
حامدی فر: دارو به کشورهای روسیه،ارمنستان،آذربایجان،قزاقستان،عراق،سوریه و پاکستان صادر می کنیم .صادرات به اروپا مستلزم ثبت است که روند گران قیمتی است. هر دارو 25 تا30 میلیون یورو هزینه ثبت دارد که بر اساس بودجه شرکت دو داروی «ام اس» و «هموفیلی» را انتخاب کردیم که در حال گذران مراحل ثبت هستند تا دو سال دیگر مجوز ورود به بازار اروپا را بگیرند.
هم اکنون درهای بازارهای منطقه دارد به روی ما باز می شود. هنوز مشکلات بین المللی بانکی حل نشده است. هنوز شرکت های ایرانی نمی توانند در بانکهای خارجی حساب باز کنند، به نظرم ربطی به برجام ندارد بلکه بانک های خارجی خواستار شفافیت در سیستم بانکی ایران هستند.
شرکت ها و یا دولت هایی که می خواهند داروی ما را بخرند باید از طریق بانک های بین المللی بخرند و این برای ما مشکل ایجاد کرده است.

 کارخانه تولید دارو کجا قرار دارد و میزان اشتغالزایی شما چه میزان است؟
حامدی فر: محل کارخانه در شهرک صنعتی سیمین دشت کرج است. ماده اولیه تولید دارو را از نخستین مراحل کشت سلول تا بسته بندی نهایی خودمان تولید می کنیم.
در گروه دارویی سیناژن 2500 پرسنل با متوسط سنی 32سال و میانگین تحصیلات فوق لیسانس فعالیت می کنند. این گروه دارویی متشکل از هفت شرکت ایرانی و یک شرکت ترک است.در این هفت شرکت چهار شرکت تولید دارو،یک شرکت تجهیزات خطوط دارویی،یک شرکت پخش و یک شرکت هم بازاریابی است که در مجموع 2500 پرسنل

 تحریم ها مشکلی برای شما ایجاد نکرد؟
حامدی فر:در سال 1391 که تمام اقلام دارویی دچار مشکل شدند بیماران مصرف کننده ما به هیچ مشکلی بر نخوردند.
در سیستم تولید ما یک سری رزین های خالص سازی و موادی که باید به محیط کشت سلولی اضافه کنیم یا فیلترها به واردات وابسته است اما این گونه نبود که ما را به شکل آنی با مشکل مواجه کند.
ما صنایع دانش بنیان هستیم و صنعت دانش بنیان نیاز به ارتباط بین المللی برای به روز شدن دارد، اما از تحریمها به اندازه برخی دیگر از صنایع متاثر نشدیم.
نشست یکساعته با یک تولید کننده ملی موجب غرور است.غرور ایرانی بودن و غرور گام برداشتن به سوی آینده ای بهتر.
به آینده ای بهتر ،آینده ای که هر ایرانی با غرور کالای ایرانی را مصرف کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید