تبدیل مغز انسان به اینترنت اشیاء

    کد خبر :107473

گروهی از محققان دانشگاهی در یوهانسبرگ، آفریقای جنوبی با اجرای پروژه‌ای موسوم به Brainternet، موفق شدند برای اولین بار مغز را به اینترنت متصل کنند. در واقع آنها در این پروژه مغز را به اینترنت اشیاء تبدیل کردند.

محققان در این پروژه با کمک دستگاه مخصوصی، سیگنال‌های EEG امواج مغزی را به سر کاربر متصل می‌کنند. سپس این سیگنال‌ها به کامپیوتر کم‌هزینه Raspberry Pi منتقل می‌شوند که جریان داده‌ها را به یک رابط برنامه‌نویسی اپلیکیشن ارسال می‌کند و داده‌ها در وب‌سایت آزادی که همه افراد قادر به مشاهده فعالیت‌های آن هستند، به نمایش درمی‌آیند.

رزبری یک رایانه تک‌برد (Single-board computer) در اندازه یک کارت اعتباری است که بنیاد رزبری پای آن را ساخته است تا آموزش علوم کامپیوتر را در مدرسه‌ها تشویق کند. این کامپیوتر نیز داده‌ها را به یک اپلیکیشن مخصوص می‌فرستد و در نهایت تمامی داده‌های روی یک وب‌سایت عمومی در اختیار کاربران اینترنت قرار می‌گیرد.

آدام پانتانویتز، یکی از سخنرانان مدرسه مهندسی برق و اطلاعات دانشگاه ویتز می‌گوید: «پروژه Brainternet مرز جدیدی در سیستم‌های رابط مغز و کامپیوتر به شمار می‌رود. در اینجا درک ساده‌ای از داده‌ها پیرامون چگونگی عملکرد مغز انسان و پردازش اطلاعات وجود ندارد. این پروژه به دنبال ساده کردن فهم بشر از مغز خود و مغز دیگران است. این هدف با کنترل و بررسی مداوم فعالیت مغزی و نیز توانمندسازی برخی تعامل‌ها حاصل می‌شود».

آدام پانتانویتز معتقد است که این تنها شروع احتمالات این پروژه است. او ادامه می‌دهد که در حال حاضر هدف این گروه تحقیقاتی ایجاد امکان برقراری تجربیات تعاملی بیشتر بین کاربران و مغز آنهاست.

بعضی عملکردهای این روش جدید محدود به محرک‌هایی چون حرکات بازوست. محققان در نظر دارند در آینده پروژه Brainternet را بهبود بخشند تا سیگنال‌های ثبت شده را از طریق نوعی اپلیکیشن گوشی هوشمند که داده‌ها را برای الگوریتم ماشین یاگیری فراهم می‌آورد، طبقه‌بندی کند. در آینده، انتقال اطلاعات در دو مسیر خروجی و ورودی به مغز انجام‌پذیر می‌شود.

دستورالعمل‌هایی که در آینده برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود، منجر به پیشرفت‌های قابل توجهی در ماشین‌های یادگیری و رابط‌های مغز و کامپیوتر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید