یک باکتری خواص داروهای سرطانی را خنثی می‌کند

    کد خبر :107437

دانشمندان به صورت اتفاقی باکتری را کشف کردند که خواص داروهای ضدسرطان را خنثی می‌کند.

به گزارش  تسنیم، بسیاری از اکتشافات علمی بزرگ بر اثر حوادث آزمایشگاهی رخ می‌دهند؛ اشتباهاتی که منجر به کشف پنی‌سیلین یا آشکار شدن خواص روانگردان‌های LSD شد آنهم پس از آنکه در سال 1943، «آلبرت هافمن» به طور غیرمنتظره مقداری از LSD را از طریق نوک انگشتان خود جذب کرد.

بر اساس گزارش newatlas، آخرین اشتباه آزمایشگاهی اما به یک کشف مهم دیگر منجر شده است؛ کشفی که می‌تواند در بهبود بیماری کشنده سرطان نقش حیاتی داشته باشد.

محققان به صورت تصادفی به باکتری رسیده‌اند که خواص داروهای شیمی‌درمانی را از بین می‌برد.

محققانی از موسسه علوم «وایزمن»(Weizmann ) که تحقیق خود را روی چگونگی تاثیر سلول‌های پوستی طبیعی انسان بر روی مقاومت سلول‌های سرطان در حین شیمی درمانی متمرکز کرده بودند.

در این بررسی مقاومت عجیب نمونه خاصی از سلول‌های پوست در برابر واکنش سلول‌های سرطانی پانکراس به یک دارو شیمی درمانی معمول به نام gemcitabine مورد پژوهش قرار گرفت.

اما ادامه بررسی‌ها محققان را به این نتیجه رساند که دلیل این مقاومت عجیب در ورود نوعی خاص از باکتری به شرایط آزمایش بوده است.

دکتر «رید استراسمن» – سرپرست آزمایشگاه می‌گوید: “ما تقریبا آزمایش را رها کرده بودیم، اما تصمیم گرفتیم آن را دنبال کنیم.”

این تیم کشف کرد که نوعی خاص از باکتری‌های موسوم به Gammaproteobacteria می‌تواند دارو‌های مخصوص شیمی درمانی را متابولیزه و آنها را بی اثر کند.

تحقیقات بیشتر نشان داد که شکل بسیار خاصی از باکتری‌ها، که یک ایزوفرم بلند ژنی خاص به نام CDD دارند، می‌توانند دارو‌های ضد سرطان را غیرفعال کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید