فصل نوینی در روابط تهران – استکهلم گشوده شده است

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۴:۲۲
    کد خبر :107281

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخست وزیر سوئد، با بیان اینکه فصل نوینی در روابط تهران – استکهلم گشوده شده است ، تصریح کرد: دولت دوازدهم نیز از سرمایه گذاران و کارآفرینان سوئدی برای حضور و مشارکت فعال در بازار ایران استقبال و حمایت می کند.

به گزارش بازتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در دیدار ‘ استفان لوون’ نخست وزیر سوئد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است.
رئیس جمهوری همچنین بر اجرای توافقنامه های دو کشور برای توسعه بیش از پیش همکاری ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای توسعه روابط اقتصادی، نیازمند روابط بانکی بهتر هستیم و امیدوارم با توسعه مناسبات بانکی، شاهد تحول بهتر در مناسبات اقتصادی و سایر بخش ها از جمله مناسبات علمی ، دانشگاهی و فناوری های پیشرفته باشیم.
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از مواضع مستحکم اتحادیه اروپا و از جمله سوئد در ارتباط با برجام اظهار داشت: مواضع دولت جدید آمریکا مناسب این توافق مهم بین المللی نیست. برجام توافقی است که آن را برای امنیت و ثبات منطقه و جهان مفید می دانیم و به زیان هیچ کسی نخواهد بود و امیدوارم با همکاری طرفین، این توافق به خوبی تداوم یابد.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفا آژانس بین المللی انرژی اتمی است و به رغم اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می کند، برخی مقامهای آمریکایی مدعی می شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است و اینگونه اظهارات تاثیرات منفی دارد.
دکتر روحانی همچنین به موضوع مبارزه با تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: تروریست ها در عراق و سوریه در حال شکست هستند و مذاکرات خوبی در آستانه پایتخت قزاقستان در ارتباط با سوریه با حضور ایران، روسیه و ترکیه در جریان است که موفقیت های خوبی داشته است و همه تلاش ها باید در مسیر ثبات و امنیت منطقه متمرکز شود.
رئیس جمهوری در ادامه به موضوع یمن و آوارگی هزاران یمنی پرداخت و گفت: ما همچنین امیدواریم هر چه سریعتر با برقراری آتش بس در یمن، مذاکرات گروه های یمنی آغاز شود و اتحادیه اروپا نیز با حمایت از این فرایند می تواند به امنیت منطقه کمک کند.
دکتر روحانی وضعیت غمبار مسلمانان میانمار را نیز تکان دهنده خواند و اظهارداشت: شرایط سختی برای مسلمانان میانمار پیش آمده و 400 هزار بیگناه آواره شده اند. فشار بر دولت میانمار برای توقف نسل کشی و اعمال خشونت علیه مسلمانان یک اقدام ضروری است و بی تردید نقش اتحادیه اروپا برای توقف فشارهای غیرانسانی بر مسلمانان میانماری و کمک به آوارگان حائز اهمیت است.
نخست وزیر سوئد نیز در این دیدار که در محل اقامت رئیس جمهوری در نیویورک انجام شد، خواهان اجرای سریعتر تمامی توافقات میان دو کشور شد و گفت: اطمینان می دهم که هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری های اقتصادی میان دو کشور وجود ندارد و ما از رفع مشکلات بانکی حمایت می کنیم.
استفان لوون با تاکید بر اینکه ‘برجام نباید تضعیف شود’، بر ضرورت اجرای کامل برجام و لغو محدودیت ها برای تجارت با ایران تاکید کرد و گفت: ما خرسندیم که ایران طبق گزارش های آژانس به تمامی تعهداتش در قبال برجام عمل کرده و همه طرف ها نیز باید به انجام تعهداتشان پایبند باشند.
وی همچنین وضعیت مسلمانان میانمار را یک تراژدی خواند و افزود: سوئد به عنوان یک کشور مستقل هر کمکی که بتواند در این زمینه انجام خواهد داد و در همین ارتباط ما در شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوع را مطرح کردیم و به تلاش های خود برای پایان دادن به این تراژدی ادامه می دهیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید