ضرر و زیان بازارها و شرکت‌های آمریکایی از تحریم‌های ایران /بلومبرگ: دولت آمریکا مجوز ارائه خدمات به استارت‌آپ‌های ایرانی را بدهد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ ۱۰:۱۷
    کد خبر :107008

یک رسانه آمریکایی در گزارشی به زیان دیدن شرکت های آمریکایی از تحریم های ایران پرداخته است.
بلومبرگ در گزارشی به پس لرزه های ادامه دار تحریم های آمریکا علیه ایران پرداخته و نوشته است؛ تکنولوژی می تواند تغییرات بزرگی را در ایران ایجاد کند. آمریکا باید راحت بگیرد، چه ایران در تلاش باشد که نظام سیاسی خود را تقویت کند چه نکند، این موضوع ربطی به استفاده ایرانی ها از گوشی موبایل برای گرفتن تاکسی ندارد.(اشاره به رونق استفاده از اسنپ در ایران»

با این حال تحریم های آمریکا جلوی ارائه تکنولوژی شرکت های آمریکایی برای موبایل های ایران و نرم افزار ها را گرفته است که این موضوع هم به ایران و هم بازار آمریکا ضرر می زند.

شرکت اپل نرم افزارهای ایرانی را از اپ استور خود برداشته است. به همین ترتیب گوگل نیز هفته گذشته نرم افزارهای ایرانی را از گوشی های همراه اندروید حذف کرده است. قانون آمریکا تجارت شرکت های آمریکایی را با ایران ممنوع کرده است. در حالی که دولت برای منافع ملی استثنا قايل می شود. برای حمایت از طبقه متوسط در ایران، دولت آمریکا باید استفاده از این برنامه ها را مجاز کند.

در ادامه این گزارش آمده است؛ تخمین زده شده که در ایران ۴۰ میلیون نفر از گوشی های هوشمند استفاده می کنند. حدود ۱۵ درصد آن ها از آیفون استفاده می کنند در حالی که آیفون هیچ نمایندگی در ایران ندارد. تا همین چند روز پیش ایرانی ها می توانستند نرم افزارهایی که توسط شرکت های ایرانی ساخته می شد را در اپ استور ذخیره کنند. اما ماه گذشته شرایط تغییر کرد و اپل هزاران نرم افزار ایرانی که در اپ استور بود را حذف کرد. نرم افزارهایی که دچار این تغییرات شدند بیشتر نرم افزارهای حمل و نقلی یا دریافت غذا بودند. ایرانی هایی که این نرم افزار را داشتند می توانند از آن استفاده کنند ولی دیگر به روز رسانی نخواهد شد و افراد جدیدی نمی توانند آن را دانلود کنند.

اپل در اطلاعیه خود اعلام کرد « به دلیل تحریم های آمریکا، اپ استور نمی تواند با شرکت نرم افزارهای کشور تحت تحریم آمریکا تجارت کند.»

بلومبرگ ادامه داده است؛ این حرف درستی است. اما برای منفعت شرکت های آمریکایی و ایرانی باید این مقررات راحت تر گرفته شود. بهترین کار برای دولت آمریکا این است که مجوز به شرکت های آمریکایی برای ارائه خدمات به استارت آپ های ایرانی بدهد. تحریم های آمریکا بیشتر با هدف محدود کردن فعالیت های هسته ای ایران بوده است. این محدودیت در نرم افزارها در عوض به دولت ایران هدیه تبلیغاتی داده است که در برابر شرکت های فناوری آمریکایی به عنوان تبعیض علیه مردم و مصرف کنندگان ایرانی تبلیغات کنند.

منبع:نامه نیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید