نوعی از چای که باید آن را با احتیاط مصرف کرد

    کد خبر :107005

از داروهای تیروئید گرفته تا داروهای ضدافسردگی، می‌توانند از چای‌های سم‌زدا و لاغری، تاثیرات جدی بپذیرند و پیامدهای ناگواری به‌جا بگذارند.
اگر قفسه‌های بسیاری از سوپرمارکت‌ها را بگردید، حتما محصولاتی با عنوان چای «سم‌زدا» یا چای «لاغری» پیدا می‌کنید که امروزه محبوبیت و شهرت زیادی پیدا کرده‌اند.
به گزارش نامه نیوز،شاید شما هم وسوسه شده باشید که این چای‌ها را بخرید یا شاید تا کنون حداقل یک بار از این محصولات استفاده کرده باشید. دکتر لوییز نیوسون (متخصص داخلی) به ما می‌گوید که چرا این محصولات خطرناک هستند و چرا باید از آن‌ها فاصله بگیریم.

چای‌های سم‌زدا هیچ ثباتی ندارند

دکتر نیوسون می‌گوید: «چای‌های سم‌زدا اصلا کنترل نمی‌شوند و شبیه به همدیگر نیز نیستند. بعضی از آن‌ها ضرری ندارند، اما بعضی حاوی ملیّن‌هایی مانند سِنا هستند که روده‌ها را به انقباض غیرعادی وادار می‌کند تا درنهایت آب و مواد زائد را به خروج از بدن مجبور سازد. با این‌که سِنا موقتا شما را به‌واسطه دفع آب بیش از حد، لاغرتر می‌کند، اما هیچ تاثیری بر کاهش چربی‌های بدن ندارد. درواقع، مصرف سِنا نمی‌تواند از جذب کالری‌های دریافتی جلوگیری کند. پس به‌طور کلی باید از مصرف چای‌های حاوی سِنا خودداری کنید».

کلمه «طبیعی» همیشه با «بی‌خطر» برابر نیست

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که «طبیعی» یعنی «مفید و بی‌خطر»، اما لزوما این‌طور نیست. به‌گفته دکتر نیوسون، «این‌که اصطلاح طبیعی روی محصولی درج شود، استفاده از آن محصول را برای ما بی‌خطر نمی‌کند. هیچ کدام از این چای‌ها تحت نظارت دقیق تولید نمی‌شوند و خود تولیدکنندگان هم واقعا نمی‌دانند که ترکیبات‌شان چه تاثیری بر بدن می‌گذارند». دکتر نیوسون می‌گوید: «اگر افراد مشهور، این چای‌ها را تبلیغ می‌کند، فکر نکنید که خودشان هم همان چای را نمی‌نوشند. بسیار بعید است که خود افراد مشهور هم از این چای‌ها استفاده کرده باشند».

چای‌های سم‌زدا می‌توانند با داروها تداخل داشته باشند

از داروهای تیروئید گرفته تا داروهای ضدافسردگی، می‌توانند از چای‌های سم‌زدا و لاغری، تاثیرات جدی بپذیرند و پیامدهای ناگواری به‌جا بگذارند. به‌گفته دکتر نیوسون، «چای‌های ملیّن می‌توانند با داروها تداخل کنند یا حتی مانع از فعالیت آن‌ها شوند که هر دوی این اتفاق‌ها خطرناک هستند». اگر هنوز به این مساله تردید دارید، بهتر است که موضوع را با پزشک در میان بگذارید و از او راهنمایی بخواهید.

بدن نمی‌تواند مواد مغذی ضروری را جذب کند

بسیاری از افرادی که سراغ چای‌های سم‌زدا و لاغری می‌روند، می‌خواهند سلامتی خودشان را افزایش بدهند و زندگی سالم‌تری داشته باشند، اما اثرات ملیّن این چای‌ها اجازه نمی‌دهند که مواد غذایی به‌درستی در بدن جذب شوند. به‌گفته دکتر نیوسون، «رفتن به دستشویی بلافاصله پس از خوردن غذا، یعنی روده شما قادر به جذب مواد غذایی دریافتی نیست و درنتیجه نمی‌تواند انواع ویتامین‌ها و املاح ضروری را به‌درستی جذب کند». بنابراین، تلاش شما برای ارتقای سلامتی، دقیقا به نتیجه معکوس ختم می‌شود.

اختلالات خواب با مصرف این چای‌ها بیشتر می‌شوند

با توجه به وجود کافئین نسبتا زیاد در چای‌های سم‌زدا، معمولا چرخه خواب مصرف‌کنندگان این چای‌ها نیز دچار اختلال می‌شود. تولیدکنندگان با هدف سرکوب اشتها از افزودن کافئین به این چای‌ها کمک می‌گیرند، اما فرد مصرف‌کننده را به اختلالات خواب مبتلا می‌کنند. محققان می‌گویند که دریافت روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین (یعنی برابر با ۴ یا ۵ فنجان قهوه) معمولا برای افراد ضرری ندارد، اما تحمل‌پذیری همه افراد درمقابل کافئین یکسان نیست و بعضی از آن‌ها واقعا نسبت به کافئین حساس هستند.

درنهایت وزن‌تان کم نخواهد شد

دکتر نیوسون می‌گوید: «همان‌طور که اشاره کردیم، چای‌های سم‌زدا واقعا به کاهش وزن کمکی نخواهند کرد. این محصولات فقط به‌صورت موقتی و کاذب، شما را به کاهش وزن می‌رسانند. اگر واقعا می‌خواهید که وزن‌تان را کاهش بدهید و باعث ارتقای سلامتی خودتان شوید، باید رژیم غذایی خودتان را زیر نظر پزشک متخصص تغذیه تغییر بدهید».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید