مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

بزرگترین عامل تلفات یوز «تلفات جاده‌ای» است

    کد خبر :106847

کوشکی از آخرین بازمانده های یوز آسیایی است که در منطقه میاندشت جاجرم نگهداری می شود.جنسیت او نر است و مدت زیادی است که از زوج خود دور مانده و اقدامی برای به هم رساندن این زوج صورت نگرفته است.تصویر این یوز ایرانی بر پیراهن تیم ملی فوتبال نقش بسته است
مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست بزرگترین عامل تلفات یوز را تلفات جاده‌ای دانست و تاکید کرد: در این موضوع سازمان اگر ۱۰۰ میلیارد تومان پول هم داشته باشد وظیفه‌ای ندارد چرا که بحث پول مطرح نیست و وزارت راه در این قضیه مسئول است.

به گزارش  پویا؛ مجید خرازی مقدم در نشست تصریح اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از یوز ایرانی اظهار کرد: دفتر حیات وحش متولی حیات وحش کشور است و ما نیز برنامه 5 ساله‌ای را مورد توجه جدی قرارداده‌ایم.

وی ادامه داد: برنامه تهیه شده برای گونه‌‌‌های در معرض خطر است و حداقل 30 گونه در معرض تهدید را شامل خواهد شد که این برنامه عمل مورد توجه جدی قرار دارد.

خرازی مقدم به موضوع یوز آسیایی ایرانی اشاره کرد و افزود: از 16 سال قبل که وضعیت یوز در کشور بحرانی شده پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیای به فعالیت پرداخته است. و همه فعالیتها نیز جدا از سازمان محیط زیست محسوب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند متولی یوز چه کسی است توضیح داد: سازمان محیط زیست متولی دولتی گونه‌های وحش است و در ذیل آن معاونت محیط زیست طبیعی قرار دارد که بازوان آن دفتر حیات وحش محسوب می‌شود.

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره مشارکت بخش خصوصی نسبت به حفاظت از یوز آسیایی اظهار کرد: وظیفه اصلی بر عهده سازمان محیط زیست و این کار تا حد توان انجام شده اما به هر دلیلی تشخیص داده شود که خارج از سازمان، مردم و یا سازمانهای مردم‌نهاد قصد کمکهای نقدی و غیرنقدی را دارند از آن استقبال می‌کنیم.

خرازی‌مقدم تصریح کرد: کمیته راهبری یوز اعم از هیئت علمی، اساتید دانشگاهی، تشکلهای زیست محیطی و کاشناسان تشکیل شده و تصمیم‌گیریها درباره یوز آسیایی و سایر موضوعات مرتبط با خردجمعی انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: به عنوان نمونه در موضوع پلنگ رودسر و ورکان خردجمعی کمیته راهبری یوز در تصمیم ‌گیری بر همه موضوعات ترجیح دارد و این موضوع قابل احترام است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کمیته دیگر نیز برای موضوعات حیات وحش تشکیل خواهد شد، گفت: کمیته راهبری یوز با حضور هیئت علمی، استانهای ذیربط و تشکل‌های زیست محیطی بود اما کمیته دیگری که ذکر شده با حضور نمایندگان دستگاه‌‌های ذیربط است. چرا که اعتقاد داریم کمک دستگاه‌های دیگر نیز در حفظ محیط زیست و حیات وحش ضرورت دارد.

خرازی‌مقدم با اشاره به برخی برنامه‌های مدنظنر برای حفاظت از یوز آسیایی گفت: در حال حاضر به نتایجی رسیده‌ایم که شاید در طبیعت دست ببریم و این موضوع برای حفاظت از یوز است؛ بحث تکثیر و پرورش در اسارت را باید پیگیری کنیم و این مهم برای یوز مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد:‌ در کمیته های راهبری ذکر شده موضوع در نظر گرفتن یک منطقه 50 هزار هکتاری برای مدیریت یوز را مورد توجه قرار داده‌ایم و این مهم نیز در اولویت استان یزد قرار دارد و در نخستین جلسه کمیته‌ها بررسی می‌شود که باید متخصصان نظر نهایی را ارائه دهند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره کمپین یوز تا ابد که در رابطه با جمع‌آوری اعانه در زمینه خرید آغل‌های توران است، گفت: راجع به اینکه معاونت طبیعی این موضوع را مدنظر قرار داده بود خود آقای ظهرابی اظهار نظر خواهد کرد.

وی افزود: بنده می‌گویم حتما باید مکانیزمی وجود داشته باشد (راجع به هر کمپینی) و هر کمکی می‌خواهد صورت گیرد چه نقدی و غیرنفدی باید در این مکانیزم تعریف شود.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تاکید کرد:‌از نظر بنده باید مکانیزمی برای دریافت کمکها باشد؛ سازمان هم اگر لازم است نظارت انجام دهد باید مورد توجه قرار گیرد و نیت خیر یا استقبال هم باید در تعریف این مکانیزم قرار گیرد.

خرازی‌مقدم درباره بحث تکثیر در اسارت وخروج دام از مناطق نیز اظهار کرد: اصلا وقت بحث خروج دام از مناطق نیازمند تعامل فرادستگاهی است و یکی از عوامل شیوع بیماریهای دامی نیز در معرض هم قرار گرفتن دام اهلی و حیات وحش است.

وی افزود: بحث خروج دام از مناطق در طی 25 سال اخیر ساماندهی نشده است، چرا که این مهم در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست نیست؛ مگر سازمان می‌تواند دام مردم را بیرون کند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص موضوع تکثیر در اسارت نیز تصریح کرد: تکثیر در اسارت کار نمایشی نیست؛ ما باید در حال حاضر در طبیعت دست ببریم و آخرین حربه‌ها را برای حفاظت از یوز انجام دهیم.

خرازی‌مقدم در مورد موضوع گوزن نیز اظهار کرد: گوزن نیز اکنون برنامه مدیریتی دارد و متاسفانه در دوره‌های گذشته این موضوع و یا تکثیر در اسارت به طور مناسبی مورد توجه قرار ندارد.

وی تصریح کرد: 80 درصد سایت‌های تکثیر در اسارت در گذشته مناسب نبود و ما اکنون به ساماندهی آنها می‌پردازیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: گوزن نیز طبق برنامه جمعیتی دو برابر خواهد شد و زیستگاه‌های متعددش نیز با مشاوران بین‌المللی باید شناخته شود.

خرازی مقدم درباره بزرگترین عامل تلفات یوز اظهار کرد: بزرگترین عامل تلفات یوز تلفات جاده‌ای است؛ سازمان محیط زیست در این قضیه وظیفه مشخص کردن نقاط حادثه‌خیز را دارد و باید دستورالعمل را مشخص کند که در جاده چه کاری صورت گیرد.

وی افزود: به عنوان نمونه در جاده عباس‌آباد و پارک گلستان دستگاه مجری وزارت راه است؛ در این بحث سازمان 100 میلیارد تومان پول هم داشته باشد وظیفه‌ای ندارد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بحث پول داخل سازمانی در اینجا مطرح نیست بلکه وزارت راه مسئول این قضیه است که امیدواریم هیئت دولت و مسئولان ذیربط توجه کنند و باید همه دستگاه‌ها در رابطه با موضوعات اینچنینی همکاری داشته باشند.

خرازی‌مقدم بر حفاظت محیط زیست به صورت مشارکتی تاکید کرد و گفت: حفاظت مشارکتی یعنی اینکه مردم و جوامع محلی فعالیت داشته باشند و اگر یک روستا بداند خودش ذینفع است به طور حتم حافظ منطقه خواهد بود.

وی تصریح کرد: بهتر است از یک پوسته دولتی نه در حرف بلکه در عمل بیرون آییم و مردم به همراه بخش خصوصی را پای کار آوریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید