ارکستر سمفونیک تهران سرخورده‌ام کرد

    کد خبر :106648

علی جعفری‌پویان گفت: برای ارکستر سمفونیک باید ساز خریده شود؛ ویولن‌های پیشرفته‌ای در دنیا وجود دارد که ما حسرت داشتنش را می‌خوریم.
رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» یکشنبه شب میزبان علی جعفری پویان نوازنده و مدرس ویولن بود. جعفری پویان پس از پخش رزومه او، با اشاره به اینکه کارنامه اش برای 20 سال است، گفت: در زمان طولانی تجربیات متعددی کردم. برای ورود به هر ارکستر تلاش زیادی داشتم. نوازنده ها در طول زندگی تلاش می کنند تجربیات گوناگونی داشته باشند. هر کاری در موسیقی انجام می دهیم یک تجربه تازه است و هرچه جلو می رویم، می بینیم هنوز خبری نیست و حالا که در این همه ارکستر ساز زده ام احساس می کنم می توانم در یک ارکستر استاندارد به عنوان نوازنده پذیرفته شوم.

وی افزود: از خودم اصلا راضی نیستم و می دانم چقدر ماجرا دارد که بتوانم خود را موسیقیدان معرفی کنم. هنوز که هنوز است جرئت نمی کنم اسم خودم را نوازنده ویولن بگذارم.

این موسیقیدان با بیان اینکه از ۱۸ سالگی عضو ارکستر سمفونیک صداوسیما شده ام، ادامه داد: سال ۷۵، ۷۶ بود و من بمب انرژی بودم. شرایط کار هر سال متفاوت بود و من به عنوان یک نوازنده در ایران هر سال خودم را با شرایط جدید تطبیق می دادم.

جعفری یادآور شد: نوازندگی ارکستر می تواند شما را فرسوده کند اگر به غلط از شما استفاده شود. خیلی مواقع از ما غلط و خیلی مواقع هم درست و مطابق با استانداردهایمان از ما استفاده شد. مثلا ما تمرین های زیادی در ارکستر صداوسیما می کردیم اما هیچ خروجی نداشتیم. این موضوع ارکستر صداوسیما را که بسیار خوب و تلفیقی از نیروهای جوان و با تجربه در آن سالها داشت پوساند.

وی که در سابقه فعالیت دو دهه اخیر خود عضویت در ارکسترهای ملی ایران، زهی نیاوران، سمفونیک تران، مجلسی تهران، سمفونیک جوانان جهان، فیلارمونیک تهران و زهی پارسیان را تجربه کرده، اظهار کرد: همه چیز موازی برای من جلو رفت. سال 75 و 76 اوج تحول در ارکستر صداوسیما بود و تولیدات جدیدی با تولیدات ناب موسیقی پاپ همراه شد و همه چه آهنگساز و چه نوازنده با انگیزه و پرانرژی کار می کردند. این روند داشت تکمیل می شد اما سیستم تولید ضبط موسیقی یک نتیجه داشت و فعالیتهای ارکستری ما بازده دیگری داشتند که قابل بررسی است.

وی با اشاره به اینکه یکی دو سال است فعالیت ارکستری خود را کم کرده، افزود: قدری خسته شده ام. اشتباه استفاده کردن از ما باعث این خستگی شد. من 38 ساله ام و نباید خسته شده باشم اما فشار کاری در این چند سال به نحوی که هم مدرس، هم نوازنده استودیو و هم نوازنده ارکستر بودم از یک جایی مرا متوقف و وادار به بازنگری کرد.

جعفری پویان با بیان اینکه ترجیح میدهد پروژه ای کار کند، تصریح کرد: یکی دو سال است که گرایش خودم به سبکهای مختلف موسیقی غیر از موسیقی سمفونیک بیشتر شده است. مثلا یکی دو سال است در پروژه هایی که با همایون شجریان به عنوان نوازنده ویولن ثابت بوده ام. بیشتر عقب ایستاده ام و تماشا می کنم.

وی در پاسخ به این سوال مهدوی که به چرا به عنوان کسی که این همه تجربه دارد، چنین تصمیمی گرفته، در بخش دیگری از سخنانش گفت: زمانی که آقای علی رهبری آمدند به عنوان موزیسینی که نسبت به تعطیلی ارکستر سمفونیک احساس دین می کرد و باید کمک می کرد، بدون تحقیق و سوال حتی درباره قرارداد من و همکارانم بسیج شدیم تا ارکستر از تعطیلی و انجماد دو ساله خود خارج شود. سر کار رفتیم و در یک هفته رپرتوار سنگین را سعی کردیم دربیاوریم و بعد از آنکه آنقدر فشار رویم بود، -حالا هم برای همه به ویژه نوازنده ها احترام قائلم،- تازه درباره شرایط کار سوال کردم و دیدم برخوردها، همان برخوردهای سابق است.

وی در پایان گفت: یکی از خواسته های من این است که برای ارکستر سمفونیک باید ساز خریده شود، آن هم جایی که قدمت ۸۰ ساله دارد. ویولن های پیشرفته ای در دنیا وجود دارد که ما حسرت داشتنش را می خوریم. نداشتن ساز و بی نظمی در پرداخت حقوق مرا سرخورده کرد و تصمیم گرفتم نگذارم بیش از این به من توهین شود و در استودیو کار کنم، تدریس کنم و…

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه ها هر شب ساعت 23 از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید