«موصل» و «نینوا» نمی‌خواهند از عراق جدا شوند

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ ۸:۴۰
    کد خبر :106219

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظرم همه پرسی اقلیم کردستان عراق اتفاق نخواهد افتاد و هدف اصلی یک نوع اصلاح و تصحیح وضعیتی است که کردستان عراق نسبت به روابط با بغداد دارد.

«صباح زنگنه» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با برنا درباره دلایل کردهای عراق برای جدایی از این کشور گفت: کردستان زودتر از سایر مناطق عراق وارد مرحله امنیت، آرامش و رشد سیاسی و اقتصادی شد به همین دلیل در تنظیم قانون اساسی و تنظیم سایر قوانین ناظر بر همکاری ها نقش بیشتری ایفا کرد و با حمایت هایی که از کشورهای غربی دریافت کردند، جایگاهشان در عراق ممتاز شد. بعد از تشکیل حکومت عراق و سقوط صدام کردها توافقاتی با سران احزاب عراقی داشتند و دارند. این توافقات بعضا از لحاظ صادرات نفت که طبق قانون می‌بایست از طریق دولت مرکزی انجام گیرد و درآمد آن به خزانه دولت واریز شود با مشکل همراه شد. براین اساس باید 10 درصد از بودجه عراق در اختیار کردستان گذاشته می شد.

زنگنه اضافه کرد: پس از مذاکره کردها با دولت مرکزی عراق، مقرر شد سهم کردستان از نفت عراق افزایش پیدا کند. بر این اساس ابتدا سهم کردستان از نفت عراق به 12 درصد و پس از آن به 17 درصد رسید که در سایر استان‌های عراق محل سوال و اشکال قرار گرفت. دلیل این اشکال وارده، توجه نکردن به تناسب جمعیت بود.

او ادامه داد: زمانی که قیمت نفت افت کرد، دولت مرکزی امکان تأمین آن 10 درصد را هم نداشت. زمانی که نفت کرکوک و کردستان صادر می شد و درآمد آن به حساب خزانه واریز نمی شد، نارضایتی‌ها و اعتراضات زیاد شد. از طرفی با ورود داعش به شمال عراق، موصل و بخشی از استان کرکوک دچار مشکل شدند و از مرکز درخواست کمک کردند. مرکز نمی توانست این کمک را به فوریت برساند و ایران این کمک را انجام داد و مانع از سقوط اربیل شد. بعد از این حادثه اربیل نیروهای خود را جمع کرد و پیشمرگه ها وارد بخشی هایی از موصل، نینوا و کرکوک شدند و آن مناطق را به عنوان مناطق تحت تصرف خود قلمداد کردند و این موضوع حساسیت را در دولت مرکزی بیشتر کرد. اربیل به دنبال این است که وضع موجود را به عنوان وضع قانونی و طبیعی قلمداد کند که مورد قبول مرکز و این دو استان هم قرار نگرفته و نمی گیرد.

زنگنه در پایان درباره امکان اعلام این استقلال گفت: به نظرم این جدایی اتفاق نخواهد افتاد و هدف اصلی یک نوع اصلاح و تصحیح وضعیتی است که کردستان عراق نسبت به روابط با بغداد دارند. اگر فرض کنیم که چنین اتفاقی رخ دهد، آغاز یک سلسله ناآرامی ها، اختلافات و درگیری ها خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید