اصرارها و انکارهای میزان بدهی شهرداری؛ 20 یا 60 هزار میلیارد تومان؟!

    کد خبر :10141

اعداد و ارقام متعددی از میزان بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران اعلام شده است، اعدادی که از 20 هزار میلیارد تومان آغاز و دامنه آن به 60 و 70 هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.
هنوز هم میزان دقیق بدهی شهرداری به پیمانکاران، بانک‌ها و اشخاص حقیقی مشخص نیست اما  غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران درخصوص میزان دقیق بدهی شهرداری می‌گوید: پیش بینی ما این است که میزان بدهی شهرداری تهران به پیمانکاران، بانک‌ها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی حدود 60 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت مالی و میزان دقیق بدهی شهرداری مشخص و شفاف نیست گفت: صورت وضعیت بسیاری از پیمانکاران هنوز دریافت نشده و برخی تراکم‌های سیار نیز فروخته شده است و خدا می‌داند که رقم دقیق بدهی شهرداری به چه میزان است.

وی با بیان اینکه شهردار بعدی تهران قطعا با این حجم بدهی کار بسیار سختی در پیش دارد و زمین سوخته تحویل می‌گیرد و میراث دار چند هزار میلیارد بدهی خواهد بود، گفت: شهردار تهران که حالا سودای ریاست جمهوری در سر دارد، اگر آنقدر از توانایی‌های اقتصادی خود مطمئن است که می‌تواند پنج میلیون شغل ایجاد کرده و سبب رونق اقتصادی شود، چرا  معجزات خود را درشهرداری تهران نشان نمی‌دهد.

از چه محل‌هایی بدهی‌های 12ساله، طی چندماه پرداخت می‌شود؟

همچنین محمدمهدی تندگویان، نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز که بارها میزان بدهی شهرداری را حدود 60 هزار میلیارد اعلام کرده نیز به ایسنا گفت: آبان ماه سال گذشته (95) معاون مالی شهرداری تهران با حضور در جلسه شورای شهر اعلام کرد که میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران،‌ بانک‌ها و اشخاص حقیقی حدود 30 هزار میلیارد تومان است! که حدود 14 هزار میلیارد تومان در حوزه دیون اشخاص حقیقی و پیمانکاران و 16 هزار میلیارد نیز در حوزه بدهی به بانک‌ها است اما از آنجایی که بانک‌ها به صورت روزشمار فعالیت می‌کنند، قطعا میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها از 16 هزار در آبان ماه به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است که با احتساب عدد 14 هزار میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی و پیمانکاران که ثابت می‌مانند، به عدد 34 هزار میلیارد تومان می‌رسیم و در کنار آن 45 هزار میلیارد تومان نیز بحث پروژه‌هایی را داریم که یا نیمه کاره است و یا براساس برنامه پنج ساله باید اجرا می شد و در ردیف پروژه‌های در حال انجام قرار گرفته اما به سرانجام نیز نرسیده که جمعا این عدد 60 هزار میلیارد تومان می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری مدعی است که در حال پرداخت دیون پیمانکاران و بانک‌ها است گفت: شهرداری فقط ادعا کردهاست چون هنوز اسناد و مدارکی دراین زمینه مشاهده نکردیم و بهتر است شهرداری فکری هم به حال پروژه‌های باقی مانده شهر بکند.

تندگویان با بیان اینکه جای سوال است که چگونه شهرداری بدهی‌های 12 ساله خود را ظرف 6 الی 7 ماه پرداخت می‌کند گفت: هیچ گزارشی مبنی بر اینکه شهرداری در حال تسویه دیون خود با پیمانکاران است دریافت نکردیم و بارها اسناد و مدارکی را در این زمینه مطالبه کردیم اما هیچ سندی به ما تحویل داده نشد.

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرداری با بیان اینکه به فرض آنکه قبول کنیم شهرداری در حال پرداخت دیون خود به پیمانکاران و بانک‌ها آن هم با قید فوریت است اما جای سوال است که از کجا منابع پرداخت دیون را می‌آورد گفت: یا در املاک خام فروشی کرده و یا از سرمایه‌های شهر به مانند شهر آفتاب و فروشگاه شهروند که در حال واگذاری به بانک شهر به دلیل بدهی است، حاتم بخشی می‌کنند که این خیانت مضاعف است چراکه سرمایه‌های شهر را در ازای بدهی‌هایشان پرداخت می‌کنند و شهردار بعدی سرمایه‌ای نخواهد داشت.

بدهی 20هزار میلیاردی شهردار تا 31خرداد 95

با وجود آنکه عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، از میزان بدهی 60 هزار میلیارد تومانی شهرداری خبر می‌دهد ، علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون بودجه با رد این اعداد به ایسنا می گوید، براساس بررسی های انجام شده تا تاریخ 31 خرداد 95 میزان دقیق بدهی شهرداری تهران 20 هزار میلیارد تومان تعیین شده.

وی با بیان اینکه بیش از 11 هزار میلیارد تومان از بدهی شهرداری مربوط به بانک‌ها و بیش از 8 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بدهی پیمانکاران است گفت: این ارقام احصا شده مربوط به خرداد ماه سال گذشته است و شهرداری مدعی است که تاکنون بیش از 4 هزار میلیارد تومان از بدهی مربوط به پیمانکاران و بانک‌ها را پرداخت کرده و مدعی هستند که میزان بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران بسیار کمتر از 20 هزار میلیارد تومان است.

دبیر افزود: شهرداری تهران با مجوز شورای شهر در تبصره‌های بودجه و از منابع درآمدی می‌تواند بدهی پیمانکاران و بانک‌ها را پرداخت کند و من به عنوان رئیس کمیسیون بودجه ارقام 60 و 70 هزار میلیاردی را در مورد بدهی شهرداری است را تایید نمی‌کنم.

اعداد و ارقام متعددی مطرح شده و حال باید چند ماهی صبر کرد تا شهردار جدید به صندلی ساختمان بهشت تکیه زند و آن موقع مشخص می‌شود که شهردار بهشت نشین زمین سوخته دریافت کرده یا نه؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید