معرفی ترمینال های مسافربری شهر تهران

    کد خبر :668416

یکی از پر تردد ترین شهرها در ایران، شهر تهران است. این پایتخت شلوغ و پر از همهمه یکی از اصلی ترین مقاصد بسیاری از مردم در کشور می باشد. هر کسی با هر هدف یا دلیلی به این شهر سفر می کند. راه های مختلفی برای رفتن به تهران وجود دارد که یکی از آن ها تهیه بلیط اتوبوس تهران است. به خاطر اینکه تهران یکی از اصلی ترین پایتخت های کشور می باشد، در آن مراکز درمانی مهم و اداره های بسیاری تاسیس شده است و همین ها موجب شده اند تا سالانه مردم بسیاری از سراسر ایران به این کشور سفر کنند. همانطور که گفتیم یکی از رایج ترین راه ها برای سفر به این شهر، اتوبوس است. برای کرایه و سوار شدن بر اتوبوس های تهران باید به یکی از پایانه های مسافربری این شهر مراجعه کنید. اولین پایانه مسافربری که در ایران تاسیس شد، پایانه خزانه بود که در سال 1359 شروع به کار کرد و پس از مدتی هم به ترتیب پایانه های غرب و بیهقی افتتاح شدند و به همین ترتیب بود که پایانه های مختلفی در دیگر شهرها هم تاسیس شد  و صنعت مسافربری زمینی گسترش یافت و اکنون ایران یکی از فعال ترین ها در حوزه حمل و نقل زمینی با اتوبوس می باشد.

 

حال که صحبت از جابجایی و حمل و نقل و مسافرت با اتوبوس به میان آمد، جالب است بدانید که اولین بار به واسطه یکی از تاجران بلژیکی اتوبوس وارد ایران شد. این اتوبوس بلافاصله وارد شهر رشت شد. متاسفانه پس از مدتی نتوانست هیچگونه سود آوری داشته باشد به همین خاطر آن را به یکی از تجار معروف ایران که معین التجار نام داشت فروختند. این تاجر که فکرش همانند ساعت کار می کرد، با اتوبوس خود راهی تهران شد و شروع به مسافرکشی کرد. در آن زمان در ازای هر جابجایی از هر نفر 3 شاهی دریافت می کرد. پس مردم متوجه شدند که فقط یک اتوبوس کفاف کل شهر را نمی دهد و همین سبب شد تا تقاضا برای این توبوس بالا برود. پس از گذشت چند سال برتعداد این اتوبوس ها افزوده شد و برای مردم شهر رونق بسیاری داشت. بر اساس تاریخ اولین اتوبوس هایی که وارد ایران شدند مربوط به سال 1290 بوده است.

 

معمولا به پایانه های مسافربری، ترمینال هم می گویند. این مکان در واقع برای رفت و آمد و همچنین سوار شدن و پیاده شدن مسافرین ساخته شده است. ترمینال ها معمولا ساختاری شبیه به یکدیگر دارند. اکثرشان دارای یک ساختمان بسیار بزرگ هستند که در آن امکانات رفاهی بسیاری برای مسافرین وجود دارد.

 

معمولا بیشتر شهرهایی که در ایران وجود دارد، دارای ترمینال مسافربری می باشند و مردم را به وسیله اتوبوس های مخصوص بین شهری جابجا می کنند.  مهم نیست در چه شهری ساکن باشید. برای سفر به تهران کافیست تا به پایانه مسافربری شهر خود مراجعه نمایید و یک بلیط اتوبوس تهیه کنید تا راهی پایتخت شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا ترمینال های مسافربری غرب تهران را به شما عزیزان معرفی نماییم.

ترمینال بیهقی تهران

 

ترمینال بیهقی که با نام ترمینال آرژانتین هم معروف است، یکی از معروف ترین پایانه های مسافربری در تهران می باشد. از طریق این ترمینال می توانید به مرکز شهر دسترسی داشته باشید و برای رفتن به آن بهتر است از خطوط بی آر تی مسیر ( تهران پارس به انقلاب) استفاده کنید. در کنار خطوط بی آر تی، پایانه اتوبوس رانی داخل شهری بیهقی هم قرار دارد، که می توانید با استفاده از آن خود را به پایانه بین شهری برسانید. البته این اتوبوس ها شما را در نزدیکی میدان آرژانتین پیاده می کنند. در ترمینال بیهقی حدود 4 تعاونی مسافربری فعالیت دارند و در طول روز هم حدود 47 سفر انجام می شود. همانطور که می دانید پایانه بیهقی در نزدیکی میدان آرژانتین است، به همین خاطر می توانید از راه های مختلفی خودتان را به این میدان برسانید. پیشنهاد می کنیم به ایستگاه مصلی امام خمینی بروید که در خط 1 متروی تهران است. با مسیر شما راحت تر به پایانه خواهید رسید. هنگامی که به میدان رسیدید می توانید سوار بی آر تی شده و به سوی ترمینال بروید.

 

نشانی: تهران، میدان آرژانتین، پارک سوار بیهقی، پایانه مسافربری بیهقی

 

ترمینال شرق تهران

 

پایانه ترمینال شرق تهران، یکی از قدیمی ترین پایانه های این شهر است که در سال 1369 افتتاح شد. این ترمینال حدود 5.3 هکتار است و به عنوان دومین پایانه بزرگ در تهران شناخته می شود. مسئولین قصد دارند که با توسعه این پایانه آن را به یکی از بزرگترین ترمینال های خاورمیانه تبدیل کنند و پیاده سازی این طرح را از سال 1390 شروع کرده اند. در ترمینال شرق تهران هر روز حدود 120 مسافر جابجا می شود و حدود 31 تعاونی مسافربری در آن فعالیت می کنند. به طور کلی این پایانه یکی از شلوغ ترین و پر تردد ترین پایانه ها در تهران است که بیشتر به شرق و شمال شرقی کشور حمل و نقل دارند. برای دسترسی به مسیر ترمینال شرق بهتر است که از اتوبوس های بی آر تی تهران پارس استفاده نماییید.

 

نشانی: تهران، خیابان دماوند، سه راه تهران پارس، پایانه مسافربری تهران پارس

 

ترمینال جنوب تهران

یکی دیگر از قدیمی ترین ترمینال های تهران که اکنون افراد مسن ساکن تهران به خوبی آن را می شناسند، ترمینال جنوب است که با نام ترمینال خزانه هم شهرت دارد. برای دسترسی به مسیر این ترمینال بهتر است از مترو یا بی آر تی استفاده کنید و سوار بر اتوبوسی شوید که مقصدش پایانه جنوب است. اگر هم با مترو بروید که مستقیما وارد پایانه خواهید شد و کارتان راحت تر می شود، چراکه یکی از درهای آن رو به پایانه باز می شود. در این ترمینال حدود 11 تعاونی و شرکت مسافربری فعالیت دارند. اگر قصد سفر به اصفهان را داشته باشید و بلیط اتوبوس اصفهان گیرتان نیامد، هیچ جای نگرانی نیست. شما می توانید با خودرو های سواری که در این مکان حضور دارند به سفر بروید. در طول روز حدود 116 سفر در این مکان انجام می شود که بیشتر این سفرها در مسیر جنوب کشور هستند.

 

نشانی: تهران، بزرگراه بعثت، روبروی کارخانه روغن نباتی قو، پایانه مسافربری خزانه

 

ترمینال غرب تهران

 

ترمینال غرب تهران هم جزء یکی از بزرگترین پایانه های این شهر است. در این مکان اکثر تعاونی ها و شکرت های مسافربری فعالیت داشته و در آن حداقل یک نمایندگی دارند. در ترمینال غرب تهران معمولا بیشتر سفرهایی صورت می گیرد که در غرب کشور هستند. این پایانه به میدان آزادی بسیار نزدیک است و کسانی که قصد جابجایی در شهر را دارند می توانند از طرق مختلفی این کار را انجام دهند. به علاوه اگر زمانی به آن جا رفتید و اتوبوسی که در مقصد مورد نظر شما است، حضور نداشت می توانید با خودروهای سواری که در همانجا هستند به سفر بروید که البته با انتخاب این گزینه باید کمی بیشتر هزینه کنید. حدود 29 شرکت در این ترمینال فعالیت دارند و در طول روز حدود 114 سفر در آن صورت می گیرد. یکی از ویژگی های مهم ترمینال غرب این است که امکانات رفاهی بسیاری در آن وجود دارد. برای مثال اگر احساس گرسنگی کنید، می توانید به یکی از رستوران های خوب اطراف و یا داخل آن بروید و یک غذای خوب میل نمایید.

 

نشانی: تهران، ضلع شمالی میدان آزادی، پایانه مسافربری آزادی

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید