تلاش یوتیوب برای بازگشت به ایران: سرورهایمان را به تهران میآوریم
برخی رایزنیهایی را برای رفع فیلتر وبسایت «یوتیوب / YouTube» در ایران آغاز کردند و یوتیوب با توجه به نگاه اقتصادی که به بازار ایران داشته در جریان این مذاکرات غیرعلنی حاضر شده ملاحظات مرسوم را بپذیرد اما با ان مخالفت شده است.
«یوتیوب / YouTube» دومین وبسایت پرمخاطب جهان پس از موتور جستجو گوگل و بزرگترین VOD با عظیمترین آرشیو ویدیو است. در فوریه 2017، در هر دقیقه 400 ساعت ویدیو بر روی یوتیوب بارگذاری میشد که این رقم به سرعت رو به فزونی گذاشته است. یکی از ویژگیهایی که در توسعه یوتیوب موثر بوده، به اشتراک گذاری درآمدهایش با کاربرانش است، به گونهای که یوتیوب به ازای هر هزار کلیک، 7 دلار به کاربران پرداخت میکند و به همین دلیل، طیف گستردهای از ویدیوهای باکیفیت توسط گروهی موسوم به «یوتیوبر / YouTuber» تولید و عرضه میشود.
یوتیوب از سال 2005 به شکل دورهای در ایران فیلتر میشد اما پس از انتخابات سال 1388 و فضای متشنج، این سرویس به کل فیلتر شد. اگرچه تصور میشد این مجموعه پس از رفع ناآرامیها رفع فیلتر شود و مجدداً در دسترس کاربران قرار گیرد، این اتفاق تاکنون رخ نداد. فیلتر وبسایتهایی نظیر یوتیوب که به واسطه محتوای متنوع و کاربردی، مورد رجوع مکرر عمده کاربران است، بیشک تاثیر چشمگیری در گسترش استفاده از ابزارهایی نظیر فیلترشکن داشته اما سخنی از رفع فیلتر یوتیوب به میان نمیآید.
در تحقیقات علمی متعددی از جمله آنچه هافینگتون پست در سال 2017 گزارش داد، مشخص شده یوتیوب سالمترین پلتفرم محسوب میشود. بر اساس تحقیق علمی که محققان به ارزیابی 1479 نفر در رده سن 14 تا 24 سال در مورد تاثیر مثبت یا منفی روانی فیس بوک، اینستاگرام، یوتیوب، توییتر و اسنپ چت پرداختند. شرکت کنندگان در مجموع در مورد هر پلت فرم به 14 سوال پاسخ دادند، از جمله اینکه آیا آنها در طول استفاده از برنامه احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی را تجربه کردند یا خیر. این ارزیابی همچنین در مورد چگونگی بروز تصورات بدنی، کیفیت خواب و قلدری تاثیر گذاشت. این ارزیابی همچنین در مورد چگونگی بروز آثار بدنی، کیفیت خواب و قلدری نیز صورت پذیرفت.
بر اساس این ارزیابی علمی، اینستاگرام از نظر سلامتی روانی بدترین تاثیرات را برجای میگذارد و شرکت کنندگان در این تحقیق تاکید کردهاند از میان این پلتفرمها، تنها پس از استفاده از یوتیوب احساس راحتی میکنند. اندک ارزیابی عینی نیز نشان میدهد که سلامت محتوا در یوتیوب نسبت به اینستاگرام بیشتر است و در عین حال یوتیوب انعطاف بیشتری در همکاری با دولتها برای فعالیت در قلمرو کشورها نسبت به اینستاگرام یا توییتر دارد.
از دو سال پیش برخی فعالان حوزه اینترنت و مشخصاً مدیران یکی از غولهای اینترنت ایران به دنبال رفع فیلتر یوتیوب بوده و با مدیران یوتیوب نیز ارتباط برقرار کردهاند. در جریان این تعامل، یوتیوب پذیرفته استانداردهای قانونی و همچنین استانداردهای فرهنگی و اخلاقی ایران را بپذیرد و با تعیین قلمرو جغرافیایی، ویدیوهایی که به تشخیص مرجع ایرانی پخششان برخلاف قوانین ایران است، در ایران پخش (PLAY) نشود. این قاعده درباره برخی کشورهای دیگر نیز وجود دارد و برخی ویدیوها مشخصاً با آی پی برخی کشورها پخش میشود یا با آی پی شماری از کشورها پخش نمیشود.
ظاهراً پس از این تعامل یوتیوب که متاثر از تماس طرف ایرانی بوده و با توجه به آنکه یوتیوب برخلاف پیامرسانها به اطلاعات محرمانهای دسترسی ندارد و محتوای آن برای عموم قابل مشاهده است، مهمترین ایراد باقی مانده توسط برخی مسئولین مرتبط، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است. یوتیوب در قبال این مسئله پذیرفته که سرورهایی در این غول اینترنتی قرار دهد و این شرکت اینترنتی داخلی میزبان سرورهای این شرکت شود اما با رفع این بهانه نیز برخی مسئولین حتی در پی پیگیری رفع این موضوع بر نیامدهاند.