۱۰ گل خوراکی برای تزیین غذا

  • آرشیو
  • سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۰۰
    کد خبر :776594

شاید شما هم دیده باشید این روز‌ها استفاده از گل‌ها در دیزاین غذا‌ها و سالاد‌ها و شیرینی‌ها بیش از پیش باب شده است. در رستوران‌های خوب و در منوی آن‌ها سالاد‌هایی با گل‌ها دیده می‌شود! البته فکر نکنید استفاده از گل‌ها در غذای‌ها کار جدیدی است. استفاده از گل‌های خوراکی به دوره‌ی ژولیوس سزار (پادشاه امپراتوری رم) برمی‌گردد و اکنون در غذا‌های متنوع، جدای از ظاهر زیبایی که به خوراکی‌ها می‌دهد، به عنوان ادویه و طعم دهنده یا بخشی از مواد تشکیل دهنده استفاده می‌شود.

به گزارش صدا و سیما؛ با این گل‌های زیبا و معطر می‌توانید به مهمانی‌هایتان مخصوصا در فصل‌های مختلف با گل‌های متفاوت رنگ و بوی جدیدی بدهید و از این ۱۰ نمونه گل خوراکی برای تزیین غذا، مزه دار کردن و نوشیدنی‌هایتان استفاده‌کنید. می‌توانید این گل‌ها را روی سالاد بریزید، در نوشیدنی استفاده‌کنید یا به شکل یخ‌زده روی دسر‌ها بگذارید. بسیاری از این گل‌های خوراکی را می‌توانید در فصل زمستان به صورت خشک هم به کار ببرید، ولی استفاده از آن به صورت تازه بهتر است.

گل گاو زبان

این گل زیبای ستاره‌ای شکل و آبی‌رنگ، مزه‌ای شبیه به خیار دارد، به خاطر همین از سال‌ها پیش در سالاد‌ها استفاده‌ می‌شده‌است. هم‌چنین می‌تواند طعم بی‌نظیری به لیموناد و شربت‌های مختلف بدهد. این گل خواص دارویی و آرام‌بخشی هم دارد و با مقداری لیموعمانی می‌توانید یک دمنوش خوشرنگ از گل گاوزبان درست‌کنید. برای تهیه این گل از نوع خشک شده اش می‌توانید به عطاری‌ها هم مراجعه کنید.

گل همیشه‌بهار یا کالاندولا

به این گل در اروپا زعفران فقرا هم می‌گویند! چون گل زرد رنگ آن طعمی شبیه به زعفران دارد، مخصوصا وقتی که در روغن زیتون خیس بخورد، طعمش به خوبی مشخص می‌شود. گلبرگ‌های گل همیشه بهار تازه، طعم نسبتا تندی دارند و چاشنی خوبی برای پیش‌غذا‌ها هستند. هم‌چنین می‌توانید از آن دم‌نوش هم درست‌کنید. این گل هم خواص دارویی بسیاری دارد و در صنعت مواد آرایشی هم از آن استفاده می‌شود.


گل کدوسبز

گل‌های زرد و زیبای کدوسبز مزه‌ی نسبتا شیرینی دارند. می‌توان غذا‌های زیادی با گل کدوسبز درست کرد مثلا می‌توانید داخل این گل‌ها را با سبزیجات و پنیر پرکنید و داخل فر بگذارید یا گل‌ها را روی پیتزا بریزید یا می‌توانید گل کدوسبز را سرخ‌کنید و در کنار خوراک بگذارید. گل کدو سبز معمولا در فصل کشت طبیعی کدو بیشتر یافت می‌شود.

گل ختمی

این گل زیبا طعمی ترش و شیرین دارد که برای نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها بسیار مناسب است. غنچه‌های تازه‌ی این گل را در ظرفی پر از آب گازدار بیندازید تا جلوی چشم مهمانان‌تان شکفته‌شوند. از پودر گل ختمی می‌توانید به عنوان ادویه در غذا‌ها استفاده‌کنید. این گل خواص دارویی دارد و دارای آنتی‌اکسیدان فراوان و ویتامین سی است.

گل اسطوخدوس

این گل زیبا در انواع خوراکی‌ها از کیک گرفته تا مرغ استفاده می‌شود و با طعم شیرین و رگه‌هایی از ترشی و عطری دلپذیر، بهترین انتخاب برای نوشیدنی‌ها و تزیین دسر‌هایی مثل کیک شکلاتی است و می‌توانید آن را در دسر‌های مختلف مثل بستنی هم استفاده کنید. اسطوخدوس با عطر عالی اش هم‌گروه سبزیجاتی مثل نعناع، ریحان و رزماری است‌که به عنوان ادویه و چاشنی در آشپزی کاربرد زیادی دارند.


گل لادن

این گل‌های زیبا طعم نسبتا تند و شبیه به خردل دارند و با رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز زیبایشان، جلوه‌ی خاصی به سالاد‌های شما می‌دهند. هم‌چنین می‌توانید گل لادن را به عنوان چاشنی در غذا‌ها و دسر‌ها استفاده‌کنید. برگ‌ها و دانه‌های لادن هم خوراکی اند و سرشار ازویتامین سی هستند.

گل بنفشه

گل‌های بنفشه مزه‌ای شبیه به نعناغ و طعم نسبتا تند دارند و به همین دلیل برای نوشیدنی‌ها و سالاد میوه بسیار مناسبند. گل‌ها را می‌توانید به عنوان چاشنی دسر‌ها استفاده کنید یا برای تزیین در تنگ شربت بریزید. به دلیل تنوع زیادی که در رنگ‌های بنفشه وجود دارد، می‌توانید رنگ‌های دلخواه‌تان را که با رنگ خوراکی یا دسرتان هماهنگ‌است، انتخاب‌کنید. تمام قسمت‌های گیاه بنفشه هم خاصیت درمانی دارند.


گل رز

همان‌طور که یک دسته گل رز می‌تواند جذابیت خاصی به منزل‌تان ببخشد، گل‌برگ‌های خوش‌بوی رز هم می‌توانند طعم دلپذیری به غذا‌های شما بدهد. جالب است بدانید که هرگونه از گل رز، عطر و طعم منحصر به فردی دارد، اما به طور کلی این گلبرگ‌ها طعمی شبیه به میوه دارند و به دلیل تنوع رنگ و طعم خوبشان می‌توانید در هر غذایی از سوپ و سالاد گرفته تا دم‌نوش و مربا و در کنار دسر‌های توت فرنگی و انار از آن‌ها استفاده‌کنید.


مریم گلی

مریم‌گلی عطر فوق العاده‌ای دارد با طعم شیرین و رنگ زیبایش، جلوه‌ی دیگری به غذا‌های شما می‌دهد. این گل‌های زیبا را می‌توانید برای تزیین روی کیک قراردهید یا به عنوان دم‌نوش از خواص درمانی‌اش بهره بگیرید. هم‌چنین در غذا‌ها و شربت‌ها هم می‌توان از آن استفاده‌کرد.


گل بنفشه آفریقایی

این گل زیبا با رنگ‌های مختلف و جذابش طعم نسبتا شیرینی دارد که برای غذا‌های مختلف و نوشیدنی‌ها مناسب است. می‌توانید گل‌های تازه را در فریزر بگذارید و به شکل گل یخ‌زده برای تزیین کیک و دسر‌ها استفاده کنید.


چند نکته برای استفاده از گل‌ها درغذا‌ها

حتما از گل‌هایی استفاده‌کنید که به حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی آلوده نباشند. جهت اطمینان بیش‌تر، خرید گل شاخه‌ای را از گل فروشی‌های معتبر انجام دهید و به آن‌ها اعلام کنید که به گل خوراکی نیاز دارید.
اگر امکانات و فضای مناسب دارید، می‌توانید خودتان این گل‌ها را در خانه نیز پرورش دهید و از زیبایی و خاصیت خوراکی و دارویی‌شان استفاده‌کنید.
قبل از استفاده از گل‌ها، آن‌ها را به این شکل بشویید: گل‌ها را به آرامی در ظرفی پراز آب سرد بریزید و سپس بیرون آورید و روی پارچه بگذارید تا خشک شوند. بهتر است گل‌ها را بعد از شست و شو بلافاصله استفاده کنید، اما می‌توان آن‌ها را به مدت حداکثر یک هفته در یخچال و در ظرف دربسته نگهداری‌کرد.
دقت‌داشته‌باشید که فقط گلبرگ‌های گل خوراکی است و بهتر‌است قبل از خوردن گل‌ها، مادگی و پرچم را جدا کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید