یک راهکار کلیدی برای برچیدن فروش غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار

    کد خبر :658326
یک راهکار کلیدی برای برچیدن فروش غیرقانونی پرندگان مهاجر در فریدونکنار

با توجه به اینکه سازمان محیط زیست برای صید محدود برخی پرندگان مهاجر به روش سنتی “دوما” مجوز صادر کرده، پیشنهاد شده که ماموران محیط زیست در بازار فریدونکنار مستفر شده و از ورود فروشندگان بدون مجوز و عرضه غیرقانونی پرندگان در این بازار جلوگیری کنند.

 

مبارزه با عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار این روزها به عنوان شاه‌کلید مبارزه با نسل‌کشی پرندگان مهاجر در شمال کشور شناخته می‌شود با این توضیح که متخلفان تا زمانی که می‌توانند بدون هیچ مزاحمتی لاشه‌های پرندگان مهاجر را در بازار فریدونکنار به صورت غیرقانونی به فروش برسانند، دست از صید غیرمجاز پرندگان مهاجر برنخواهند داشت.

 

در همین راستا، فعالان حوزه محیط زیست پیشنهادی را به منظور مدیریت بازار فریدونکنار و جلوگیری از عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در آن مطرح کرده‌اند؛ بنابر این پیشنهاد، با توجه به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای صید برخی از گونه‌های پرندگان به روش مجاز دوما، پروانه صادر کرده‌ است، تفکیک فروشندگان متخلف از غیرمتخلف در بازار فریدونکنار کاری ساده است و این سازمان می‌تواند با مستقر کردن ماموران خود در بازار فریدونکنار، از ورود فروشندگانی که بدون برخورداری از مجوز صید، لاشه‌های پرندگان را برای فروش به بازار منتقل می‌کنند جلوگیری کنند.

 

در نتیجه اجرای این پیشنهاد، به جز چند گونه پرنده از جمله اردک سرسبز که سازمان حفاظت محیط زیست به صورت محدود برای صید آنها مجوز صادر می‌کند، فروش غیرقانونی سایر پرندگان مهاجر از جمله گونه‌های در خطر انقراض یا گونه‌های حرام‌گوشت در بازار فریدونکنار، متوقف شده و قانون به این بازار بازخواهد گشت.

 

ولی‌الله نانواکناری، نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن استقبال از این پیشنهاد می‌گوید:آنچه اهمیت دارد اجرای قانون و برخورد قانونی با تخلفات است.

 

وی ادامه می‌دهد: صید پرندگان مهاجر به روش دوما، یک صید سنتی است که سازمان حفاظت محیط زیست آن را به رسمیت می‌شناسد بنابراین صیادانی که به این روش صید می‌کنند، کارشان قانونی است و اگر هم روزی سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد از صید دوما جلوگیری کند باید ابتدا معیشتی جایگزین برای کسانی که از این صید سنتی کسب درآمد دارند پیدا کند.

 

نانواکناری درباره سایر روش‌های صید پرندگان مهاجر می‌گوید: البته روش‌های غیرقانونی صید پرندگان مهاجر از جمله روش کرس، که چند سالی است ابداع شده و غیرقانونی است و دومادارانی که به روش مجاز صید می‌کنند هم با این روش مخالف هستند؛ به همین دلیل، طی سال‌های گذشته، مسئولان محلی فریدونکنار تلاش‌های بسیاری برای مبارزه با این روش غیرقانونی صید انجام داده‌اند.

 

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار درباره عرضه پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار یادآور می‌شود: به عنوان نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی ضمن محترم دانستن حق صیادانی که به روش مجاز دوما صید می‌کنند از برخورد قانونی با صید و عرضه غیرقانونی پرندگان مهاجر در بازار فریدونکنار حمایت خواهم کرد.

 

به گزارش تسنیم، هر ساله صدها هزار پرنده مهاجر پس از طی صدها کیلومتر برای چند ماهی زمستانگذرانی وارد تالاب‌های شمالی و جنوبی کشورمان می‌شوند اما سودجویی منفعت‌طلبانی که با ابداع روش‌های غیرقانونی صید مانند کرس، گذر، تور هوایی و محمیه، از کشتار دسته‌جمعی این پرندگان، درآمدهای کلان حاصل می‌کنند، سبب شده ایران در مجامع بین‌المللی به عنوان سیاهچاله پرندگان مهاجر معرفی شود!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید