جدیدترین اخبار
21 خرداد 1398 ساعت 09:12 اقتصادی کد خبر :554804

کوچ دلالان خودرو به تلگرام و اینستاگرام/ ۶۳۰ هزار خریدار در دام ۲۰ کانال و پیج دلالان افتادند + جزئیات

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه پس از ممنوع شدن درج قیمت در آگهی خودرو، فروشندگان و خریداران خودرو به شبکه‌های اجتماعی غیررسمی کشانده شدند، جزئیاتی از فعالیت ۲۰ کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی دلالان ارائه داد.

اواسط اردیبهشت ماه امسال به دنبال بالارفتن قیمت خودرو و مسکن در بازار آزاد، رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا، قیمت‌سازی کاذب در بازار خودرو و املاک را نشأت گرفته از دلالی‌ها در فضای مجازی دانست و به دنبال آن از برخورد جدی با دلالان این حوزه خبر داد. موضوعی که به دنبال آن تعدادی از دلالان دستگیر شدند و قیمت‌گذاری خودرو و مسکن در سایت‌های آگهی ممنوع شد.

با گذشت چند روز از ممنوع شدن درج قیمت خودرو و مسکن در سایت‌های آگهی، اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی از توافق با مسئولان دادستانی و اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل خبر داد که در پی آن مقرر شده بود، با اعلام نرخ روزانه خودرو از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل، فروشندگان خودرو مجاز باشند قیمت خودرو خود را تا 2 الی 3 درصد بالاتر از قیمت روزانه اعلام شده، در سایت‌های آگهی درج کنند؛ موضوعی که بازگشت قیمت به آگهی های خودرو را می‌توانست به دنبال داشته باشد.

اما با وجود توافقات صورت گرفته، بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های فروش اینترنتی خودرو اتفاق نیافتاد و بر اساس آنچه در اخبار منتشر شد، با عدم همکاری اتحادیه نمایشگاه‌های اتومبیل پایتخت در ارائه لیست قیمت روزانه خودروها، به سایت‌های آگهی دهنده، عملاً بازگشت قیمت‌ها به آگهی خودرو در سایت‌های آگهی امکانپذیر نشد.

با این همه حالا با گذشت بیش از یک ماه از حذف قیمت‌ها از آگهی فروش خودرو در سایت‌های آگهی، به نظر می‌رسد، دلالان برای ادامه فعالیتشان به کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی کوچ کرده و البته با حذف سایت‌های رسمی کشور از اعلام قیمت خودرو و مسکن، توانسته‌اند مخاطبان بسیاری را جذب خود کنند. این یعنی کشانده شدن خریداران و فروشندگان از فضای رسمی کشور به کانال‌های غیررسمی و شبکه‌های اجتماعی خارجی که متاسفانه هیچ نظارتی هم بر آن‌ها وجود ندارد.

 

به گزارش تسنیم، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد بعد از تاریخ 12 اردیبهشت ماه امسال که درج قیمت در آگهی فروش حذف شد، فعالیت حداقل 31 پیج در اینستاگرام و 39 کانال در تلگرام، بر روی قیمت‌گذاری خودرو متمرکز شده و بعضاً کانال‌ها و پیج‌هایی با استفاده از نام سایت‌های آگهی پرمخاطب، اقدام به جذب هزاران فالوئر کردند و مدیریت این کانال‌ها و پیج‌ها در اختیار دلالان خودرو قرار گرفته است.

جالب‌تر اینکه بررسی تعداد مخاطبان و دنبال کنندگان این پیج‌ها و کانال‌ها از 12 اردیبهشت ماه و همزمان با حذف قیمت خودرو از سایت‌های آگهی، به شدت افزایش یافته است و به طور میانگین میزان افزایش روزانه فالوئرهای 10 پیج پرمخاطب اینستاگرام پس از 12 اردیبهشت ماه، بین 2 تا 10 برابر رشد داشته است.

علاوه بر این جزئیات رشد کانال‌های تلگرامی فعال در قیمت گذاری خودرو نیز به صورت جدول زیر پس از 12 اردیبهشت ماه نشان داده شده است.

رضا الفت نسب با ارائه این آمار، اظهار کرد: متاسفانه پس از حذف قیمت از آگهی فروش خودرو در سایت‌ها و پلتفرم‌های موجود در کشور، همان اتفاقی که بسیاری از کارشناسان آن را پیش‌بینی می‌کردند، افتاد و پای خریداران و فروشندگان خودرو به واسطه حذف قیمت از سایت‌های رسمی کشور، به شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های غیررسمی که مهمترین آن‌ها تلگرام و اینستاگرام است کشیده شد.

سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی با بیان اینکه قیمت گذاری در برخی از این کانال‌ها و پیج‌ها تا 30 درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده است، خاطرنشان کرد: این کوچ از سایت‌های رسمی به شبکه‌های غیررسمی و کانال‌های تلگرامی در شرایطی رخ داد که هیچ نظارتی بر این شبکه‌های اجتماعی و کانال‌ها وجود ندارد و دلالان با قیمت‌گذاری کاذب، سعی در ملتهب کردن بازار خودرو دارند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت خودرو به دلیل کاهش ارزش دلار در کشور رخ داده و کاهش قیمت خودرو ارتباطی با حذف قیمت از آگهی سایت‌های فروش نداشته است، افزود: متاسفانه در شرایطی که همه دنیا به سمت شفاف‌سازی و شفافیت پیش می‌روند، در کشورمان تصمیم گرفته شد تا درج قیمت در آگهی‌های فروش حذف شود و این تصمیم در نهایت باعث خرسندی و خوشنودی کسانی شد که در فضای غیرشفاف، به دنبال سود و منافع خود هستند.

الفت نسب با بیان اینکه باید هرچه سریعتر فضا را به سمت شفافیت برد و در عین حال جلوی جولان دلالان در سایت‌های رسمی آگهی را با سیاست‌گذاری‌های صحیح گرفت گفت: سایت‌های درج آگهی این آمادگی را دارند تا با همکاری سایر دستگاه‌ها و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی خودرو، این امکان را فراهم کنند که تنها دارندگان واقعی خودرو بر اساس مولفه‌هایی همچون شماره شاسی و کد ملی، مجاز به درج آگهی فروش خودرو در این پلت‌فرم‌ها باشند.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • پیشنهاد نامگذاری خیابانی در تهران به نام شهید فخری‌زاده
  • انجام تست PCR رایگان در دو درمانگاه شهرداری تهران
  • پیش‌بینی امیدوارکننده از کاهش مرگ‌ومیر کرونا در ماه آینده
  • بورس تهران صعودی شد/ افزایش ۲۰ هزار و ۱۶۵ واحدی شاخص کل
  • اولین زن در راس سازمان اطلاعات و امنیت ملی امریکا
  • سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام شنبه 8 آذر 99
  • رشد 4.4 ‌درصدی اقتصاد ایران در سال 1400
  • قیمت جدید دلار و دیگر ارزها در صرافی ; شنبه 8 آذر 99
  • اخطار ایران به آمریکا و اسراییل در نامه روانچی به سازمان ملل
  • ذوالنوری: خواب را بر سران خون آشام⁧ صهیونیسم⁩ حرام خواهیم کرد
  • آیا ایران از لیست سیاه FATF خارج خواهد شد؟
  • واشنگتن، ریاض و تل آویو در ترور شهید «فخری زاده» دست داشته‌اند
  • پمپئو: از همه ابزارهای تحریم برای مقابله با برنامه موشکی ایران استفاده می‌کنیم
  • ترافیک زایمان در ۹ آذر/ ۱۳۰ میلیون بابت تولد ۹ صبح
  • روحانی: با شهادت«فخری‌زاده» خللی در اراده دانشمندان ایجاد نمی‌شود
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور در ۸ آذر/بارش برف در شمال غرب و ارتفاعات البرز
  • شل پالایشگاه خود در آمریکا را برای همیشه تعطیل می‌کند
  • درگذشت هنرپیشه ایتالیایی در سن ۷۰ سالگی
  • سکه به کانال ۱۰ میلیون تومان برگشت
  • بانک‌ها هفته آینده تعطیل نیستند
  • واکنش علی ربیعی به خبر شلاق خوردن یک کارگر
  • توزیع گسترده مرغ منجمد در سراسر کشور با قیمت مصوب
  • ریاض: در معرض حمله صدها موشک و پهپاد قرار گرفته‌ایم
  • کیومرث نیازآذری دستگیر شد
  • اخراج 32 هزار نفر از «والت دیزنی»
  • جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی / امسال ۸ ایرانی آزادشدند
  • خودرو ۳۰ درصد ارزان شد
  • قرعه کشی طرح فروش مشارکت در تولید محصولات ایران خودرو
  • بهترین زمان تشخیص بیماری کرونا چه روزی است؟
  • پیش‌بینی موسسه مالی بین‌المللی از وضعیت اقتصاد ایران در 3 سال آینده با لغو تحریم‌ها