کوچکترین پستاندار ایران در قزوین دیده شد

    کد خبر :737970

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: حشره‌خوار کوتوله به عنوان کوچکترین پستاندار ایران، توسط محیط‌بانان اداره حفاظت تاکستان در استان قزوین مشاهده شد.

حسن عباس نژاد با اعلام این خبر، تصریح کرد: بر اساس گزارش و تصاویر ارسالی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تاکستان و تأیید کارشناسان، اولین مشاهده گونه حشره خوار کوتوله به عنوان کوچک‌ترین پستاندار ایران در استان قزوین توسط محیطبانان اداره حفاظت شهرستان تاکستان، تأیید و ثبت شد.

وی افزود: حشره خوار کوتوله با نام علمی «Suncus etruscus» در علف زارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچک‌ترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

بنابراعلام روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان قزوین، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: طول بدن این گونه ۳۶ تا ۵۶ میلی متر و طول دم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، عمر این گونه حدود ۱۵ ماه بوده و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه کمترین نگرانی (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

به گزارش ایسنا،وی تاکید کرد: جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد به گونه‌ای که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد زیرا سوخت‌وساز بدن این حیوان بسیار بالا است، حشره خوار کوتوله از حشرات و بندپایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: پراکنش جغرافیایی این گونه در ایران گسترده نیست و قبل از این مشاهده تاکنون در استان‌های گلستان، اردبیل، خراسان رضوی و جزیره قشم گزارش شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید