کرونا جانِ موزیسین‌های زیادی را گرفت/ ۱۸ مرگ فقط در یک رشته‌ هنری

    کد خبر :713963

از آن زمان که بیماری کرونا در شهر ووهان چین شیوع پیدا کرد هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که این بیماری در مدت زمانی کوتاه دنیا را در نوردد و با تاثیر مهیبش زندگی همه مردم از هر قوم و نژاد و کشور را مختل کند و دشواری‌ها و استرس‌ها و دردها و مرگ و میرهای فراوان از خود بر جای بگذارد.

بنا به شواهد و آمار، بیماری کرونا طی سه ماه گذشته زندگی مردم اغلب کشورها را تحت تاثیر قرار داده و باعث مختل شدن اقتصاد ملل مختلف شده است. موسیقی، سینما، تئاتر و دیگر تشکل‌های فرهنگی هنری مانند همه اصناف و مشاغل طی این مدت تعطیل شدند و این اتفاق زندگی بسیاری از هنرمندان عرصه‌های مختلف را با دشواری‌های مالی مواجه کرده است. اما این تمام ماجرا نیست. هنرمندان ازجمله فعالان و مفاخر موسیقی نیز از تلفات انسانی حاصل از کرونا در امان نبوده‌اند و طی سه ماه گذشته شاهد مرگ برخی از آنها در داخل و خارج از کشور بوده‌ایم. البته باید یادآور شد که خوشبختانه تعداد قربانیان وطنی بسیار کمتر از موسیقی‌دانان درگذشته در سایر کشورهاست. اما طی سه ماه گذشته کدامیک از فعالان موسیقی داخلی و خارجی را از دست داده‌ایم؟

موسیقی‌دانان درگذشته ایرانی

به گزارش ایلنا،در اسفندماه سال گذشته، آن زمان که هنوز شیوع کرونا در ایران جدی شمرده نمی‌شد، برخی هم‌وطنان‌مان به کرونا مبتلا شدند و به دلیل عدم اطلاعات کافی، اطرافیان خود را نیز به این بیماری مبتلا کردند که این اتفاق گاه به فوت عزیزانشان منجر می‌شد. اوائل اسفندماه سال گذشته بود که شمس لنگرودی (شاعر معاصر) در صفحه شخصی‌اش خبر از فوت دو موسیقی‌دان گیلانی به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد که کمی بعد صفرعلی رمضانی (شاگرد محمد جمشیدی) این خبر را تایید کرد.

طی اتفاقی که برای این دو برادر افتاد، در ابتدا زنده‌یاد محمد جمشیدی دار فانی را وداع گفت و چند روز بعد، برادرش مجید به دلیل ارتباط مستقیمی که با محمد به کرونا مبتلا شد و غروب چهارشنبه ششم اسفند ماه از دنیا رفت. محمد و مجید جمشیدی هر دو آهنگساز و نوازنده بودند و طی سال‌های فعالیشان شاگردان زیادی را تربیت کردند.

موسیقی‌دانان درگذشته خارجی

از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون برخی از هنرمندان خارجی عرصه موسیقی نیز به بیماری کرونا مبتلا شدند و برخی از آنها نیز به دلیل دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای یا کهولت سن، همچنین شدت بیماری دارفانی را وداع گفتند. که بخشی از زندگی و نحوه فعالیت‌های آنها در پی می‌آید.

الیس مارسالیس جونیور/ «Ellis marsalis.jr»

الیس مارسالیس جونیور، زاده نوامبر سال 1934 نوازنده پیانو است که در سبک جاز فعالیت می‌کرده است. او که به بیماری زمینه‌ای و کهولت سن مبتلا بود یکم آوریل امسال به کرونا درگذشت. مارسالیس در اوایل دوره فعالیت خود به عنوان نوازنده کارش را با ساز کلارینت آغاز کرد اما پس از ورود به دانشگاه “دیلارد” Dillard university، پیانو را جایگزین کلارینت کرد و تا پایان عمر نیز به عنوان پیانیستی چیره دست در سبک جاز شناخته می‌شد.

دیوید اولنی/ «David Olney»

دیوید اولنی خواننده و آهنگساز آمریکایی است و به دلیل ابتلا به کرونا مرگ غم‌انگیز و عجیبی داشته است. او اواخر دی ماه سال گذشته پیش از آنکه کرونا به بیماریی همه‌گیر تبدیل شود حین اجرای کنسرت در میانه اجرای یک آهنگ از تماشگران عذر می‌خواهد، چشمانش را می‌بندد و می‌میرد. در بیانیه‌ای که پس از این حادثه منتشر شد، علت مرگ این خواننده را حمله قلبی که یکی از عوارض کروناست دانستند. او در زمان مرگ هفتاد و یک ساله بود طی سال‌های فعالیتش با افرادی چون پل مک کارتنی، امیل هریس، لیندا رانشتاد همکاری کرده بود.

ادی دیویس/ «eddy davis»

ادی دیویس اهل نیواورلئان آمریکا که یکی از ستاره‌های مهم موسیقی جاز به حساب می‌آید در هفتم آوریل امسال به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت. این هنرمند که با وودی آلن کارگردان و بازیگر سینما همکاری‌هایی داشت برای موسیقی فیلم «نیمه شب در پاریس» موفق به کسب جایزه گرمی شده بود.

جان باکی پیزارلی/ «john Bucky Pizzarelli»

پیزارلی با نام کامل جان باکی پیزارلی زاده نهم ژانویه سال 1926،‌ یکی دیگر از هنرمندان سبک موسیقی جاز است که در روز اول آوریل امسال به دلیل ابتلا کرونا در سن 94 سالگی درگذشت. پیزارلی گیتاریست بود و پُل پیزارلی است که او نیز یکی از هنرمندان مطرح است.

جان پراین/ «john prine»

جان پراین زاده اکتبر سال 1926، اهل آمریکا، خواننده، ترانه‌سرا و نوازنده گیتار بود که از سال 1971 فعالیتش در عرصه موسیقی را آغاز کرد و طی سال‌های فعالیشت 15 آلبوم را باصدای خودش منتشر کرد. او در سال‌های ۱۹۹۱، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۲ برنده جایزه گرمی شده بود. جان پراین را یکی از محبوب‌ترین خوانندگان سبک کانتری می‌دانند. نام جان پراین در سال 2019 در تالار مشاهیر هالییود که به هنرمندان مطرح اختصاص دارد ثبت شده است. این موسیقی‌دان و خواننده هفتم آوریل امسال به دلیل ابتلا به بیماری کرونا دار فانی را وداع گفت.

پُل انگلیش/ «Paul English»

پل انگلیش یکی از اعضای گروه ویلی نلسون (ترانه‌سرا، بازیگر، خواننده و گیتاریست مشهور آمریکایی) بود و با او ارتباطی نزدیک داشت تا آنجا که نلسون در سال 1971 آهنگ «من و پل» را منتشر کرد. این هنرمند در 11 فوریه امسال به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او در زمان مرگ 87 ساله بود.

لی کانیتز/ «Lee Konitz»

لی کانیتز نوازنده ساکسیفون کهنسال آمریکایی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در پانزدهم آوریل امسال درگذشت. کانیتز را یکی از بهترین نوازندگان ساکسیفون در تاریخ جاز می‌دانند. این نوازنده پیش از آنکه ساکیسفونیستی مطرح شود اغلب سازهای بادی را نواخته بود. سایت مرجع «بیلبورد» از لی کانیتز به عنوان بهترین نوازنده ساکسیفون تاریخ موسیقی جهان نام برده است. لی کانیتز در هنگام مرگ 92 ساله بود.

تروی اِسنید/ «Troy Sneed»

تروی اِسنید زاده دسامبر 1967 را یکی از خوانندگان سیاهپوست مطرح انجیل در آمریکا می‌دانند. او یکی از خوانندگان پرفروش بود و سابقه کسب جایزه گرمی را نیز در کارنامه دارد. اِسنید در تاریخ 27 آوریل امسال به کرونا مبتلا شد و در سن 52 سالگی دارفانی را وداع گفت.

آدام شلزینگر/ «Adam Schlesinger»

آدام شلزینگر با نام کامل آدام لیونز شلزینگر زاده اکتبر 1967 یکی از آهنگسازان مطرح آمریکایی است که در سن 52 سالگی به بیماری کرونا مبتلا شد و روز اول آوریل چشم از جهان فروبست. این آهنگساز که طی سال‌های حیاتش جوایزی چون گرمی، اسکار، امی تونی و گلدن‌گلاب را کسب کرده را یکی از موفق‌ترین موسیقی‌دانان آمریکا می‌دانند.

جو دیفی/ «Joe Logan Diffie»

جو دیفی با نام کامل جو لوگان دیفی زاده دسامبر 1958 یکی از ترانه‌سرایان و خوانندگان مطرح سبک کانتری است. جو دیفی که همواره مورد توجه طرفدارانش بوده و آثاری پرفروش از خود به جا گذاشته در زمینه بهترین‌های موسیقی آمریکا 5 بار صدرنشین شده و سایت بیلبورد این اتفاق را تایید کرده است. این ترانه‌سرا و خواننده در دوران حیات خود موفق به کسب دو جایزه گرمی شده و یکبار برای دریافت آن نامزد شده است.جو لوگان دیفی اواخر مارس امسال به دلیل ابتلا به بیماری کرونا و عوارض آن در سن 61 سالگی درگذشت.

والاس رونی/ «Wallace Rooney»

والاس رونی، زاده مارس 1960 یکی از آهنگسازان سیاهپوست جز و نوازندگان مطرح ترومپت است. او به دلیل وجود شرایط اجتماعی دهه‌های 60 و 70 به گونه جاز روی آورد. رونی که سابقه همکاری با مایلز دیویس را در کارنامه دارد در 31 مارس امسال پس از ابتلا به بیماری کرونا در سن 59 سالگی چهره در نقاب خاک کشید.

دیو گرینفیلد/ «Dave Greenfield»

دیو گرینفیلد، اهل بریتانیا و زاده مارس 1949 نوازنده کیبورد و عضو گروه راک‌اندرول «استرانگلرز» بود که در اوائل می امسال در سن 72 سالگی پس از ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. او طی سال‌های فعالیتش با افرادی چون پل رابرتز، جت بلک و جان الیس همکاری کرده بود و گاه درکسوت خواننده با همکاری اعضای گروه «استرانگلرز» به اجرای اثر پرداخته بود.

اسکار چاوز/ «Óscar Chávez‎»

اسکار چاوز زاده مارس ۱۹۳۵ یکی از خوانندگان معترض و انقلابی مکزیکی است که از دهه ۱۹۶۰ شروع به خواندن کرد و تا ۲۰۱۹ در جمع مردم به این کار ادامه داد. این خواننده به تایید هالیوود ریپورتر طی هفته‌های گذشته پس از ابتلا به بیماری کرونا چشم از جهان فرو بسته است.

چاوز برای ترانه‌هایش در هجو سیاستمداران فاسد مکزیک شناخته می‌شد و یکی از مشهورترین این ترانه‌ها «لا کاسیتا» یا «خانه کوچک» بود که به توصیف عمارت یک سیاستمدار خیالی می‌پرداخت.

آلخاندرو فراوستو وزیر فرهنگ مکزیک پس از فوت اسکار چاوز در توییتر خود نوشت: ممنون اسکار چاوز، زندگی شما یک سفر با ارزش بود. عمیق‌ترین همدردی من برای بستگان، دوستان و همراهانت در عرصه مبارزه و ترانه.

اولگا سانچز وزیر کشور مکزیک نیز درباره این خواننده اینگونه نوشته است: «تاسف عمیق برای ساکت شدن صدای بزرگ مبارزه»

آلن مریل/ «Alan Merrill»

آلن مریل با نام اصلی آلن پرستون ساکس زاده فوریه 1951 ترانه‌سرا و خواننده آمریکایی است که آهنگ معروف «من راک ان رول را دوست دارم» را در کارنامه دارد.این موسیقی‌دان 29 مارس امسال به بیماری کرونا مبتلا شد و در سن 69 سالگی درگذشت. او طی سال‌های فعالیتش در عرصه موسیقی با اقراد مطرحی چون میت لوف و ریک درینجر همکاری کرده بود. لورا مریل دختر آلن مریل با اعلام این خبر خطاب به مردم آمریکا و ترامپ نوشت: مردم در حال مرگ هستند. شما فکر نمی‌کنید که برای شما یا خانواده قوی شما اتفاق بیفتد. باید در خانه بمانیم و ما احتمالاً نمی‌توانیم برای او یک مراسم عزاداری و تشییع جنازه برگزار کنیم.

مانو دیبانگو/ «Manu Dibango»

مانو دیبانگو با نام کامل امانوئل ان‌جوکی دیبانگو زاده دسامبر ۱۹۳۳ اهل کشور کامرون ترانه‌سرا و نوازنده ساکسیفون و زیلوفون بود. دیبانگو طی سال‌های فعالیتش با ارائه آثار درخور سبک‌های جاز، فانک و موسیقی فولکوریک کامرون را وسعت بخشید. مانو دیبانگو را طرفدارانش با آهنگ «سول ماکوسا» به یاد می‌آورند که در سال 1972 ارائه شد. دیبانگو با ترکیب موسیقی پاپ کامرون و جاز و ارائه آثاری در این زمینه نام خود را در لیست ماندگاران کشورش ثبت کرد.

این نوازنده که در مقابله با گرسنگی در جهان، آزادی نلسون ماندلا، آزادی بیان و مقابله با گرم شدن آب و هوا فعالیت‌های اجتماعی داشته جایزه مهمی چون لژیون دونور یا شوالیه را در کارنامه دارد. مانو دیبانگو 24 مارس امسال، در سن ۸۶ سالگی بر اثر بیماری کرونا درگذشت.

دی‌جی بلک ان میلد/ «DJ Black N Mild»

دی‌جی بلک ان میلد موزیسینی اهل نیواورلئانس آمریکا و زاده ژوئیه 1972 است. او که آهنگساز و ترانه‌سرا نیز بوده یکی از جوان‌ترین هنرمندان موسیقی است که بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در گذشته است. او 29 مارس به بیماری کرونا مبتلا شد و در سن 44 سالگی از دنیا رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید