کراس اوور ایران خودرو K125 تلاشی در راستای داخلی سازی پژو 2008 /عکس

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
    کد خبر :706568

اخیرا گروه صنعتی ایران خودرو اطلاعات جدیدی پیرامون پروژه K۱۲۵ خود که نخستین کراس اوور کوچک شهری مزین به لوگوی اختصاصی IKCO به حساب می‌آید را در اختیار اصحاب رسانه و کارشناسان قرار داده است.

همکاری شرکت ایران خودرو با کمپانی پژو به سال‌ها قبل یعنی اواخر دهه ۶۰ شمسی باز می‌گردد؛ در آن دوران شرکت ایران خودرو موفق شد قرارداد مشارکت در تولید پژو ۴۰۵ را با کمپانی فرانسوی به امضا برساند.

گروه پژو سیتروئن از آن زمان تا اوایل دهه ۹۰ شمسی به طور مداوم در ایران حضور داشت تا آن که به دلیل اعمال تحریم‌ها، بیش از دو دهه رابطه با شریک ایرانی را نادیده گرفت و مجبور به ترک ایران شد. پس از توافق برجام طرف فرانسوی مجددا تلاش‌هایش را به منظور حضور در بازار بکر کشورمان از سر گرفت و علی‌رغم تمام حرف و حدیث‌هایی که پشت سرش بود توانست پروژه‌های جدیدی را در قالب مشارکت جوینت‌-ونچر با گروه صنعتی ایران خودرو به مرحله اجرا درآورد.

به گزارش فرارو،از آنجا که شرکت ایران خودرو بر اساس قرارداد‌های پسابرجامی مجاز به استفاده از پلتفرم PF۱ کمپانی پژو جهت تولید محصولات اختصاصی خود شده بود، پس از اعمال دوباره تحریم‌ها و به تعلیق درآمدن تولید مدل‌های فرانسوی نظیر پژو ۲۰۰۸، پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ در ایران، شرکت ایران خودرو دست به کار شد و پروژ K۱۲۵ و K۱۳۲ را بر مبنای پلتفرم PF۱ شرکت پژو کلید زد.

پروژه کی ۱۲۵ ایران خودرو که نخستین کراس اوور ملی کشورمان نیز محسوب می‌شود، در واقع مدل ایرانیزه شده پژو ۲۰۰۸ به شمار می‌رود که برخی تغییرات ظاهری و فنی بر پیکره آن اعمال شده است. مدل کی ۱۳۲ نیز یک سدان جمع و جور خواهد بود که بر مبنای پژو ۳۰۱ طراحی و توسعه یافته و از بهمن ۹۹ روانه بازار خواهد شد. کراس اوور K۱۲۵ نیز در صورت مساعد بودن شرایط چند ماه پس از آن به بازار عرضه می‌شود.

این اواخر شرکت ایران خودرو جزئیاتی از مشخصات فنی پروژه K۱۲۵ که به احتمال زیاد دارای نام ایرانی مناسبی نیز خواهد شد را منتشر کرده است؛ به گفته مسئولان مربوطه، مدل کی ۱۲۵ به پرتوان‌ترین پیشرانه ایران خودرو یعنی موتور TC۷ پلاس یا EF۷ توربوشارژ تقویت‌شده مجهز خواهد شد که گویا به واسطه تغییرات صورت گرفته در سامانه توربوشارژ، تغییر ضریب تراکم سیلندرها، تجهیز موتور به سامانه زمان‌بندی هوشمند سوپاپ‌های دوگانه و …،

توان خروجی پیشرانه مذکور به رقم ۱۷۰ اسب بخار رسیده که در مقایسه با TC۷ معمولی ارتقای توان ۲۰ اسب بخاری را تجربه کرده است. گشتاور حاصل از پیشرانه TC۷ پلاس نیز معادل ۲۵۰ نیوتن متر بوده که افزایش ۳۵ واحدی را در قیاس با EF۷ توربوشارژ معمولی از خود به نمایش می‌گذارد.

ناگفته نماند که این میزان نیرو به واسطه یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک DAE روانه چرخ‌های جلو خواهد شد. همچنین بر اساس برخی اخبار منتشر شده شرکت ایران خودرو قصد دارد تا پیشرانه TC۷ پلاس را روی برخی مدل‌های جدیدتر خود نظیر: دنا پلاس توربو اسپرت، پروژه کی ۱۳۲ و سورن پلاس توربو نیز نصب کرده و آن‌ها را روانه بازار کند.

در بحث امکانات رفاهی و ایمنی پروژه K۱۲۵ نیز بایست به اطلاع برسانیم که هنوز اخبار دقیق و رسمی در این باره از سوی شرکت سازنده به رسانه‌ها و جراید اعلام نشده، اما برخی منابع غیررسمی خبر از حضور تجهیزات زیر در پروژه کی ۱۲۵ ایران خودرو می‌دهند: سیستم تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، کامپیوتر سفری، چراغ روشنایی در روز، حسگر نور، حسگر پارک عقب، دوربین عقب، سقف پانوراما، سانروف، آینه‌های تاشونده برقی، صندلی‌های برقی جلو، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی و کنترل حرکت در سراشیبی.

در پایان باید به اطلاع برسانیم که هنوز زمان دقیق عرضه و قیمت رسمی کراس اوور جدید ایران‌خودرو موسوم به K۱۲۵ اعلام نشده، اما به نظر می‌آید این پروژه در اواسط و یا اواخر سال ۱۴۰۰ به مرحله عرضه برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید