چین به گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره منشاء ویروس کرونا واکنش نشان داد

    کد خبر :797367

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک نشست خبری به گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره ردیابی منشاء ویروس کرونا واکنش نشان داد و گفت: از روحیه علمی و حرفه‌ای و سخت کوشی متخصصان چینی و خارجی شرکت کننده در این پروژه قدردانی می‌کند.

خانم «هوا، چون اینگ» روز چهارشنبه در پکن گفت: چین همیشه از دانشمندان کشور‌های مختلف برای انجام تحقیقات علمی جهانی در مورد منشاء و مسیر انتقال ویروس حمایت کرده است و علاوه بر مشارکت در تهیه گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد ویروس کرونا از همکاری کشور‌های عضو در مورد ردیابی منشاء ویروس تحت هدایت آن سازمان پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: با وجود وظیفه دشوار پیشگیری و کنترل همه گیری در داخل کشور، چین دو بار از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی دعوت کرده است تا برای تحقیق درباره منشاء ویروس به چین سفر کنند.

او گفت: از ۱۴ ژانویه تا ۱۰ فوریه سال جاری، کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از چین و ۱۰ کشور مختلف یک گروه تخصصی مشترک را برای انجام یک پروژه تحقیقاتی ۲۸ روزه در ووهان تشکیل دادند. چین تمام هماهنگی‌های لازم برای انجام کار‌های این گروه کارشناسی در ووهان را انجام داد که به خوبی رویکرد باز، شفاف و مسئولانه چین را نشان می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد که ردیابی منشاء ویروس یک مسئله علمی است و باید توسط دانشمندان جهان انجام شود. سیاسی کردن این مسئله تنها یک مانع جدی در مسیر همکاری‌های جهانی ایجاد می‌کند و باعث تضعیف تلاش‌های جهانی برای مبارزه با همه گیری و به جای ماندن تلفات جانی بیشتر ناشی از کرونا می‌شود و چنین چیزی مخالف خواست جامعه جهانی برای همبستگی در مبارزه با همه گیری است.

او گفت: ردیابی ویروس یک کار جهانی است و باید در کشور‌ها و مناطق مختلف جهان انجام شود. ما معتقدیم که این پروژه تحقیقاتی مشترک سازمان بهداشت جهانی و چین نقشی مثبت در ارتقا همکاری جهانی در زمینه ردیابی منشاء ویروس کرونای جدید در جهان خواهد داشت.

سازمان بهداشت جهانی گزارش تحقیق مشترک چین و سازمان ملل در مورد ردیابی منشاء کروناویروس ۲۰۱۹ را روز گذشته /سه شنبه/ منتشر کرد طبق این گزارش، هیات مشترک متخصصان چهار مسیر انتقال ویروس به انسان را ارزیابی کرده و معتقد است که ویروس کرونا به احتمال بسیار زیاد از طریق یک میزبان واسطه به انسان منتقل شده است، یا با احتمال نسبی به طور مستقیم به انسان منتقل شده یا با احتمال نسبی از طریق اغذیه زنجیره‌ای سرد به انسان منتقل شده است و احتمال انتقال آن از طریق آزمایشگاه به مردم اصولاً منتفی است.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که رسیدگی به موارد پنهانی در دوران اولیه در کشور‌های مختلف بسیار مهم است. این گزارش همچنین درباره کار‌های بعدی هیات پیشنهاد‌هایی ارائه داده است که شامل ایجاد پایگاه داده جهانی، جستجوی مبتلایان اولیه در مقیاس گسترده در جهان، جستجوی گونه‌های جانوری در مناطق و کشور‌های جهان که ممکن است میزبان و ناقل ویروس کرونا به انسان باشند و بررسی نقش زنجیره سرد و مواد غذایی منجمد در انتشار ویروس و … می‌شود.

منبع: ایرنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید