چین؛ اجائو و تهدید تجارت غیرقانونی الاغ در آفریقا

    کد خبر :974207
داروی اجائو در چین

پایگاه خبری “آسیا‌تایمز” در گزارشی با اعلام هشدار نسبت به تقاضای رو به رشد در چین نسبت به تجارت الاغ و دسترسی به پوست این حیوان(جهت تولید ماده داروئی “اجائو”)، تاکید کرده که این موضوع باعث آسیب های جدی برای زندگی خانوارهای روستایی در آفریقا است. خانوارهایی که بخش قابل توجهی از فعالیت های اقتصادی آن ها به دارا بودن یک الاغ بستگی دارد.

بازتاب– در سال های اخیر، تقاضای چینی ها برای پوست الاغ به شدت افزایشی بوده است. چینی ها عادت به تولید یک محصول سلامتِ سنتی به نام “اجائو” از پوست الاغ دارند. اجائو از کالوژنی که از پوست الاغ به دست می آید و در ادامه با برخی گیاهان داروئی و دیگر عناصر ترکیب می شود، حاصل می گردد.

افزایش قبال توجه اخیر در بخش تقاضا برای اجائو تحت تاثیر چند مولفه اساسی از جمله افزایش درآمدها، تقویت محبوبیت و گسترش استفاده از اجائو توسط مردم چین و گرایش جمعیت سالخورده چین به استفاده از این ماده است.

اجیائو یا اجائو چیست؟

اجائو نوعی داروی سنتی چینی است که ترکیب اصلی آن از پوست الاغ به دست می آید.

این ماده ژلاتین پوست الاغ است که طی فرایندی خاص دست می آید و عمدتاً در چندین استان ساحلی چین مانند جیانگ سو، ژجیانگ و شاندونگ تولید می شود.

چینی ها معتقدند که اجائو موجب تقویت خون، ایجاد توقف در روند خونریزی و بهبود کیفیت مایعات حیاتی و خواب می شود. قیمت هر کیلو اجائو 783 دلار است و کل حجم مالی بازار اجائو در چین از 3.2 میلیارد دلار در سال 2013 به 7.8 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است.

داروی اجائو چیست؟

اضافه بر این ها، اجائو گاهی اوقات نیز توسط پزشکان چینی تجویز می شود و حتی هزینه آن نیز توسط بیمه درمانی پوشش داده می شود. تقاضا برای اجائو به شدت جمعیت الاغ ها در چین را کاهش داده و در سطح جهان نیز به تدریج قاعده ای مشابه را برقرار ساخته است. کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان به ویژه در قاره آفریقا شدیدا از این مساله متاثر شده اند.

چرا رشد تجارت اجیائو برای جمعیت الاغ های افریقایی خطرناک است؟

به دلیل اهمیت الاغ ها در زندگی روزمره آفریقایی ها، این قاره میزبان بیشترین جمعیت الاغ در جهان است. حدودا دو سوم از 53 میلیون الاغی که در جهان وجود دارد در قاره آفریقا یافت می شود(بر اساس آمارهای سال 2020).

آمارهای دقیق در مورد میزان دقیق صادرات پوست الاغ از بخش های مختلف جهان به ویژه آفریقا به چین مشخص نیست. دلیل اصلی این مساله نیز این است که تجارت غیرقانونی در این حوزه افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

بر اساس مطالعات مختلف انجام شده، تجارت قانونی و غیرقانونی الاغ از سوی چین در قاره آفریقا، چالشی جدی را علیه بسیاری از کشورها در قاره آفریقا به همراه دارد. اثرگذاری این مساله به طور خاص بر اقشار حاشیه ای و ضعیف در آفریقا بیش از دیگران است.

نباید فراموش کرد که استفاده از الاغ در جوامع محلی آفریقا به شدت مقرون به صرفه است. الاغ ها نقشی تاریخی و ارزشمند جهت پیشبرد فعالیت های روزمره جوامع محلی آفریقایی دارند و از دست رفتن دسترسی به آن ها مشکلات بزرگی را برای خانوارهای فقیر ایجاد می کند. بخش دیگر چالش نیز مرتبط با مسائل قانونی است. تنها زمانی که تجارت پوست الاغ، قانونی و تحت کنترل باشد و آمارهای صادراتی در این زمینه کاهشی و محدود باشند، می توان از کاهش یافتن قابل توجه تاثیرات منفی این موضوع بر جوامع محلی آفریقایی سخن گفت.

این موضوع همچنین در قالب یک پژوهش که اخیرا توسط یک نهاد تحقیقاتی با عنوان “جامعه آسیای شرقی” تهیه شده مورد تاکید قرار گرفته است. پژوهشی که اینطور دریافته که قاره آفریقا به هیچ عنوان آماده مواجهه با سلاخی الاغ ها و تجارت گسترده غیرقانونی الاغ نیست. میلیون ها نفر از افراد آسیب پذیر در جوامع شرق آفریقا تا حد زیادی به الاغ جهت گذران زندگی زندگی خود تکیه دارند و عملا با گستردش تجارت پوست الاغ، زندگی و حداقل درآمد خود را در خطر می بینند.

جایگاه الاغ در اقتصاد محلی کشورهای فقیر آفریقایی

بر اساس برخی ارزیابی ها، الاغ ها زندگی 158 میلیون نفر در آفریقا را حمایت و تسهیل می کنند. در مناطق روستایی، حضور الاغ ها برای یک خانوار در تقویت قدرت اقتصادی آن ها کمک کننده است و تا حد زیادی از انجام فعالیت های سخت توسط زنان و دختران جلوگیری می کند.

الاغ ها یکی از ساده ترین، پایدارترین و مقرون به صرفه ترین ابزارها در زمینه حمل و نقل انسان ها، کالاها، و تولیدات کشاورزی هستند و در عین حال به حمل آب در مناطق روستایی در قاره آفریقا نیز کمک فراوانی را می‌کنند. الاغ ها قادرند تا در مسافت های طولانی بار سنگین را حمل کنند و خستگی کمی را هم نشان می دهند. از این رو، آن ها حقیقتا برای خانوارهای آفریقایی یک دارایی به حساب می آیند.

افزایش قیمت خر در چین

برخورداری خانوارهای روستایی آفریقایی از الاغ ها میزان بهره وری خانوارها را افزایش می دهد و در عین حال از فعالیت های سخت اعضای این خانوارها می کاهد.

برای مثال در غنا، اینکه یک خانوار روستایی آفریقایی الاغ داشته باشد تا حدود 5 ساعت کار هفتگی آن را کاهش می دهد(برای بزرگسالان) که این میزان برای کودکان 10 ساعت است. در عین حال، داشتن الاغ کمک می کند تا کودکان این شانس را داشته باشند که به مدرسه بروند.

الاغ ها همچنین می توانند به خانوارهای آفریقایی کمک کنند تا فرآیند حمل هیزم و آب نیز برای آن ها تسهیل شود. در عین حال، داشتن الاغ به خانوارهای آفریقایی کمک می کند تا آن ها زمان های آزاد بیشتری برای دیگر فعالیت های اقتصادی نیز داشته باشند.

جایگاه الاغ در بین خانواده های افریقایی

ارزش داشتنِ یک الاغ برای خانوارهای روستایی آفریقایی کاملا واضح و آشکار است. از دست دادن الاغ برای یک خانوار روستایی مثلا در کشور کنیا تا حد زیادی می تواند آن ها را به دامان فقر بیندازد و موجب شود تا کودکان از مدرسه رفتن محروم شوند و در عین حال، امنیت دسترسی آن ها به آب آشامیدنی به خطر می افتد و کلا بنیان‌های اقتصادی آن ها به لرزه در می آید. از این رو، رویه های مدت اخیر چینی ها در افزایش و تقویت تجارت پوست الاغ به ویژه برای کشورهای آفریقایی، یک تهدید جدی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید