چیزهایی که نمی‌دانستید تاریخ انقضا دارند

    کد خبر :875781
چیزهایی که نمی‌دانستید تاریخ انقضا دارند

اینکه تصمیم بگیرید برای نوزاد خود از یک صندلی ماشین کودک دست دوم استفاده کنید از نظر اقتصادی منطقی به نظر می‌رسد. اما حتی صندلی‌های ماشین هم تاریخ انقضا دارند. مسأله اینجاست که ما معمولاً تنها تاریخ انقضای چیزهای فاسدشدنی مثل مواد غذایی، دارو و لوازم آرایش را چک می‌کنیم. اما باید بدانید و به خاطر داشته باشید که حتی چیزهای فاسد نشدنی هم عمر مفیدی دارند. در ادامه از وسایلی خواهیم گفت که نمی‌دانستید تاریخ انقضا دارند و به مرور تأثیر خود را از دست می‌دهند.

چندراهی برق

روی چندراهی‌های برق تاریخ انقضا نمی‌زنند. اما آن‌ها هم به مرور تأثیر خود را از دست می‌دهند. پس اگر یادتان نمی‌آید که چندراهی‌های برقتان را کِی خریدید، وقت عوض کردنشان رسیده است. علاوه بر این، اگر رد سوختگی دور سوکت دیدید و یا متوجه شدید وسیله‌ای که به آن وصل شده سوسو می‌زند، یعنی دیگر باید چندراهی جدیدی جایگزینش کنید.

به خاطر داشته باشید که چندراهی‌های برق هم خطر آتش سوزی دارند گرچه کمتر کسی این موضوع را می‌داند. هر گونه اتصالی یا جرقه زدن می‌تواند منجر به آتش سوزی شود، بنابراین بهتر است بعد از یک یا دو سال آن‌ها را عوض کنید.

دمپایی روفرشی

دمپایی‌های روفرشی بسیار غیربهداشتی هستند. ما در خانه دائماً آن‌ها را به پا می‌کنیم و به همین دلیل به مرور می‌توانند به چیزی غیربهداشتی بدل شوند. حتی اگر مرتب هم آن‌ها را می‌شویید، بهتر است هر ۶ ماه آن‌ها را عوض کنید. برای پاهایتان هم بهتر است.

ادویه‌جات

بیشتر ادویه‌های کارخانه‌ای بر روی بسته‌بندی خود تاریخ انقضا دارند. اما اگر تاریخ انقضایشان پاک شده یا ادویه‌هایتان دست‌ساز هستند، باید بدانید که ادویه‌جات واقعاً منقضی نمی‌شوند و صرفاً خاصیت و رایحه‌ خود را از دست می‌دهند. سبزیجات خشک یک تا ۳ سال و ادویه‌جات پودر شده ۲ تا ۳ سال می‌مانند. ادویه‌جات درسته (پودر نشده) هم اگر درست نگهداری شوند می‌توانند تا ۴ سال بمانند.

عطر

اگر فقط یک عطر دارید که همیشه هم از آن استفاده می‌کنید شاید لازم به دور انداختن چیزی نباشد، چون در عرض یک سال تمامش خواهید کرد. اما اگر چند عطر مختلف دارید که از آن‌ها استفاده می‌کنید، باید بدانید که بیشتر برندهای عطر مدعی هستند عمر مفید محصولاتشان بیشتر از ۳ سال نیست.

البته تا زمانی که عطر بوی خود را از دست ندهد، می‌توانید از آن استفاده کنید. عطرها پس از مدتی شروع به خراب شدن می‌کنند و می‌توانند بویی ترش، اسیدی یا گاهی حتی شبیه به تخم مرغ پیدا کنند. آن وقت است که متوجه می‌شوید دیگر وقت خرید یک عطر تازه است.

بالش

صرف استفاده از بالش، آن را کثیف هم می‌کند. بالش به مرور چربی بدن، آلودگی‌ها، سلول‌های مرده‌ پوست و مایت‌های گرد و غبار را به خود جذب می‌کند. لکه‌ها را هم به این فهرست اضافه کنید. بالش می‌تواند به پناهگاه باکتری‌ها و مواد آلرژی‌زا بدل شود.

فراموش نکنید که بالش‌ها باید هر ۶ ماه یکبار با یک شوینده‌ ملایم شسته و در آفتاب خشک شوند. با این وجود هم ایده آل آن است که هر سال یا دو سال یکبار بالش‌ها را عوض کنید.

قاشق‌ها و ملاقه‌های چوبی

قاشق‌ها و ملاقه‌های چوبی به مرور ترک می‌خورند و خرده چوب پس می‌دهند. به علاوه، روغن را به خود جذب می‌کنند. حتی اگر سخت و مداوم تمیزشان کنید باز هم احتمالش هست شکاف‌ها و گوشه و کنارشان به محل رشد باکتری‌ها تبدیل شده باشد.

یک راه خوب برای بررسی این موضوع این است که قاشق‌ها و ملاقه‌های چوبی خود را در آب جوش فرو کنید. اگر آب بو گرفت یا تغییر رنگ داد، یعنی وقت عوض کردن آن‌ها رسیده است. اما نباید آنقدر منتظر بمانید تا قاشق‌ها و ملاقه‌هایتان به این مرحله برسد و باید هر سال آن‌ها را عوض کنید. از قدیمی‌ها می‌توانید برای باغبانی و هر کار دیگری جز آشپزی و خوردن غذا استفاده کنید.

کفش‌های ورزشی

اغلب تولید کنندگان کفش‌های ورزشی می‌گویند محصولات آن‌ها باید بعد از هر ۷۲۰ تا ۸۸۰ کیلومتر عوض شوند. یعنی اگر روزانه ۸ کیلومتر را با آن‌ها می‌دوید، باید در عرض ۹۰ تا ۱۱۰ روز آن‌ها را عوض کنید.

مسلماً اگر از کفش‌های ورزشی‌تان به ندرت استفاده کنید یا آن‌ها را بیشتر در باشگاه به پا می‌کنید تا برای دویدن روی آسفالت یا زمین خاکی، بیشتر عمر خواهند کرد. به طور کلی، از زمانی که کفش دیگر راحت نباشد یا باعث پا درد شود، یعنی وقت عوض کردن آن رسیده است.

حوله

اگر حوله‌هایتان را بعد از هر ۳ یا ۴ بار حمام رفتن می‌شویید و آن‌ها را آویزان می‌کنید یا شاید حتی در آفتاب می‌گذارید تا خشک شوند، احتمالاً زیاد عمر خواهند کرد. مسلماً این موضوع به کیفیت حوله هم بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که چون با حوله بدنتان را خشک می‌کنید، همین کافی است تا خیلی زود به چیزی غیر بهداشتی بدل شود.

حتی با وجود شستشوی مکرر هم بهتر است هر ۳ سال یک بار حوله‌های خود را عوض کنید. از حوله‌های قدیمی‌تان می‌توانید برای نظافت خانه استفاده کنید.

برس مو

وقتی موهایتان را برس می‌کشید، سلول‌های مرده و باقی مانده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی به برس منتقل می‌شوند. این مواد به مرور انباشته می‌شوند و برس مویتان را به چیزی غیربهداشتی بدل می‌سازند. فرسایش موهای برس هم از عمر آن می‌کاهد. بعد از هر بار استفاده از برس، موها را از آن جدا کنید و هر هفته آن را بشویید تا بیشتر عمر کند.

اما حتی با وجود انجام این کارها هم بهتر است هر ۶ ماه یک بار برس خود را عوض کنید تا سلامت پوست سر و موهایتان حفظ شود.

لیف

محیط گرم و مرطوب حمام بهترین مکان برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها است؛ و احتمال هجوم آن‌ها به ویژه به لیف حمام هم بیشتر است. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند لیف‌های طبیعی را هر ماه عوض کنید. لیف‌های مصنوعی هم می‌توانند تا ۲ ماه بمانند.

به خاطر داشته باشید که بعد از هر بار استفاده باید لیف خود را بچلانید و سپس از جایی آویزان کنید تا خوب خشک شود.

صندلی ماشین کودک

استفاده از یک صندلی ماشین کودک دست دوم برای فرزند جدید خانواده فکر خوبی به نظر می‌رسد. اما باید بدانید که صندلی‌های ماشین کودک هم تاریخ انقضا دارند و به طور کلی، ۶ تا ۱۰ سال عمر می‌کنند.

تنها مسأله‌ استهلاک نیست که آن‌ها را غیر قابل استفاده می‌کند، بلکه تغییر قوانین مربوط به حفظ ایمنی کودکان در خودرو، اصلاحات صورت گرفته در تولید محصولات و محدودیت‌هایی که در گذشته برای تولیدکنندگان در رابطه با آزمایش محصولات داشت هم هست.

کلاه‌های ایمنی

بیشتر کلاه‌های ایمنی برند در داخل خود تاریخ انقضا دارند. اما اگر تاریخ انقضای کلاهتان به مرور پاک شده و دیگر قابل مشاهده نیست، به خاطر داشته باشید که بیشتر کلاه‌های ایمنی ۳ تا ۵ سال عمر دارند.

اگر از کلاه ایمنی‌تان به ندرت استفاده می‌کنید، بهتر است هر ۷ سال یک بار آن را عوض کنید. فوم و چسب درون کلاه بیشتر از این مدت دوام نمی‌آورد.

نمک

نمک خالص فاسد نمی‌شود. اما نمکی که افزودنی‌هایی مانند یُد یا عناصر ضد فشردگی داشته باشد می‌تواند طعم و تأثیر خود را از دست بدهد و گلوله گلوله شود. به همین دلیل بهتر است که هر ۳ تا ۵ سال یک بار نمک جدیدی تهیه کنید.

همشهری آنلاین

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید