جدیدترین اخبار
17 دی 1399 ساعت 11:05 آرشیو کد خبر :775076

چگونه بعد از ترک سیگار افسردگی درمان می‌شود؟

چگونه بعد از ترک سیگار افسردگی درمان می‌شود؟ ترک سیگار, افسردگی

برای درمان افسردگی بعد از ترک سیگار، اجتماعی بودن، ورزش کردن، تغییر نگرش و چشم‌انداز، توجه به خود و دریافت حمایت دیگران، از جمله راهکار‌های کمک‌کننده هستند.

۸ راهکار ساده درمان افسردگی بعد از ترک سیگار را بخوانید؛ احساس ضعف کاملا طبیعی بوده و باید بدانید مزایای ترک سیگار بیشتر است.

به گزارش صدا و سیما، ترک سیگار یک تغییر بزرگ در زندگی است که واکنش‌های روحی و جسمانی زیادی را به دنبال دارد. خیلی از افراد بعد از ترک سیگار دچار حالات روحی می‌شوند که نشانه‌هایی مشابه با افسردگی دارد. همین امر می‌تواند تحمل ترک را سخت کرده و موجب شود که فرد دوباره به کشیدن سیگار روی آورد. برای درمان افسردگی بعد از ترک سیگار راهکار‌هایی وجود دارد.

افسردگی ناشی از ترک سیگار

افسردگی یا ضعف روحیه از عوارض ترک سیگار و حالتی طبیعی بعد از ترک کردن سیگار است. این حالت ممکن است از اولین روز ترک آغاز شود و تا چند هفته‌ بعد ادامه یابد. از نشانه‌های افسردگی بعد از ترک سیگار می‌توان بی خوابی، غمگینی، تمرکز نداشتن، استرس (دلهره)، خستگی، افزایش یا کاهش اشتها، علاقه نداشتن به انجام کار و حساس بودن را نام برد.

حال، ممکن است در مقطعی از این دوران، فرد یک یا چند یا همه این علائم را به میزان کم یا زیاد تجربه کند.

 

۸ روش درمان افسردگی بعد از ترک سیگار

۱) سعی کنید اجتماعی باشید. بودن با افراد مختلف اعم از دوستان، اقوام و آشنایان کمک می‌کند که روحیه بهتری داشته باشید. با یک دوست تماس بگیرید، برای ناهار یا شام بیرون بروید یا به سینما رفته و با هم یک فیلم تماشا کنید. با دوستان خود به پارک و پیاده‌روی بروید و با آنها صحبت کنید.

۲) دلایل احساسات خود بعد از ترک سیگار را ریشه یابی کنید. آیا احساس ضعف و استرس دارید؟ آیا احساس تنهایی، خستگی و گرسنگی دارید؟ دلایل احساسات خود را بفهمید تا بتوانید درباره آن‌ها کاری انجام دهید.

۳) ورزش کنید. به هر دلیلی بدن خود را حرکت دهید و ورزش کنید. هر کدام می‌تواند حال و هوای شما را تغییر دهد. اول ممکن است انجام تمرینات ورزشی برای شما سخت باشد، اما از زمان‌های کم شروع کنید و بعد آن را افزایش دهید.

۴) طرز فکر یا چشم انداز خود را تغییر دهید. اول از همه این را بدانید که ترک سیگار یکی از بهترین کار‌هایی است که برای بدن خود و زندگی‌ خود انجام می‌دهید. این را برای خود یادآوری کنید که شما قوی هستید و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.

بعد از ترک سیگار وجود احساس ضعف کاملا طبیعی است و شما باید بدانید مزایای ترک آن قطعا بیشتر است. برای شروع، یک هدف تعیین کنید و بعد برای آن تلاش کنید.

۵) به خودتان برسید. خوب است که در این دوران از خودتان پذیرایی کنید. کار‌هایی انجام دهید که برای شما لذت بخش است. برای مثال فیلم مورد علاقه خود را ببینید. مدل موی مورد علاقه خود را بزنید یا به جا‌هایی بروید که دوست دارید. برای خودتان با پولی که از نخریدن سیگار ذخیره کرده‌اید، چیزی بخرید.

۶) از دیگران، حمایت و کمک بگیرید. در حالی که طبیعی است در این مدت زمان پس از ترک احساس سستی و ضعف روحیه کنید، اگر قبلا افسردگی را نیز تجربه کرده باشید، ممکن است نشانه‌های سیگار نکشیدن را به طور شدیدتری تجربه کنید؛ مانند علائم شدید افسردگی.

در طول این دوران بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از توصیه‌های او استفاده کنید. البته از حمایت خانواده و دوستان نیز بهره ببرید تا بهتر بتوانید از عهده ترک سیگار بربیایید.

۷) خود را سرگرم کاری کنید. بیشتر مواقع وقتی افراد تصمیم به ترک سیگار می‌گیرند، به طور مداوم افکار منفی به سراغ آنها می‌آید. سعی کنید خود را سرگرم به کاری نگه دارید و به خودتان یادآوری کنید که سیگار کشیدن نوعی اعتیاد است و باید آن را ترک کرد. به این ترتیب از همه افکار منفی دور خواهید ماند.

در زمان‌هایی که احساس نیاز شدید به سیگار دارید، یک فهرست از کار‌هایی که می‌توانید انجام دهید، تهیه و به آن‌ها عمل کنید؛ مثلا جدول حل کردن، شطرنج بازی کردن یا صحبت کردن با یک دوست.

۸) به گرو‌های حمایتی بپیوندید. گاهی اوقات ملحق شدن به یک گروه پشتیبانی که در آن افرادی مانند خود شما که این مراحل و کشمکش‌ها را طی کرده‌اند، وجود دارند نیز می‌تواند مفید باشد. به این ترتیب شما احساس تنهایی نمی‌کنید و بیشتر برای ادامه این راه تشویق می‌شوید.

 

نکته پایانی

اگر دچار افسردگی بعد از ترک سیگار شدید و بعد از چند هفته هنوز احساس ناآرامی کرده و علائم افسردگی در شما کاهش پیدا نکرده است، حتما به پزشک مراجعه کنید. با این حال آن چه از همه مهم‌تر است، تلاش و خواست خودتان است. در کنار توصیه‌های پزشک و روان‌شناس از راهکار‌هایی که ارائه شد، کمک بگیرید و مراقب سلامتی خود باشید.

Ad

روی خط خبر

  • خودرو در بازار به زیر قیمت کارخانه رسید/ افت ۱۲۰میلیون تومانی چینی‌ها
  • توقیف نفتکش ایرانی توسط اندونزی
  • پرستاران بیمارستان میلاد بازهم تجمع کردند
  • تأیید برخورد فیزیکی نماینده مجلس با سرباز راهور
  • یارانه نقدی دوبرابر می‌شود/حقوق سربازان یک‌ میلیون و۸۰۰ هزارتومان
  • حملۀ دزدان دریایی به کشتی ترکیه/ یک تن کشته و ۱۵ ملوان ربوده شدند
  • صعود ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در پایان معاملات
  • جهانگیری: صنعت نفت، گاز و پتروشیمی تحریم‌ها را بی‌اثر کرد
  • دستگیری 2 هزار نفر در تظاهرات ضددولتی در مسکو/ عکس
  • انفجار در کلیسایی در لس‌آنجلس آمریکا
  • «دهقان فداکار» 13 ساله این بار در جغتای خراسان رضوی
  • وزیر بهداشت: در روزهای آینده اولین بخش واکسن وارداتی کرونا را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد
  • رئیس صداوسیما: به دلیل اظهارات نسنجیده مهمان شبکه چهار از رییس جمهور عذرخواهی می‌کنم
  • پلیس آمریکا با خودرو شاسی بلند از روی مردم رد شد/ فیلم
  • 30 فرمان ضربتی جو بایدن برای ترامپ‌زدایی
  • رئیس کل سازمان خصوصی سازی منصوب شد
  • تمدید محدودیت سفر به لندن تا پایان بهمن‌
  • واکسن آمریکایی کرونا باز هم تلفات داد
  • قیمت سکه، طلا و ارز 99.11.05
  • بهار نفت ایران، امیدواری یا توهم/ بایدن بازار ایران را گلستان می‌کند؟
  • نرخ رسمی همه ارزها ثابت شد
  • بانک مرکزی: از امروز 5 بهمن تراکنش‌های بدون کد یا شناسه ملی برگشت می‌خورند
  • هشدار یک فوق تخصص درباره عواقب بازگشایی مدارس
  • واکنش فرماندهی نیرو‌های مسلح عراق به شهادت شماری از نیروهای الحشد الشعبی
  • گفت‌وگوی تلفنی بایدن و جانسون درباره ایران
  • لری کینک مجری مشهور آمریکایی بر اثر کرونا درگذشت
  • مرغ دوباره گران شد
  • دستور ویژه فرمانده ناجا برای پیگیری ضرب و شتم مامور راهور توسط نماینده مجلس/ فیلم
  • اقدام فایزر برای سرپوش گذاشتن بر تحریم دارویی ایران بود
  • وضعیت سبد سهام عدالت در چهارم بهمن ماه
  • Ad