چشم بازار طلا و بورس به نوسان‌های نرخ ارز

    کد خبر :849626
چشم بازار طلا و بورس به نوسان‌های نرخ ارز

با توجه به روند صعودی اخیر بازارهای مالی از جمله ارز، سکه و بورس کارشناسان درباره وضعیت این بازارها در هفته پیش رو نظرهای مختلفی دارند.

در اولین هفته مهر ۱۴۰۰ تمامی بازارهای مالی روند صعودی را در پیش گرفته بودند و در این بین بازار بورس گوی سبقت را از دیگر بازار های مالی ربود. بازار سرمایه در این هفته حدود ۳/۷ درصد رشد مثبت را تجربه کرد.

در نمودار زیر روند بازار سرمایه را در هفته قبل مشاهده می کنید.

دلار بیشتر از یورو افزایش نرخ را تجربه کرد

در این هفته بازار ارز تحت تاثیر اخبار منفی سیاسی قرار گرفت و روند صعودی را در پیش گرفت که البته دلار تاثیر بیشتری نسبت به یورو پذیرفت و حدود ۳ درصد رشد کرد و از رده قیمتی ۲۸ هزار تومان در بازار آزاد عبور کرد همچنین یورو نیز ۰/۶ درصد در این هفته افزایش قیمت داشت و در کانال ۳۲ هزار تومانی در بازار آزاد قرار گرفت.

در نمودار زیر روند قیمت دلار را در هفته قبل مشاهده می کنید.

افزایش نرخ ارز بر بازار طلا و سکه تاثیر گذاشت

افزایش قیمت ارز سبب شد سیگنال روند صعودی نرخ به بازار سکه و طلا هم منتقل شود به طوری که در هفته گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱/۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است همچنین هر قطعه سکه طرح جدید در این هفته حدود یک درصد به ارزش آن افزوده شده است.

در نمودار زیر روند قیمت طلای ۱۸ عیار را در هفته قبل مشاهده می کنید.

وابستگی قیمت سکه و طلا به نرخ ارز

نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روزهای آینده گفت: بازار طلا و سکه در هفته گذشته همچنان با رکود همراه بود و به دلیل افزایش نرخ ارز روند صعودی داشت. متغیرهای وابسته به نرخ طلا و سکه زیاد است، مهمترین آن اونس جهانی و نرخ ارز است که پیش بینی قیمت آن ها در روزهای آینده بسیار مشکل است.

محمد کشتی آرای در ادامه با پیش‌بینی قیمت‌ها طی هفته دوم مهر ماه بیان کرد: باتوجه به روند کاهشی اونس جهانی طی روزهای گذشته و نبود تقاضا برای مصنوعات طلا و سکه، اگر روند صعودی دلار متوقف شود در هفته دوم مهر ماه شاهد افت قیمت‌ها در بازار طلا خواهیم بود.

قیمت دلار چقدر می شود؟

کارشناس اقتصادی درباره وضعیت بازار ارز در روزهای آینده گفت: نرخ ارز تابعی از اتفاقات سیاسی و اقتصادی است. کشور زمانی که وارد یک بحران طبیعی بشود ممکن است نرخ ارز دچار نوساناتی بشود اما زمانی که کشور وارد بحران اقتصادی شود سبب می شود نرخ ارز تغییرات بیشتری دارد از طرف دیگر انواع تنش های سیاسی و اقتصادی، تاثیر خود را بر نرخ ارز می گذارد.

مهدی جانجان افزود: اخبار منفی در نرخ ارز تغییراتی را ایجاد خواهد کرد اما این فرآیند زودگذر خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: نا گفته نماد برخی افراد و دلالان از این اخبار منفی سوءاستفاده می کنند و توازن بازار ارز را برهم می زنند از طرف دیگر به دلیل تحریم ها محدودیت های اقتصادی و ارزی، در واقع به دلیل مدیریت نادرست منابع ارزی شاهد این چنین نوسان های شدید در برخی از زمان ها خواهیم بود.

او افزود: کمبود ارز در بازار خود باعث افزایش قیمت آن می شود. وقتی توازن عرضه و تقاضا برهم بخورد و سمت عرضه در بازار تضعیف شود قمیت ارز افزایش می یاید لذا برای تعادل آن اقدام به ارز پاشی می شود تا نرخ ارز بالاتر نرود که این امر راه حلی کوتاه مدت است و با این ارز کالایی مبادله نمی شود.

جانجان تصریح کرد: با توجه به میزان محدود ارز در کشور قیمت آن می‌تواند رشد کند و امکان دارد وقتی که نرخ دلار از کانال ۲۸ هزار تومان عبور کند با شرایط موجود نرخ ارز مجدد رشد کند و تا کانال ۳۰ هزار تومان در آینده برسد.

تاثیر افزایش نرخ دلار بر ارزش معاملات سهام‌

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که وضعیت بورس در هفته پیش رو به چه صورت خواهد بود؟، اظهار کرد: شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو در سطح حمایت خوبی قرار دارند. به جز این نکته، نرخ دلار نیز در چند روز اخیر رشد داشته که خود یک انگیزه ای برای خرید سهام و افزایشی شدن ارزش معاملات است.

همایون دارابی بیان کرد: طی دو هفته اخیر ارزش معاملات بسیار کاهش یافته و ترس بر بازار سرمایه قالب شده است. اما احتمالا طی هفته آتی، بورسی با روندی متلاطم داشته باشیم.

وی افزود: لازم به ذکر است در هفته‌ای که گذشت وضعیت تک سهم ها مناسب بود. انتظار می‌رود در هفته آتی نیز روند شاخص هم وزن که نشانگر دقیق‌تری از رشد و کاهش شرکت‌های کوچکتر بازار است مثبت و صعودی باشد.

دارابی در پاسخ به این پرسش که، چه عواملی در هفته آتی بر روی روند بازار سرمایه موثر است؟ گفت: وضعیت بازارهای جهانی، نرخ دلار، تنش‌های سیاسی و گزارش های شهریور ماه که در حال تکمیل و ارسال بر روی سامانه کدال است می‌توانند از عوامل موثر بر روند آتی بازار باشند.

او بیان کرد: همچنین در روز چهارشنبه مقام معظم رهبری نامه ممنوعیت واردات لوازم خانگی را به دولت ارسال کردند که خبر بسیار مهمی برای صنایع لوازم خانگی است. صنعتی که بسیاری از شرکت‌ها و کارخانجات آن در سال‌های گذشته به دلیل واردات بی رویه ورشکسته شده بودند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این کارشناس بازار سرمایه به صنایع پیشتاز هفته آتی اشاره کرد و گفت: صنایعی همچون فلزات اساسی، پتروشیمی، معدنی‌ها و لوازم خانگی می‌توانند پیشرو بازار در هفته پیش رو باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید