جدیدترین اخبار
24 مهر 1400 ساعت 09:12 اقتصادی کد خبر :853510
برای چاپ کلیک کنید

چرا کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند؟

چرا کشتی‌های چینی وارد بنادر ایران نمی‌شوند؟

عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند، حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

مسعود دانشمند با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینرهای خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و … تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها شده است. بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

وی با بیان اینکه کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه امریکا می‌شوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه جا می‌کند، ادامه داد: لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و … تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی ۵ میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان گفت: اخیرا اعلام شده انتقال کالای هندی از طریق مرزهای پاکستان به افغانستان ممنوع است. بنابراین هندی‌ها نمی‌توانند کالاهایشان را از مرزهای زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندی‌ها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.

عضو کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم ظرفیت کامل و بالایی ندارند به یکباره به نیازهای جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پسکرانه‌ها سرمایه گذای کنیم و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام نشده است.

به گزارش ایلنا، دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محموله‌هایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندر عباس به افغانستان منتقل می‌شود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلا نمی‌توانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزنی ندارند و بندر گوادر نمی‌تواند تمام نیاز جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان را تامین کند.

روی خط خبر

  • تعطیلی برخی پایگاه‌های اورژانس تهران
  • استاندار اصفهان: پیگیری حقابه کشاورزان در اولویت است
  • استقبال آمریکا از اقدام استرالیا ضد حزب الله لبنان
  • جواد عزتی دچار سانحه رانندگی شد
  • انگلیس حماس را تروریستی اعلام کرد
  • واکنش امانی به دیدار شهردار تهران با رییس جمهور
  • وزیر اقتصاد‌ در گرگان: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تعویق افتاد‌
  • هشدار پلیس امنیت به مراکز قمار و فساد
  • تخریب لوله آب به یزد در اصفهان / توزیع تانکری آب در یزد
  • تکذیب خبر تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه
  • ادعای یک روزنامه کویتی درباره «طرح B» ایران در مذاکرات وین
  • ممنوعیت استفاده از مازوت در واحدهای صنعتی و معدنی
  • نخل‌های صادراتی به قطر، برگشت خورد!
  • مهاجر ایرانی، رئیس پارلمان نروژ شد
  • شناسایی سویه جدید کرونا / جلسه اضطراری سازمان جهانی بهداشت
  • قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی
  • هوای تهران ناسالم است
  • ریزش سنگین بورس های آسیایی
  • قیمت خودرو در بازار آزاد؛ پنجم آذر ۱۴۰۰
  • خروج کشور از وضعیت «قرمز» کرونایی پس از ۲۸۹ روز
  • مقام اسرائیلی: آمریکا در حال زمینه‌سازی توافق «کم‌تر در ازای کم‌تر» با ایران است
  • صیادان گمشده اهل بندر دیر پیدا شدند
  • کمالوندی: مذاکرات «ناتمام» با آژانس ادامه دارد
  • حبس و قطع کامل برق در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
  • جزئیات مذاکرات تجاری ایران و افغانستان
  • یک جایزه فیپرشی و یک تقدیر ویژه سهم سینماگران ایران از جشنواره ایدفا
  • ماجرای ۹ کانتینر آلات موسیقی در گمرک بوشهر!
  • واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر
  • تهدید آمریکا: موضوع ایران را به جلسه اضطراری آژانس بین المللی انرژی اتمی می بریم
  • 10 کشور اول جهان در تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا/جدول