آژیر خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمد/ مراقب باشیم، ویروس جهش‌یافته دلتا در کمین است

    کد خبر :822361
آژیر خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمد

زنگ خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمده است و اگر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نکنیم، گرفتار موج جدید می شویم.

نقشه کرونایی کشور در بخش های جنوبی به رنگ قرمز درآمده است و شاهد افزایش شمار مبتلایان در پنج استان جنوبی کشور هستیم، استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان با افزایش بیماران بستری در بیمارستان‎‌ها مواجه هستند.

همچنین در استان تهران 2 شهر فیروزکوه و دماوند قرمز شده اند و خطر سرایت بیماری به سایر مناطق استان و قرمز شدن پایتخت وجود دارد و از آنجایی که پایتخت چهارراه اصلی تردد در کشور محسوب می شود نقش مهمی می تواند در انتقال ویروس و بیماری ایفا کند.

از طرفی بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که کرونای دلتا یا همان هندی عامل سرایت وشکل گیری خوشه های ابتلا در جنوب کشور هستند و افزایش موارد ابتلا یا بستری را در جنوب کشور آغاز موج پنجم کرونا در جنوب کشور دانسته اند.

در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند افزایشی بیماری کرونا در استان هرمزگان و بوشهر کمی کندتر شده است. امیدوارم این روند کندی بیشتر شود و مردم عزیز هم با رعایت نکات بهداشتی بتوانند این روند را معکوس کنند و روند بیماری نزولی شود البته روند بیماری کرونا در کل کشور نزولی است اما سرعت نزول کمتر شده است.

زنگ خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمده است

علی رضا ناجی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا و عضو کمیته ملی واکسن کووید 19 در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره موج پنجم کرونا گفت: تعداد مراجعه کنندگان در استان های جنوبی و تهران افزایش پیدا کرده است و ما باید از پیک چهارم درس بگیریم و مراقب باشیم و وقتی روزانه بیش از 10 هزار بیمار کرونایی شناسایی می کنیم و هنوز تعداد مرگ و میر کووید 19 بالای 100 مورد است یعنی ویروس در حال چرخش است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه واریانت دلتا یا هندی در جهان در حال چرخش است نباید اجازه دهیم سناریوی موج چهارم تکرار شود و واریانت هندی در حال غالب شدن است و حتی در کشورهایی که واکسیناسیون را با درصد بالایی انجام داده اند این نوع جهش یافته ویروس در حال شیوع گسترش است و در کشور ما که واکسیناسیون سرعت بالایی ندارد افزایش موارد بیماری هشدار دهنده است.

ناجی گفت: باید این افزایش موارد ابتلا و بستری را جدی بگیریم و محدودیت ها را اجرایی کنیم و دوباره به مردم یادآوری کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند، متاسفانه شاهد آن هستیم که جمعیت بسیاری ماسک نمی زنند، به سفر می روند و در تجمعات شرکت می کنند و مهمانی وعروسی برگزار می‌کنند.

تکرار سناریوی موج چهارم کرونا با کرونای دلتا

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ما هنوز نتوانسته ایم پیک چهارم کرونا را به خوبی مدیریت کنیم و مرگ و میر کرونا بالای 100 نفر و سه رقمی است و به نظر می رسد که ویروس جهش یافته دلتا یا همان هندی می تواند عامل خطر برای بروز موج پنجم کرونا باشد و شاید بتوان گفت یکی از علل افزایش موارد بستری و ابتلا در جنوب کشور است.

ناجی گفت: ما باید شاخص های رنگ بندی را تغییر دهیم، در بیشتر نقاط دنیا برای رنگ بندی شهرها موارد سرپایی میزان مراجعه کنندگان به بیمارستان ها را در رنگ بندی شهرها اعمال می کنند و با این ملاک رنگ بسیاری از شهرها به سمت قرمز می رود و محدودیت های سفت و سخت باید اعمال شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: باید به سرعت عمل کنیم و با توجه به افزایش شهرهای قرمز زنگ خطر پیک پنجم کرونا به صدا درآمده است و به نظر می رسد که سناریوی موج چهارم کرونا با کرونای دلتا در حال تکرار شدن است و باید به شدت مراقبت کنیم تا شاهد افزایش موارد ابتلا در همه کشور نباشیم و نباید بگذاریم کشور گرفتار خیز جدید با کرونای دلتا یا هندی شود چرا که در بسیاری از کشورها با واکسیناسیون بالا این نوع جهش یافته به سرعت گسترش پیدا کرده است.

موج پنجم کرونا در جنوب کشور

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: موج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی شروع شده است. ابتدا در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و سپس در بوشهر، خراسان جنوبی و تا حدی کرمان و یزد و حتی استان مرکزی نیز افزایش آمار مبتلایان را شاهد بودیم.

او افزود: با وجود اینکه در استان تهران و سایر استان‌ها هنوز شاهد افزایشی شدن روند بیماری نشده ایم اما چیزی که مهم است این است که روند نزولی که به سرعت در حال کاهش بود تقریبا در همه استان‌ها متوقف شده و اصلا دور از ذهن نیست که اعلام کنیم، موج پنجم آغاز شده است.

یونسیان ادامه داد: چند دلیل کنار هم جمع شدند و نتیجه شان آغاز موج پنجم شد. یک دلیل ثابت که همواره در مواجهه با همه امواج کرونا ثابت بوده است این است که بعد از افزایش موارد ابتلا و بستری، رعایت نکات پیشگیرانه هم توسط مردم و هم مسئولان به سرعت افزایش می‌یابد که منجر به کاهش موارد و به اصطلاح شاخه نزولی موج می‌شود اما مدتی که گذشت، هم مسئولان و هم مردم اقدامات و مراعاتشان سست می‌شود و به قولی در مواجهه با ویروس، عادی انگاری می‌کنند و در نتیجه، مجدداً آمار روند افزایشی پیدا می‌کند.

یونسیان مطرح کرد: با جمع بندی همه این دلایل کاملا محتمل است که بگوییم موج پنجم شروع شده، اما چون ایران کشور بزرگی است تمام کشور همزمان درگیر یک موج نمی‌شود. چون هر استان از نظر آب و هوا و شرایط فرهنگی و رفتاری با استان‌های دیگر متفاوت است، می‌توان انتظار داشت استان‌های مختلف در مراحل مختلفی از موج جدید قرار داشته باشند.

این متخصص اپیدمیولوژی افزود: موج جدید از استان‌های جنوبی شروع و منتشر شده و در استان‌های همجوارش هم مشاهده می‌شود و حتی اگر همین الان هم اقدامی صورت بگیرد تا از سرایت ویروس به شهر‌های دیگر جلوگیری شود، دیر است و اغلب انتقال‌ها رخ داده و باید مد نظر داشت، بروز علائم با تاخیر رخ می‌دهد.

خطر بروز پیک پنجم از اواخر تیرماه

عاطفه عابدینی دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ درباره خطر موج پنجم کرونا گفت: باید اقداماتی برای محدودیت حرکت از استان‌های نام برده داشته باشیم که البته کاری سخت و مستلزم تصمیمات کشوری است. از طرفی در شهر تهران نیز با شیبی خیلی آرام شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری هستیم. نوع جهش ویروس از پیک چهارم متفاوت است. در پیک چهارم بالای ۸۰ درصد موارد از نوع انگلیسی بودند و اکنون بیشتر موتاسیون‌ها نوع هندی ویروس است و اگر منوال به همین روند باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم، ولی امیدواریم با همکاری مردم در رعایت نکات بهداشتی چنین نشود.

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹، درباره علت کاهش سرعت انتقال بیماری از نواحی جنوبی به قسمت میانی و شمالی کشور نسبت به پیک‌ قبلی، اظهار کرد: در پیک چهارم در استان خوزستان به یکباره شاهد افزایش موارد بیماری بودیم. در واقع به دلیل تعطیلات نوروز و موج سفرها شاهد افزایش آتش‌فشانی پیک چهارم بودیم و خوشبختانه در پیک پنجم این موضوع را نداریم. از طرفی سرعت روش‌های بیماریابی ما افزایش یافته است و بیماران را زودتر شناسایی می‌کنیم. این موضوعات در کنار افزایش آگاهی مردم برای مراجعه سریع‌تر به پزشک و رعایت دستورالعمل‌ها سبب شده تا آمار مرگ و میر کاهش یابد، اما این موضوع به معنای کنترل بیماری نیست. اکنون در استانی مانند سیستان و بلوچستان که پیش از این موارد سرپایی کمی داشته است، موارد سرپایی و بستری خیلی افزایش یافته است.

علائم کرونای دلتا را بشناسید

وی افزود: مبتلایان به نوع هندی چندان علائم خاص و جدی از نوع ووهان ندارند اما نوع هندی و انگلیسی سرعت پیشرفت بیشتری دارد و می‌تواند ظرف چند روز باعث درگیری ریه و نارسایی تنفسی شود؛ برای همین آغاز سریع‌تر درمان از اولویت‌های ما است. مقدار سرایت جهش انگلیسی و هندی از فردی به فرد دیگر بیشتر است؛ زیرا بار ویروس سنگین‌تر است و درگیری خانوادگی و خوشه‌ای در این افراد خیلی بیشتر است ولی نمی‌توان گفت مرگ و میر را هم افزایش داده است؛ زیرا هم تعداد تخت‌های بستری و هم داروهای بیشتری در دسترس است.

عابدینی درباره روند ابتلا به سویه‌ آفریقای جنوبی در کشور بیان کرد: برای اینکه نوع ابتلا مشخص شود انتظار داریم ویروس به شکل کامل رمزگشایی شود تا ببینیم از چه نوعی است و البته این ممکن نیست که همه موارد مشکوک را از نظر نوع جهش بررسی کنند؛ اما چند موردی که بررسی شد مشخص کرد که نوع آفریقای جنوبی هم گزارش شده است.

مردم آماده مواجهه با موج پنجم ویروس کرونا باشند

سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 گفت: خطر بالقوه ابتلا به ویروس جهش یافته جدید کرونا در کشور وجود دارد، ولی سرنوشت محتومی برای هیچ جامعه‌ای از جمله کشور ما نیست. همه چیز به عملکرد مردم و مسئولین بستگی دارد و اگر ما بتوانیم به خوبی مقدمات مقابله با پیک پنجم شیوع ویروس کرونا را شناسایی کنیم و اقدامات سریع و به موقع انجام دهیم و از گسترش ویروس کرونا به سایر نقاط کشور، جلوگیری کنیم، قطعا موفق به جلوگیری از رخداد پیک پنجم خواهیم شد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 گفت: من معتقدم اگر ما طرح شهید سلیمانی را با جدیت بیشتری پیش میگرفتیم و نیم بند رها نمی‌کردیم، قادر بودیم که بار اپیدمی ویروس کرونا را کمتر کنیم و یا در مورد همین کانون‌های آلودگی، اگر که با سرعت عملی بیشتری وارد شویم و مسئولان بهداشت و درمان و مقامات محلی آن مناطق، اهمیت قضیه را بیشتر مورد توجه قرار دهند و سازمان‌های دیگر را هم به کار بگیرند، در مهار هر اپیدمی جدیدی موفق خواهند بود.

سوری بیان کرد: ما جزو ۷۵ کشوری هستیم که هنوز مرگ روزانه ناشی از کرونا را گزارش می‌کند و متاسفانه در بین ده کشور اول قرار داریم که این موضوع نشان دهنده این است که سرعت ما برای کنترل اپیدمی پایین است.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید 19 تاکید کرد: یکی از اقدامات ضروری برای تسریع روند کنترل اپیدمی، افزایش پوشش واکسیناسیون است. در حال حاضر پوشش واکسیناسیون ما ده درصد میانگین جهانی است و امیدواریم سرعتش بیشتر شود. همچنین هنوز تعداد تست‌هایی که نسبت به جمعیتمان انجام میدهیم، کم است و ما در دنیا در نسبت تست در رتبه ۱۱۷ دنیا هستیم که این نشان دهنده این است که ما شدیدا نیازمند افزایش تعداد تست‌ها برای رهگیری هرچه سریعتر و دقیقتر مبتلایان هستیم.

او افزود: نکته دیگر، توجه ویژه به بحث طغیان‌های آلودگی و کانون‌های شیوع ویروس کرونا است. این طغیان‌ها در هر کشوری می‌توانند خطر بالقوه‌ای برای گسترش در تمام کشور داشته باشند. این کانون‌ها برای ما حکم یک اپیدمی جدید را دارد که نیازمند بررسی و کنترل است.

اگر رعایت نکات بهداشتی را جدی نگیریم، قطعا همه استان‌ها می‌توانند درگیر شوند. با توجه به فصل گرما و از طرفی ویروس‌های جهش‌یافته‌ای که وجود دارد، قطعا خطر بروز پیک پنجم کرونا وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید