واکنش پنتاگون به اخبار مربوط به حرکت کشتی‌های ایران به سمت قاره آمریکا

    کد خبر :815722

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سوالاتی درباره حرکت دو کشتی نظامی ایران به سمت قاره آمریکا گفت که نمی خواهد درباره آرایش نظامی کشوری دیگر و اعزام نیروهایشان نظری بدهد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون(وزارت دفاع آمریکا) در کنفرانس خبری شب گذشته اش در پاسخ به سوالی درباره سفر آتی بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به واشنگتن مبنی بر این که آیا موضوع ایران نیز در دستور کار این گفت‌وگوها خواهد بود، گفت که من اصلا قصد ندارم چیزی را از پیش درباره دستور کار این گفت‌وگوها بگویم. فکر می‌کنم می‌توان انتظار داشت در بین چیزهایی که درباره‌اش گفت‌وگو خواهند کرد، مسائل امنیت منطقه هم باشد و به وضوح تا حد زیادی انتظار داریم که ایران و آن چه فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه می‌خواند، حتما مطرح شود.

وی ادامه داد: مسلما این اولین باری نیست که وزیر با بنی گانتس دیدار کرده است. آن ها چندین بار تماس تلفتی داشته اند. بنابراین، انتظار داریم دیدار روز پنج شنبه ادامه آن گفت‌وگوها باشد اما مسائل امنیت منطقه در اولویت خواهد بود.

کربی در پاسخ به سوال دیگری درباره حرکت دو کشتی نظامی ایران به سمت قاره آمریکا، گفت: از شما می خواهم به ایرانی‌ها رو کنید و درباره آرایش نیروهای دریایی‌شان گفت‌وگو کنید و ببینید چه کار می کنند و دنبال به دست آوردن چه چیزی هستند. از این جایگاه درباره این مسائل حرف نمی زنم.

سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این که آیا وجود دو کشتی نظامی ایران را تایید می کند، توضیح داد: نمی خواهم تایید کنم، تایید نخواهم کرد. منظورم این است که درباره عملیات های ادامه دار ارتش آمریکا، نیروی دریایی آمریکا صحبت نمی کنم، مگر رزمایشی باشد که پیش تر به آن اشاره کردم. اما به موضوع اعزام های کشوری دیگر ورود نمی کنم، این کار خودشان است که درباره اش توضیح بدهند.

بر اساس این گزارش، اظهارات سخنگوی پنتاگون در پی این مطرح می شود که پیش‌تر نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آمریکایی که می خواستند نامشان فاش نشود، نوشت: سازمان‌های امنیتی این کشور در حال نظارت بر تحرکات کشتی‌هایی ایرانی هستند که ممکن است مقصد نهایی‌شان ونزوئلا باشد. پولیتیکو می‌گوید، این موضوع ممکن است اقدامی تحریک‌آمیز در موقعیتی متشنج در روابط ایران و آمریکا باشد.

این منابع همچنین ادعا کرده‌اند که یک ناو جنگی به همراه کشتی مکران (ناوبندر مکران)، در امتداد سواحل شرقی آفریقا به سمت جنوب در حال حرکت بوده‌اند.

به گفته این منابع، مقامات آمریکایی از مقصد این کشتی‌های ایرانی مطمئن نیستند اما گمان می‌کنند که در نهایت ممکن است به سمت ونزوئلا بروند. این منابع همچنین گفته‌اند که قصد ایران از فرستادن کشتی به این مسیر نیمکره غربی و محموله آن‌ها هنوز معلوم نیست.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا در کنفرانس خبری اش در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر حرکت ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا و اظهارنظر مقامات آمریکایی در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشور دیگری در نظام بین الملل این حق را دارد که از تمام حقوق بین الملل استفاده کند و در آب های بین المللی حضور داشته باشد و هیچ کشور نمی تواند به این حق تعدی کند.

وی ادامه داد: هشدار می دهیم که هیچ کسی در این زمینه مرتکب اشتباه محاسباتی نشود و کسانی که در خانه های شیشه ای نشسته اند سنگی را پرتاب نکنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید