با موافقت نمایندگان؛

پرونده مدرک تحصیلی حسین فریدون به قوه قضائیه ارسال شد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۳:۴۲
    کد خبر :711694

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد مدرک تحصیلی حسین فریدون برادر رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش مهر،کمیسیون آموزش و تحقیقات با بررسی مستندات و اجماع نظر مسئولان ذیربط اعلام کرد: در مورد پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا، تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی اجرا شده و کمیسیون خواستار ارسال پرنده به قوه قضائیه و مراجع ذیربط است.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

وزارت علوم در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ مراحل ثبت‌نام حسین فریدون را به شرح ذیل گزارش کرده است:

ـ شرکت در آزمون دکتری نیمه متمرکز در مجموعه علوم سیاسی در سال ۱۳۹۲

ـ انتخاب ۵ کد رشته محل در مرحله تکمیل ظرفیت

ـ درخواست نامبرده از سازمان سنجش آموزش کشور برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی

ـ اعلام سازمان سنجش آموزش کشور به پردیس دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر دارا بودن حد نصاب معرفی دوره شبانه دانشگاه گیلان برای او و امکان استفاده از نتایج آزمون نیمه متمرکز در صورت کسب حداقل شرایط و ضوبط دانشگاه شهید بهشتی و عبور از مرحله گزینش علمی با توجه به سهمیه ایثارگری و وضعیت علمی نامبرده

ـ تائید گروه و دانشکده شهید بهشتی مبنی بر پذیرش نامبرده

ـ ثبت‌نام در دانشگاه شهید بهشتی در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکتری

ـ اخذ و قبولی ۱۸ واحد مقطع دکتری

ـ ابلاغ دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر امکان شرکت نامبرده در آزمون جامع

همچنین این وزارتخانه در تاریخ ۹۵/۶/۱۰ تصویری از مدارک قبولی مشارالیه در امتحان جامع دانشگاه شهید بهشتی را به کمیسیون ارسال کرده است.

۱۱ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر به ابهامات در این خصوص، طی نامه‌ای به هیئت رئیسه مجلس در تاریخ ۲۱ آذر ۹۵ خواستار اعمال ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی در این خصوص را کردند که این درخواست به کمیسیون آموزش ارجاع شد.

اقدامات کمیسیون در خصوص تهیه گزارش:

ـ کمیسیون پس از ارجاع موضوع از سوی هیئت رئیسه به بررسی همه‌جانبه پرونده پرداخت و با انجام مکاتبات چندباره با دستگاه‌های ذیربط نظیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان سنجش آموزش کشور، دانشگاه شهید بهشتی و همچنین تشکیل جلسات متعدد با مسئولان دانشگاهی و اجرای مرتبط با پرونده نظیر رئیس دانشگاه و معاونان پژوهشی و دانشجویی، موضوع را مورد بررسی قرار داد.

حسین فریدون متولد ۱۳۳۶ داوطلب آزمون دکتری نیمه متمرکز سال تحصیلی ۱۳۹۳-۱۳۹۲ در آزمون دکترای علوم سیاسی شرکت کرد، نامبرده در مرحله تکمیل ظرفیت در دانشگاه گیلان در رشته روابط بین‌الملل با در نظر گرفتن شرایط ۳۰ درصد جانبازی و سهمیه ۲ ایثارگران برای طی مراحل مصاحبه معرفی شده است.

علی‌رغم اعلام دانشگاه گیلان مبنی بر کان لم یکن تلقی شدن وضعیت پذیرش و ثبت‌نام در صورت عدم مراجعه برای مصاحبه شفاهی، او برای شرکت در مصاحبه در دانشگاه گیلان حاضر نمی‌شود. نامبرده پس از عدم ثبت‌نام در دانشگاه گیلان، طی درخواستی از سازمان سنجش آموزش کشور، خواستار معرفی به دانشگاه شهید بهشتی برای شرکت در آزمون اختصاصی پردیس خودگردان این دانشگاه و برای تحصیل در رشته روابط بین‌الملل در مقطع دکتری می‌شود.

سازمان سنجش آموزش کشور طی نامه‌ای به صورت محرمانه و مستقیم خطاب به محمدمهدی طهرانچی رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی ضمن اشاره به درخواست فریدون برای ثبت‌نام در پردیس دانشگاه شهید بهشتی و اعلام معدل کارشناسی با معدل ۱۷.۳۸ و کارشناسی ارشد با معدل ۱۷.۷۵ اعلام می‌دارد که استفاده از آزمون دکتری سال ۹۲ برای پذیرش نامبرده با رعایت سایر ضوابط آن دانشگاه از نظر این سازمان بلامانع است.

همچنین رئیس سازمان طی یادداشتی همراه با نامه فوق‌الذکر به دانشگاه شهید بهشتی اعلام می‌نماید که لطفاً این نامه به صورت محرمانه به گروه فرستاده شده و مقرر شد در صورت موافقت دانشگاه، به شکل محرمانه به اطلاع معاون وزیر علوم برسد.

معدل کارشناسی اعلام شده از سوی سازمان با معدل واقعی تطابق ندارد و مطابق دانشنامه صادره از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در تاریخ ۳۰ مرداد سال ۷۳ معدل او با میانگین کل ۱۳، ۳۳ بوده است. سازمان سنجش علت این امر را خود اظهاری حسین فریدون اعلام کرده است، و وظیفه کنترل صحت اظهارات را بر عهده دانشگاه شهید بهشتی می‌داند.

رئیس وقت دانشکده اقتصاد و سیاست دانشگاه شهید بهشتی، آقای عباس عرب مازار در واکنش به نامه سازمان سنجش در سال ۹۳ موضوع را جهت اقدام لازم به مدیر وقت گروه سیاسی ارجاع می‌دهد. در تاریخ اردیبهشت ۹۳ مدیر گروه اعلام می‌کند که آزمون کتبی و شفاهی پردیس انجام شده و اسامی برگزیدگان نیز اعلام شده است و در این شرایط راه معقولی برای پذیرش متصور نیست ضمناً شاید افراد زیادی باشند که شرایط ایشان را داشته باشند پس لازم است که سازمان چنین امکانی را برای همه فراهم نماید.

در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۳ رئیس دانشکده در واکنش به نامه رئیس گروه از او درخواست می‌کند صورت جلسه گروه در این موضوع اعلام شود، گروه اقتصاد و سیاست دانشگاه شهید بهشتی اعلام می‌کند با توجه به آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی و اعلام نتایج نهایی نوبت دوم سال ۹۲-۹۳ دکترای پردیس دانشگاهی در این مرحله اقدام هیچگونه امکان هیچ گونه تجدیدنظر وجود ندارد و لذا پذیرش درخواست او امکان پذیر نمی باشد و وی می تواند در نوبت بعدی آزمون رشته شرکت کند.

تیرماه سال ۹۳ معاون آموزشی دانشکده تغییر می‌کند و مهر ماه سال ۹۳ مجدد این موضوع توسط معاون آموزشی جدید به مدیر گروه سیاسی ارجاع می‌شود، مدیر گروه اقتصاد و روابط بین الملل به رئیس دانشگاه اعلام می‌کند چون از نظر معاون آموزشی شرایط احراز شده از سازمان سنجش در این خصوص مجوز داده است مانعی برای حضور حسین فریدون در دوره روابط بین الملل پردیس دانشگاه شهید بهشتی وجود ندارد.

در همان زمان۲۲ مهر ماه سال ۹۳ رئیس وقت دانشکده در نامه‌ای به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعلام می دارد پیرو نوشته جنابعالی ثبت نام حسین فریدون در دوره دکتری پردیس دانشکده روابط بین الملل بلامانع است بالاخره در تاریخ ۲۵ مهر سال ۹۳ اعلام می شود با توجه به نظر رئیس دانشکده ثبت نام به عمل آید بدین معنا که داوطلب در آزمون سال ۹۲-۹۳ انجام شرکت کرده است اما ثبت نام وی در سال تحصیلی ۹۳ -۹۴ انجام شده است.

نام برده پس از ثبت نام در دفتر اسناد متعهد می‌شود از اشتغال به هرگونه کار در دستگاه ها، شرکت ها و مراکز مختلف اعم از خصوصی و دولتی خودداری نموده و صرفاً به امر تحصیل اشتغال خواهد داشت.

کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری با بررسی تمامی مستندات قابل دسترسی و استماع نظر مسئولان ذی‌ربط اعلام می دارد در موضوع ارجاعی در مورد پذیرش و نحوه جذب حسین فریدون برای تحصیل در مقطع دکترا تخلفات و عدم رعایت شئونات قانونی واقع شده است و کمیسیون در صورت رای مثبت نمایندگان خواستار ارسال پرونده به قوه قضاییه و مراجع ذیربط است.

۱- اظهار معدل غیر واقعی و کارشناسی حین ثبت نام

۲- تخلف از مفاد به تعهد کتبی و محضری یادشده مورخ اسفند ۹۴ مبنی بر عدم اشتغال به هرگونه کار در دستگاه‌ها و شرکت‌ها اعم از خصوصی دولتی و عمومی توسط حسین فریدون

۳- عدم رعایت دستورالعمل ها و ضوابط قانونی توسط دانشگاه شهید بهشتی در مطابقت اطلاعات اظهار شده توسط داوطلب با اسناد و مدارک

۴- عدم رعایت مراحل سنجش علمی به طور کامل توسط داوطلب توسط دانشگاه شهید بهشتی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید