پرسش‌های بی‌پاسخ درباره صدور مجوز شکار پرنده در تهران

    کد خبر :455617

صدور پروانه‌های شکار پرنده در استان تهران در حالی تا پایان دی ادامه دارد که هنوز آمار دقیقی درباره تعداد مجوزهای صادر و نحوه نظارت بر این پروانه‌ها منتشر نشده است.

براساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست صدور پروانه‌های شکار پرنده در استان تهران از ۱۵ آبان‌ ماه شروع شده و قرار است که تا ۱۵ دی ماه برای پرندگان خشک‌زی و تا پایان دی ماه برای پرندگان آبزی ادامه یابد.

کیومرث کلانتری – مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران – در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی صدور مجوز شکار پرنده‌ها در استان تهران اظهار کرده بود: مجوزهای صادر شده محدودیت زمانی، مکانی و گونه‌ای دارد همچنین بیشترین زمان مجوز شکار پرنده در استان تهران دو ماه و فقط برای روزهای پنجشنبه و جمعه است.

او همچنین گفته بود: غریزه شکارچی باید ارضا شود. شکارچی طبیعت دوست قانونی، قانون‌ها را رعایت می‌کند.

محمد کرمی – رییس اداره نظارت بر امور حیات‌ وحش استان تهران- نیز دراین‌باره به ایسنا گفته بود: آمار دقیقی از پرندگان استان تهران در دسترس نیست و با توجه به ظرفیت این محدوده تمام افرادی که مجوز گرفته‌اند موفق به شکار نمی‌شوند.

صدور پروانه‌های شکار پرنده که از اوایل دهه ۹۰ متوقف شده‌ بود، در حالی به صورت چراغ خاموش و بدون انتشار اطلاعیه آغاز شد که از همان ابتدا با واکنش جمعی از اساتید و کارشناسان محیط زیست مواجه شد.

به گزارش ایسنا، در دنیا سازمان‌های متولی محیط زیست زمانی اقدام به صدور یا عدم صدور مجوز شکار می‌کنند که سال‌ها روی گونه‌ای خاص و در منطقه‌ای خاص مطالعه و بررسی کنند ولی در کشور ما برای پنج سال مجوز شکار پرنده در استان تهران صادر نمی‌کنند که اصلا مشخص نیست چرا و این کار دلیل علمی ندارد ولی بعد از پنج سال اعلام می‌کنند که چون شکارچیان می‌خواهند شکار کنند و ما باید عطش آن‌ها را کم کنیم، مجوز شکار می‌دهیم. این‌ها صحبت‌ها علیرضا هاشمی – کارشناس حوزه حیات‌وحش و تنوع زیستی – است.

او همچنین اظهار کرده بود: سازمان حفاظت محیط زیست پس از ۱۰ سال تلاش مردمی هنوز نتوانسته جلوی شکار ۵۰۰ تا یک میلیون پرنده در محدوده «فریدون‌کنار» را بگیرد و آن منطقه را کنترل کند. اکنون چه طور می‌تواند ۲۰۰۰ پروانه شکار را کنترل کند و اصلا بر اساس چه برآوردی به این نتیجه رسیده‌اند که باید این تعداد پروانه شکار صادر کنند و آیا این تعداد پرنده در استان تهران وجود دارد؟

اسماعیل کهرم – از اساتید پیشکسوت حوزه محیط زیست – نیز با اشاره به این که صدور مجوز شکار پرنده بر خلاف نظر کارشناسی سازمان دامپزشکی بوده است، تصریح کرده بود: سازمان حفاظت محیط زیست، برخلاف نظر سازمان دامپزشکی، جواز شکار پرنده صادر کرده‌ است چون این دامپزشکی اعلام کرده بود که به دلیل «آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان» نباید تا آخر اسفند امسال مجوز شکار پرنده صادر شود.

اما حالا پس از گذشت حدود یک ماه از صدور مجوزهای شکار پرنده در استان تهران، با وجود تمام انتقادات و نگرانی‌های برخی کارشناسان و رسانه‌ها انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آمار مجوزهای صادر شده و درآمدهای آن شفاف‌سازی کند و به ابهامات و سوالات مطروحه درباره نحوه نظارت بر مجوزها و محدوده‌های شکار شکارچیان پاسخ گوید. هرچند پیگیری‌ خبرنگار ایسنا از مسوولان اداره مربوط تا لحظه ارسال خبر بی پاسخ ماند اما خبرگزاری دانشجویان ایران آماده است که پاسخ احتمالی مسئولان ذیربط را درباره این سوالات و ابهامات منتشر کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید