پایان فرصت سه ماهه ایران به آژانس؛ اول خرداد

    کد خبر :811789
پایان فرصت سه ماهه ایران به آژانس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: مهلت سه ماهه ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اول خرداد به پایان می‌رسد و تاکنون خواسته ایران در مذاکرات تامین نشده است.

ابوالفضل عمویی در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما، با اشاره به دور چهارم مذاکرات وین تصریح کرد: از نگاه جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی؛ مسئله اصلی در مذاکرات لغو تمامی تحریم‌های برجامی و همچنین تحریم‌های اعمال شده پس از آن طی یک راستی آزمایی دقیق است چرا که لغو تحریم‌ها نباید صرفا بر روی کاغذ باشد و نهایتا منجر به عادی سازی روابط اقتصادی کشور نشود.

وی افزود: در صورت تامین دو شرط اصلی ایران، یعنی لغو کلیه تحریم‌ها و همچنین راستی آزمایی دقیق، جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد به تعهدات خود در قالب برجام بازگردد.

عمویی ادامه داد: طبق گزارش‌هایی که وزارت امور خارجه و هیات مذاکره کننده بعد از ۳ دور قبلی مذاکرات به کمیسیون امنیت ملی مجلس داده اند، سه هیئت شامل کارگروهی با موضوع تحریم‌ها، کارگروه اقدامات هسته‌ای ایران و کارگروه ترتیبات اجرایی و راستی آزمایی از سوی ایران در مذاکرات وین تشکیل شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: در پایان دور چهارم مذاکرات از هیات مذاکره کننده دعوت کردیم تا هفته آینده در نشست کمیسیون حضور یابند و گزارشی از روند مذاکرات و پیشرفت آن به نمایندگان ارائه کنند.

وی با تاکید بر حساسیت مجلس به موضوع مذاکرات وین تصریح کرد: ما در مجلس تحریم‌ها را نامشروع و مانع دست یابی کشور به تجارت عادی جهانی می‌دانیم و لذا روی لغو آن به شدت مصر هستیم، اما ایده لغو تحریم‌ها باید شامل همه تحریم‌ها شود و تفکیک بین آن‌ها را نمی‌پذیریم؛ ادعا‌هایی مبنی بر اینکه بعضی از این تحریم‌ها حقوق بشری و برخی منطقه‌ای است، از سوی مجلس قابل پذیرش نیست.

عمویی افزود: اجازه نمی‌دهیم آمریکا با تفکیک موضوعات بین تحریم‌ها اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد لذا حتما باید بازیگران اصلی اقتصاد ایران چه در بخش‌های دولتی و چه خصوصی از ذیل تحریم‌ها خارج شوند و تحریم‌ها در همه موارد یعنی موضوعات بخشی و همچنین افراد و شرکت‌ها لغو شود؛ ایران بدون لغو همه تحریم‌ها نباید به تعهدات سابقش بازگردد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موضع مجلس را در قالب ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها روشن دانست و گفت: ما از زمان تصویب این قانون به کشور‌های متعهد برجام مهلتی دو ماهه دادیم که تا ۵ اسفند ۹۹ به تعهدات خود بازگردند و در صورت عدم تحقق تعهدات طرف خارجی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران متوقف شود، اما در آن مقطع آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواستی داد مبنی برآنکه طی سه ماه اطلاعات مربوط به دوربین‌های آژانس در داخل ایران بدون دسترسی بازرسان باقی بماند تا اگر طرف مقابل تحریم‌ها را لغو و رضایت ایران را جلب کرد، بازرسان بین المللی به فیلم دوربین‌های آژانس در سه ماهه گذشته دسترسی یابند.

عمویی گفت: مهلت سه ماهه ایران به آژانس بین المللی اتمی ۲۲ می‌یا اول خرداد ماه به پایان می‌رسد و این درحالی است که تاکنون خواسته ایران محقق نشده و با روند فعلی نیز مذاکرات بدون نتیجه مانده است، ما نباید فرصت مجددی در نظر بگیریم، چون طرف مقابل نتوانسته در این مدت به ادعای خود پاسخ دهد.

وی با اشاره به انتشار اخبار پراکنده‌ای مبنی بر سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به ایران تصریح کرد: آقای رافائل گروسی می‌تواند به ایران سفر کند، اما خواسته آن‌ها باید این باشد که طرف مقابل گام موثری در لغو تحریم‌های ایران بردارد و خواسته‌های جمهوری اسلامی را در مذاکرات وین تامین کند، بعد از آن می‌توانند از ایران انتظار داشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید