وقتی بانک مرکزی علاقه ای به شنیدن نظر مردم ندارد؛ حتی در توئیتر

    کد خبر :761477

مدتی است که روابط عمومی بانک مرکزی با هدف افزایش تعامل با عموم مردم و نیز بهره گیری از توانمندی های فضای مجازی در جهت انعکاس اخبار و اطلاعات ارزی و پولی اقدام به ایجاد یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی توئیتر کرده است؛ حسابی که البته برای این بانک کم حاشیه ایجاد نکرده است.

به گزارش «بازتاب»، از جمله مهم ترین ظرفیت های کنونی شبکه های اجتماعی که اتفاقاً کاربران ایرانی زیادی در این فضا فعال هستند و رأی و نظر آنها گاهاً موج های رسانه ای نیز ایجاد می کند، باید به شبکه اجتماعی توئیتر اشاره کرد؛ فضایی که علی رغم فیلتر بودن، چند صباحی است روابط عمومی بانک مرکزی نیز در آن حساب کاربری ایجاد کرده است.

هر چند شبکه اجتماعی توئیتر یک شبکه تعاملی و گفت و گو محور است و بخش قابل توجهی از اهمیت هر توئیت در بازنشر، تعداد افرادی که آن را پسندیده اند و نیز نظرات کاربران است، ولیکن ادمین حساب کاربری بانک مرکزی بخش مهم قابلیت این پیام رسان یعنی ارسال نظر را غیر فعال می کند.

با غیر فعال کردن بخش ارسال نظر کاربران و یا محدود کردن آن در واقع متولیان این حساب کاربری اجازه نمی دهند تا کاربران شبکه اجتماعی توئیتر و به ویژه دنبال کنندگان این حساب رأی و نظر خود را آزادانه در مورد پیام های منتشر شده اعلام کنند.

هر چند اعمال این محدودیت مغایرتی با قوانین توئیتر ندارد و اساساً هر کاربری می تواند آزادانه دست به چنین اقدام بزند، اما انجام این رویه توسط ادمین روابط عمومی بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مسئول و پاسخگو قابل تأمل است.

این یعنی یک بخش مهم فعال در بانک مرکزی که اتفاقاً بخشی از وظیفه اش اطلاع رسانی، تعامل با شهروندان، ابهام زدایی و پیگیری مشکلات عمومی مردم است، علاقه چندانی به شنیدن صدای مردم چه در تمجید عملکرد مسئولان بانکی باشد و چه در نقد آنها باشد را ندارد!

با اینکه همین استدلال برای تقبیح کردن این نوع برخورد روابط عمومی یک نهاد بزرگ دولتی در قبال مردم کافی به نظر می رسد ولی از این استدلال مهم تر این است که اگر واقعاً مسئولان بانک مرکزی و به ویژه روابط عمومی این بانک علاقه ای به شنیدن صدای مردم ندارند، پس به چه دلیل در شبکه اجتماعی توئیتر حساب کاربری ایجاد کرده اند؟ آنها می توانستند به فضاهایی چون کانال های یک طرفه در تلگرام، روبیکا، سروش و دیگر اپلیکیشن های پیام رسان اکتفا کنند.

بر اساس موارد ذکر شده به نظر می رسد روابط عمومی بانک مرکزی تنها با هدف انجام یک کار نمایشی و تکمیل گزارش عملکردها اقدام به انجام چنین کاری کرده است، اما این اتفاق همانطور که اشاره شد برای بانک مرکزی با حواشی رو به رو بوده است.

حواشی قابل تأملی که صدای برخی کاربران توئیتر و نیز رسانه ها را بلند کرده است و آنها نیز به چنین رویه ای اعتراض دارند.
حالا و با این واکنش ها باید منتظر ماند و دید روابط عمومی بانک مرکزی به این اعتراضات چه واکنشی نشان خواهد دارد؟ آیا حساب کاربری اش را در توئیتر حذف خواهد کرد یا روال منطقی و عاقلانه ای که در مورد حساب های کاربری در توئیتر وجود دارد را در پیش خواهد گرفت؟

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید