وضع بارندگی‌های ایران در سال ۹۷

    کد خبر :511718
بارندگی‌های ایران

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، وضعیت بارشی کشور در سال ۱۳۹۷، شش ماه ابتدایی سال زراعی، سه ماهه فصل زمستان و همچنین ماه گذشته را تشریح و تحلیل کرد.

صادق ضیائیان میزان بارش‌های ایران را در سال شمسی گذشته اعلام و تصریح کرد: از ابتدای فروردین ماه ۹۷ تا پایان اسفندماه همین سال، در کل کشور ۲۷۴ میلیتر بارندگی ثبت شد. از آنجا که بارش کشور در مدت مشابه سال گذشته ۱۴۵ میلیمتر بود و در مدت مشابه درازمدت ۲۳۲ میلی متر بوده است، در سال ۹۷ نسبت به سال قبل ۸۹ درصد و نسبت به درازمدت ۱۸ درصد افزایش بارش گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه از اول فروردین تا آخر اسفندماه ۹۷، استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان ۲۹ درصد، هرمزگان ۱۰ درصد، گیلان و فارس ۹ درصد و یزد دو درصد نسبت به درازمدت خود کم بارشی داشتند، گفت: در همین دوره بقیه استان‌ها افزایش بارش را تجربه کردند که بیشترین افزایش بارش در استان‌های ایلام و لرستان به ترتیب با ۹۴ درصد و ۶۴ درصد ثبت شد.
بارش ایران در ۶ ماه گذشته

این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با اشاره وضعیت بارشی کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان اسفند ۹۷، گفت: از اول مهر ۹۷ تا آخر اسفند همین سال، میانگین بارندگی کل کشور ۲۰۴.۲ میلی متر بود. در مدت مشابه سال قبل بارش ایران ۸۷.۸ و در بازه درازمدت ۱۶۶.۳ میلی متر گزارش شد بنابراین شش ماه اول سال زراعی سال ۹۸-۹۷ نسبت به سال قبل ۱۳۲ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۲۲.۸ درصد افزایش بارش داشت.
بارش ایران در زمستان ۱۳۹۷

ضیائیان همچنین با بیان اینکه در زمستان سال ۱۳۹۷، ایران ۱۱۹ میلی متر بارش داشت، اظهار کرد: بارش کشور در زمستان سال قبل از آن ۵۹ میلی متر و بارش بلندمدت فصل زمستان ۱۰۵ میلیمتر بود بنابراین بارش زمستان ۹۷ نسبت به زمستان ۹۶، دو برابر و نسبت به درازمدت ۱۳ درصد بیشتر شد.

به گفته این کارشناس هواشناسی، در زمستان سال ۹۷ استان‌های کرمان، بوشهر و فارس به ترتیب ۳۱، ۲۸ و ۱۶ درصد نسبت به میانگین بلندمدت خود کم بارشی داشتند.
وضع بارش‌ها در آخرین ماه ۱۳۹۷

رئیس مرکز ملی خشکسالی همچنین در پایان وضعیت بارشی ایران را در آخرین ماه سال ۱۳۹۷ تشریح کرد و گفت: در ماه گذشته بارش ایران ۳۶.۵ میلیمتر بود. توجه داشته باشیم که بارش کشور در اسفند ۲۶.۹،۹۶ میلیمتر و بارش اسفندماه در دوره بلندمدت ۳۴.۴ میلیمتر است بنابراین بارش اسفند ۹۷ نسبت به اسفند سال قبل ۳۶ درصد و نسبت به بلندمدت شش درصد بیشتر شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید