اما و اگرهای فراوان در مورد صورت های مالی بانک صادرات/ آیا بانک صادرات برای رهایی از مشکلات به دنبال تعدیل نیرو است؟

    کد خبر :778729

بانک صادرات از جمله بانک هایی است که در سال و ماه های اخیر حواشی فراوانی پیرامون عملکرد مدیران ارشدش منتشر شده است؛ بانکی که در چند ماه اخیر بالاخره توانست زیان انباشه خود را پس از سال ها پوشش دهد، اما همچنان با ابهامات بسیاری درباره عملکرد مدیرانش رو به رو است.

«بازتاب»؛ زهره علامی-اگرچه بانک صادرات سرانجام توانست زیان انباشه خود را پوشش دهد و به سوددهی برسد، اما نگاهی به حجم بدهی های این بانک به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی، هزینه مطالبات مشکوک الوصول و نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات، حکایت از آن دارد که همچنان اما و اگرهای بسیاری درباره عملکرد مالی آن وجود دارد.

 شهریور ماه سالجاری، معاون مالی بانک صادرات ایران در گفت و گویی که «دنیای اقتصاد» آن را منتشر کرد، اعلام کرد که این بانک نه تنها در صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای و سالانه سال 99 زیان انباشته ندارد، بلکه سود قابل توجهی هم داشته است.

رهایی از زیان انباشته توسط بانک صادرات موجب شد که عملکرد مالی این بانک کمتر از گذشته زیر ذره بین قرار بگیرد و نگاه منتقدان نظام بانکی به سمت سایر بانک ها با ارقام بالای زیان انباشته سوق پیدا کند، اما این به معنای حل مشکلات مالی بانک صادرات نبوده و نخواهد بود و این بانک همچنان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

در بررسی صورتحساب مالی بانک صادرات طی 9 ماهه سالجاری به این نتیجه می رسیم که بدهی این بانک به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است، میزان این بدهی از 092،489،252 میلیون ریال در 9 ماهه سال 98 به 603،974،476 میلیون ریال در 9 ماهه سالجاری رسیده یعنی 511،485،224 میلیون ریال افزایش یافته است.

این بانک در زمینه بدهی به بانک ها و سایر موسسات اعتباری هم عملکرد ضعیفی داشته است، بررسی صورتحساب مالی بانک صادرات در 9 ماهه سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد که بدهی این بانک به سایر بانک ها و موسسات مالی، افزایشی بوده است، چون رقم بدهی در 9 ماهه سال گذشته 354،225،28 میلیون ریال بوده و در مدت مشابه امسال به 721،601،49 میلیون ریال رسیده یعنی 367،376،21 میلیون ریال رشد کرده است.

افزایش هزینه مطالبات مشکوک الوصول

همه این ها در حالی است که در شهریور ماه سالجاری حجت الله صیدی- مدیرعامل بانک صادرات به «ایرنا»، گفت: هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول که گاهی بیش از دو تا سه‌هزار میلیارد تومان بود، کاهش یافته است.

این گفته ها درحالی است که مطالعه صورت‌های مالی بانک‌ صادرات هم در شش ماهه ابتدایی و هم در 9 ماهه سالجاری حکایت از آن دارد که هزینه این مطالبات روندی صعودی داشته است.

هزینه این مطالبات در 9 ماهه ابتدایی سالجاری 721،231،13 میلیون ریال بوده اما در مدت مشابه سال گذشته این رقم حدود 205، 156،1 میلیون ریال بوده یعنی حدود 044،1 درصد تغییر داشته و رشد کرده است.

اما مطالبات مشکوک الوصول یا Bad Debt چیست؟ قسمتی از حساب‌های دریافتنی (مطالبات) که نسبت به وصول آن‌ها در آینده مشکوک هستیم مطالبات مشکوک الوصول نامیده می شوند.

این مطالبات در زمره مطالبات غیرجاری قرار می گیرند و رشد آن ها بانک را در معرض ریسک اعتباری و ریسک نقدینگی قرار می دهد و در نهایت می تواند به ورشکستگی بانک مذکور منجر شود.

فاصله زیاد نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات تا حداقل ها

درحالی که حداقل کفایت سرمایه ﺑﺮﺍﻱ ﻛﻠﻴﻪ بانک ها ﻭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﻱ (ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺩﻭﻟﺘﻲ ﻭ ﻏﻴﺮﺩﻭﻟﺘﻲ) 8 ﺩﺭﺻﺪ ﺗﻌﻴﻴﻦ شده است، نسبت کفایت سرمایه بانک صادرات در 9 ماهه ابتدایی سالجاری 1.7 است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته فقط 0.54 افزایش یافته است که رقم قابل قبولی نیست.

این بانک به عنوان یکی از بانک‌های اصل 44 تا پایان سال 1403 فرصت دارد تا نسبت سرمایه لایه 1 به دارایی موزون شده به ریسک (نسبت کفایت سرمایه) را به 4.5 درصد برساند، البته مدیرعامل بانک صادرات چندی پیش قول داد که در سال 1400، نسبت کفایت سرمایه این بانک بیش از 10 درصد خواهد شد و این درحالی است که بانک صادرات تا رسیدن به این رقم فاصله زیادی دارد.

تعدیل در نیروی انسانی

اما اگر از صورتحساب های مالی بانک صادرات فاصله بگیریم و نگاهی به جدول برآوردهای این بانک در سه ماهه پایانی سال داشته باشیم، مشخص می شود که این بانک قرار است طی سه ماهه اخیر تعدادی از کارکنان این بانک را تعدیل کند و حجم شعب را هم کاهش دهد.

البته طی 9 ماهه سالجاری هم یکهزار و 550 نفر از کارکنان بانک صادرات تعدیل و حدود 176 شعبه از این بانک هم بسته شده است.

درواقع به نظر می رسد که در سه ماهه چهارم سالجاری، بانک صادرات به دنبال کاهش هزینه های جاری است برهمین اساس قرار است که تعدادی از کارکنانی را تعدیل و شعب بانک ها را هم کاهش دهد.

با تفاسیری که مورد اشاره قرار گرفت، می توان مدعی شد شرایط در بانک صادرات به ویژه در حوزه مالی علی رغم همه سودهای به دست آمده در سال جاری همچنان نگران کننده است و این در حالی است که مدیران مجموعه چندان به این بعد از ماجرا حداقل در بعد رسانه ای اشاره نمی کنند. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید