واکنش خودروسازان بزرگ به اعلام قیمت های جدید خودرو

    کد خبر :881257
واکنش خودروسازان بزرگ به اعلام قیمت های جدید خودرو

خودروسازان در دورۀ نخست افزایش قیمت‌ها این وعده را داده بودند که با عرضۀ هفتگی و فروش ویژۀ محصولات، تأثیر مثبتی بر بازار گذاشته و باعث کاهش یا ثبات قیمت خودرو شوند.

قیمت خودرو در بازار ایران بار دیگر با افزایش شدیدی روبرو شد. این روزها که خرید خودرو کارکرده بیشتر در اولویت خریداران است، توجیه افزایش قیمت خودرو چیست؟ با نوساناتی که در سال‌های اخیر در بازار خودرو شاهد بودیم، خرید و فروش ماشین دست دوم رونق بیشتری یافت.

به گزارش پرشین خودرو، با این حال همچنان تولید و فروش خودروهای نو نیز رونق خود را حفظ کرده‌اند. قیمت ماشین صفر علی‌رغم نوسان زیادی که دارد اما عاملی برای توقف تولید نبوده است. نرخ ماشین در بازار نسبت به قیمت پایۀ قبلی، تغییر چشمگیری کرده است.

قیمت‌های جدید خودرو صفر در بازار خودرو داخلی

هرچند خودروسازان اعلام کردند که قیمت خودرو در بازار به طور متوسط 18 درصد افزایش یافته است اما محاسبات چیز دیگری را نشان می‌دهند. این میزان افزایش قیمت مربوط به نرخ پایۀ محصولات ایران‌خودرو و سایپاست. در نتیجه با در نظر داشتن سایز هزینه‌های مربوط به خرید خودرو، این میزان حتی از 20 درصد هم فراتر می‌رود.

برنامۀ افزایش قیمت خودرو در شرایطی اجرا شده که دو هفتۀ اخیر بازار خودرو، سیر صعودی قیمت‌ها را همراه بوده است. با این حال، مروری بر قیمت پایۀ قبلی و قیمت جدید و نیز تفاوت آن‌ها نشان از افزایش 18 درصدی محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی می‌دهد.

شیب قیمت‌ها همچنان رو به افزایش است!

هفته‌های اخیر، توقف عرضۀ خودروهای داخلی به بازار باعث تندتر شدن شیب مثبت گرانی در بازار خودرو شد. با وجود رونق فروش خودرو کارکرده در بازار خودرو ایران، خودروسازان همچنان در تب‌وتاب گرانی تولیدات خود هستند. با گذشت بیش از یک ماه بلاتکلیفی، خودروسازان بزرگ اعلام کردند که سازمان‌های ناظر با افزایش قیمت محصولاتشان موافقت کرده‌اند.

هرچند که این بار در افزایش قیمت خودرو، شورای رقابت حضور نداشت. با این حال به نظر می‌رسد که در روند اعلام قیمت‌های جدید خودرو همچنان از نرخ میانگین 18 درصدی استفاده شده است. نرخی که بر اساس تورم محاسبه شده و مورد نظارت سازمان‌های مربوطه است.

این‌ها در حالی اتفاق افتادند که حدود یک ماه پیش، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور وقت ایران تغییر قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا را متوقف کرد. به دستور وی، خودروسازان بزرگ ملزم به بازگرداندن نرخ خودروها به قیمت قبلی شدند. اما این بار به نظر می‌رسد که شرایطی برای خودروسازان پیش آمد تا بتوانند بازی را به نفع خود تغییر دهند.

اتفاقی که در نهایت منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شد. با همۀ این‌ها خرید خودرو کارکرده و خرید و فروش ماشین دست دوم نیز همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند. تغییر 18 درصدی قیمت خودرو صفر در بازار، احتمالاً پیامدهایی مبنی بر افزایش خرید ماشین دست دوم داشته باشد.

خرید و فروش خودرو کارکرده در بازار و تأثیرات آن

خودروسازان در دورۀ نخست افزایش قیمت‌ها این وعده را داده بودند که با عرضۀ هفتگی و فروش ویژۀ محصولات، تأثیر مثبتی بر بازار گذاشته و باعث کاهش یا ثبات قیمت خودرو شوند. اما این تصمیم با دستور رئیس جمهوری به عرصۀ عمل درنیامد. در ماه گذشته، فروش فوق‌العادۀ محصولات متوقف شد. بالا رفتن قطعی قیمت‌ها باعث شد تا فروش محصولات با نرخی بیشتر از قبل مجدداً از سر گرفته شود. همان چیزی که احتمالاً مورد انتظار خودروسازان داخلی بود.

تفاوت قیمت‌های رسمی و نرخ بازار – بحرانی در بازار خودرو

در این خصوص سعید موتمنی، رئیس اتحادیۀ فروشندگان خودرو اعلام کرد که با توجه به اختلاف قیمت‌های رسمی و قیمت‌های موجود در بازار، پیگیری‌ها برای تثبیت قیمت‌ها به سرانجام نمی‌رسند. اتفاقی که در بازار منجر به خرید خودرو کارکرده و روی آوردن فروشندگان به فروش ماشین دست دوم شده است.

خرید و فروش خودروی کارکرده به نظر تصمیمی منطقی‌ و عاقلانه به نظر می‌رسد. روندی که به ظاهراً به نفع خریداران و نیز رونق بازار دلالان خودرو و بنگاه‌داران است. از آنجا که تولید خودرو در کشور تمامی ندارد و همچنین قیمت‌ها نیز در نقطۀ مشخصی ثابت نمی‌شوند، بنابراین می‌توان انتظار چنین چیزی را از بازار ملتهب خودرو در کشور داشت.

خرید و فروش خودرو کار کرده با وجود واردات خودرو، بازار متفاوتی را در کنار بازار تولید به راه انداخته است. بازاری که بخشی از آن متعلق به خرید اینترنتی خودرو و بنگاه‌هاست و بخش دیگر آن نیز متعلق به فروش ماشین خارجی کارکرده است.

واردات خودرو و نقش آن در بازار

این سؤال تا پیش از این نیز برای بسیاری از خریداران وجود داشته است. اینکه آیا خرید خودرو صفر داخلی به نفع آنان است یا خودروی دست دوم خارجی؟ پاسخ به این سؤال چندان مشخص و دقیق نیست. اما نمی‌توان نقش واردات خودرو در افزایش یا کاهش قیمت خودرو در بازار داخلی را نادیده گرفت. واردات خودرو در قالب یک طرح همچنان به تصویب نرسیده است. اما برخی آن را دلیلی بر ایجاد موج مثبت در بازار می‌دانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید