واحدهای تولیدی سمنان؛ گرفتار کمبود آب!

    کد خبر :655662

واحدهای تولیدی و مناطق ویژه اقتصادی در استان سمنان گرفتار کمبود آب هستند. رئیس سازمان «صمت» سمنان می‌گوید «سرمایه‌گذار خصوصی آب می‌خواهد» و البته بخش خصوصی هم برای خرید آب انتقالی از دریای خزر اعلام آمادگی می‌کند.

 

مناطق ویژه اقتصادی در استان سمنان که می‌توانند محور پرشتاب توسعه و رشد نه‌تنها استان سمنان، بلکه کل کشور قرار گیرند، امروز گرفتار کمبود آب هستند.

 

مناطق ویژه اقتصادی و بخش صنعت و معدن در استان سمنان در حالی با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند که رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان می‌گوید «سرمایه‌گذار خصوصی آب می‌خواهد و وزارت نیرو باید در این زمینه اقدام کند».

 

به گزارش فارس،بخش خصوصی هم برای خرید آب انتقالی از دریای خزر به فلات مرکزی ایران اعلام آمادگی می‌کنند؛ امری که اگر زودتر اجرایی شود، بخش قابل‌توجهی از نرخ بیکاری را در مرکز کشور کاهش می‌دهد.

 

کاهش نرخ بیکاری؛ در گرو تأمین آب صنعت

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین غلام‌حسین مهدوی‌نژاد، امام جمعه موقت سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، تصریح کرد: جوانان تحصیل‌کرده بیکار زیادی داریم و از طرفی هم جوانان با سطح تحصیلات پایین هم بیکارند و شغلی ندارند.

 

وی افزود: این مشکل مانع تشکیل خانواده برای جوانان ما شده است و آنها از لحاظ روانی هم دچار مشکل می‌شوند.

 

 

امام جمعه موقت سمنان با بیان اینکه بیکاری مقدمه رشد آسیب‌های اجتماعی است، اضافه کرد: باید مسؤولان به هر قیمتی تلاش و معضل بیماری را با برنامه‌ریزی‌ها و فراهم‌سازی بستر اشتغال برطرف کنند.

 

مهدوی‌نژاد گفت: رفع بخش عمده‌ای از مشکل بیکاری به ایجاد صنایع بازمی‌گردد که آن هم به آب کافی نیاز دارد و مدیران باید برای تأمین آب صنعت در استان سمنان تدبیری بیندیشند.

 

سرمایه‌گذار خصوصی آب می‌خواهد

 

بهروز اسودی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان در همین زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی در استان سمنان وجود دارند و متأسفانه آب موردنیاز آنها را نمی‌توانیم تأمین کنیم. وقتی سرمایه‌گذاری بخواهد سرمایه‌گذاری کند، از ما آب می‌خواهد و وظیفه او تأمین آب نیست.

 

اسودی افزود: وزارت نیرو باید تأمین آب کند تا صنعت و معدن پیشرفت کند و اگر آب موردنیاز را تأمین نکنند، دچار مشکل می‌شویم.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: صنعت و معدن و صنایع استان سمنان به آب نیاز دارند و حیات ما وابسته به آب است.

 

 

وی افزود: آب‌رسانی از دریای خزر برای ما به‌صرفه است؛ مسؤولان باید حمایت کنند تا طرح انتقال آب دریای خزر عملی شود و اگر این اتفاق نیفتد، در بخش‌های صنعت و معدن دچار مشکل می‌شویم.

 

اسودی بیان کرد: ما به 10 درصد آب موجود نیاز داریم تا بتوانیم رشد کنیم. در بحث صنعت و معدن این یکی از معضلات مهم ماست که همواره با کم‌آبی مواجه هستیم.

 

صنایع؛ خریدار آب انتقالی از دریای خزر

 

رستم سعداللهی، رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان هم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه نخستین بار در زمان دولت نهم آب‌رسانی از دریای خزر به سمنان مطرح شد، تصریح کرد: تشکل‌های بخش خصوصی از انجمن مدیران صنایع، کانون کارفرمایی و اتاق بازرگانی متعهد شدیم مقدار مصرفی که موردنیاز داریم را خریداری و از منابع آبی استفاده کنیم.

 

سعداللهی با اشاره به اینکه این اتفاق نیفتاد و طرح بعدها اجرایی نشد، اضافه کرد: کار به جایی رسید که قول و قرارهایی از سوی رئیس‌جمهوری فعلی داده شد و امیدوار شدیم؛ درنهایت مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که آب باید به استان سمنان از طریق طرح انتقال آب دریای خزر برسد و این بسیار خوشحال‌کننده است.

 

 

وی با بیان اینکه جهانگیری (معاون اول رئیس‌جمهوری) و روحانی (رئیس‌جمهوری) قول دادند که انتقال آب دریای خزر عملی شود، تصریح کرد: بخش اعظمی از این کار کارشناسی شده و مسیر تعیین و طراحی شکل گرفته است.

 

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: قطعاً روی انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کار شده و هزینه‌های زیادی صورت گرفته است.

 

دولت زودتر اقدام کند

 

انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران می‌تواند حلال مشکل بیکاری در استان‌های شمالی و مرکزی کشور باشد و دولت باید زودتر درباره این طرح تصمیم قطعی و عملیاتی بگیرد.

 

بسیاری از صاحبان صنایع و کارخانه‌هایی که امروز در استان سمنان فعال هستند، به‌شدت با محدودیت‌های مصرف آب مواجه شده‌اند و این امر آینده کاری آنها را تهدید می‌کند.

 

انتقال آب دریای خزر راهی برای رسیدن به منبع آبی پایدار برای مصرف در بخش شرب در ابتدای امر و سپس رونق تولید در مرکز کشور محسوب می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید