همه چیز درباره شرایط استفاده روئسای جمهور آمریکا از دستگاه های دیجیتال

    کد خبر :814920

ممکن است فکر کنید رئیس جمهور امریکا به هر دستگاه دیجیتالی که دلش بخواهد می تواند دسترسی داشته باشد ولیکن واقعیت ماجرا این است که اصلا گونه نیست و  در واقع جو بایدن رئیس جمهور فعلی و هر رئیس جمهور دیگری در این زمینه محدودیت های سختگیرانه ای دارند.

«بازتاب»؛ مهتاب جهاندار– ابزارآلات الکترونیکی اطراف رئیس‌جمهور آمریکا احتمالا جذابترین اهداف در سراسر دنیا برای حمله‌های سایبری است. بروس اشنایر، استاد دانشگاه هاروارد، می‌گوید “احتمال این که روسیه رهبران کشورهای مختلف را هدف نگیرد صفر است.”

این مشکل در دهه اول قرن جاری خیلی حاد نبود، آن موقع تنها وسایلی که می‌شد هک کرد رایانه‌ها و تلفن‌های همراه غیرهوشمند بود. رئیس‌جمهور هم اصولا نیازی به تلفن همراه نداشت، چرا که می‌توانست از طریق یک خط امن با هر کسی که دوست داشت در دنیا ارتباط برقرار کند.

اوضاع با به قدرت رسیدن باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ کاملا عوض شد. او چنان به گوشی بلک بری خود وابسته بود که چند هفته با مشاوران امنیتی خود بر سر استفاده از آن کلنجار رفت، دعوایی که به گفته یکی از مقامات نهایتا “با نوعی مصالحه که به او اجازه می‌داد به ارتباطش با کارمندان ارشد و گروهی از دوستان نزدیکش ادامه دهد” به نفع او خاتمه یافت.

از آن زمان به بعد، تعداد ابزارک‌هایی که یک رئیس‌جمهور شاید بخواهد استفاده کند به مرور بیشتر شده است، مساله‌ای که خواب از چشم مشاوران امنیتی ربوده است. لذا مشاوران امنیت ملی یک اوباماپد درست کردند، آی‌پدی “محکمتر” و امن تر که به گفته یکی از مشاوران سابق به کارمندان رئیس‌جمهور نیز داده شد.

آری شوارتز، یکی از کارشناسان امنیت سایبری در شورای امنیت ملی در دولت اوباما، می‌گوید “در آن دولت مرسوم بود که کارمندان ارشد آی‌پدهایی داشته باشند که دستخوش تغییرات خاصی شده بودند.” با این حال، ساختار فناوری کاخ سفید همچنان قدیمی باقی ماند.

آقای شوارتز می‌گوید “وای-فای وجود نداشت. در مقطعی حتی بر سر استفاده از وای-فای بحث هم شد. سوال این بود که چرا نباید در کاخ سفید از وای-فای استفاده کنیم؟ و حس کلی این بود که چنین کاری ممکن است باعث لغزش امنیتی شود.” البته در اقامتگاه شخصی خانواده اوباما نهایتا وای-فای نصب شد. اما اعضای خانواده می‌گویند که مرتب قطع و وصل می‌شد.

دونالد ترامپ که در دوره ریاست‌جمهوری خود احتمالا معروفترین کاربر توییتر بود هم دوست داشت از دستگاه شخصی استفاده کند. گفته می‌شود که گوشی‌های او را مرتب به خاطر مسائل امنیتی تعویض می‌کردند. اما در عین حال گزارش‌های زیادی نیز منتشر شد که نشان می داد او به رایانه و ایمیل مشکوک است و ترجیح می‌دهد که از قلم و کاغذ برای ارتباطات استفاده کند.

اگر در آن سال‌ها فقط آی‌پد بود که خواب از چشم مشاوران فناوری رئیس‌جمهور می‌ربود، حالا آی او تی (Internet of Things: چیزنت) به کابوسی ادامه‌دار تبدیل شده است. آقای اشنایر می‌گوید “حالا همه چیز دارد به رایانه تبدیل می‌شود و رایانه هم آسیب‌پذیر است. از دوچرخه ثابت گرفته تا تلفن همراه و یخچال و دماسنج و ماشین، همه چیز را می‌شود به راحتی هک کرد.”

 این مساله به نظر می‌رسد که برای آقای بایدن مشکل‌آفرین شده است، چرا که ظاهرا به گجت علاقه دارد. او در بعضی عکس‌ها ساعت اپل به دست دارد و بنا بر گزارش‌ها یک دوچرخه ثابت نیز دارد که به صفحه نمایش، دوربین و میکروفن مجهز است و به اینترنت نیز وصل می‌شود.

 

آیا می‌توان چنین وسیله‌ای را ایمن‌سازی کرد؟ آقای اشنایر می‌گوید “کارهایی می‌شود کرد. مثلا می‌توانید دوربین دوچرخه ثابت را قطع کنید. این کاری است که آژانس امنیت ملی می‌تواند انجام دهد.” امن ترین کار این است که از هیچ ابزارکی استفاده نکنید.

اما، همان‌طور که دو رئیس‌جمهور قبلی نشان دادند، زدن این حرف به فرمانده کل قوا کار راحتی نیست. بنا بر اظهارات ایوان اوسنوس، زندگی‌نامه‌نویس آقای بایدن، رئیس‌جمهور از اپلیکیشن خبر اپل هم استفاده می‌کند. چیزی که می‌تواند مشکل‌آفرین شود. آقای شوارتز می‌گوید حفاظت از نرم‌افزار سخت ترین کار است. به گفته او “داشتن تمهیدات امنیتی خوب در حیطه نرم‌افزار کار خیلی سخت تری است چون همه چیز از راه دور به‌روز می‌شود.

شاید امروز که دارید چیزی می‌خرید در امنیت کامل باشید. اما یک سال بعد شاید کسی بیاید و با نصب بدافزار در دستگاهتان امنیتی را که در ابتدا داشتید از بین ببرد.” این مساله نگرانی آقای اشنایر هم است. او می‌گوید “همه چیز بالقوه آسیب‌پذیر است… اپلیکیشن خبر اپل، همه چیز، چرا که همه چیز به همه چیز وصل است و هر چیزی می‌تواند بر هر چیز دیگری اثر بگذارد. همین مساله را پیچیده می‌کند. برای همین است در اغلب موارد کنار گذاشتن آن وسیله بهترین مشاوره‌ای است که می‌توانید بدهید، حتی اگر کار راحتی نباشد.”

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید