هزینه نجومی سفر به شهرهای توریستی و زیارتی کشور؛ حذف همیشگی سفر از سفره بسیاری از خانواده‌ها

    کد خبر :856204
تور داخلی

براساس آماری که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی منتشر کرده از ابتدای پاندمی کرونا تا تیرماه سالجاری بیش از 32 هزار میلیارد تومان خسارت به گردشگری کشور وارد شده و این به معنای کاهش سفرهای داخلی طی 2 سال گذشته است.

«بازتاب»؛ زهره علامی؛ با شیوع ویروس کرونا به دلیل وجود محدودیت های تردد بین شهری و همچنین افزایش قیمت بلیط هواپیما و همچنین نرخ هتل‌ها، حجم سفرهای داخلی افت چشمگیری را تجربه کرد به عنوان مثال حجم سفرهای داخلی در تعطیلات نوروز امسال نسبت به مدت مشابه سال 98، حدود ۷۰ درصد کاهش داشت.

در این میان بیشترین افزایش قیمت تورها مربوط به تورهای هوایی است چون نرخ بلیت هواپیما رشد قابل توجهی داشت و قیمت تورهایی که حمل و نقل آن با وسایل نقلی ریلی و جاده‌ای است چنین افزایش قیمتی را تجربه نکرد.

با افزایش قیمت تورهای داخلی آژانس‌های گردشگری استفاده از تورهای اقساطی را به مسافران توصیه کردند که این پیشنهاد چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

با توجه به افزایش چشمگیر قیمت تورهای داخلی در دوران کرونا نگاهی به قیمت این تورها داریم، در این میان به بررسی نرخ های مربوط به تور مشهد، تور کیش و تور قشم می پردازیم چون جزو محبوب ترین و پرتردد تورهای داخلی محسوب می شوند.

کیش

هزینه تور هوایی تهران- کیش از 2 میلیون تومان شروع می شود و به 6 میلیون تومان هم می رسد، قیمت تور کیش برای 2 شب اقامت در یک هتل دو ستاره، 2 میلیون و 250 هزار تومان، می شود، حالا اگر قصد اقامت 3 شب در همین هتل را داشته باشید باید 2 میلیون و 480 هزار تومان هزینه کنید، قیمت 4 شب اقامت هم به 2 میلیون و 690 هزار تومان می رسد.

هزینه تور با اقامت دو شب در یک هتل سه ستاره در کیش، از 2 میلیون و 740 هزار تومان آغاز می شود، اما اگر شما بخواهید 3 شب در همین هتل بمانید باید 2 میلیون و 800 بپردازید و برای 4 شب اقامت هم هزینه شما 3 میلیون و 100 هزار تومان می شود.

قیمت دوشب اقامت در یک هتل 4 ستاره در کیش حدود 2 میلیون و 790 هزار تومان می شود، در صورتی که 3 شب در همین هتل بمانید باید 3 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کنید و نرخ تور برای 4 شب اقامت در این هتل، 3 میلیون و 750 هزار تومان است.

برای2 شب اقامت در یک هتل 5 ستاره در کیش از 3 میلیون و100 هزار تومان به بالا باید هزینه کنید، نرخ تور برای 3 شب حضور در همین هتل سه ستاره به 3 میلیون و 700 هزار تومان می رسد و قیمت 4 شب اقامت در این هتل، 4 میلیون و 300 هزار تومان می شود.

البته برخی هتل های 5 ستاره گرانتر هستند مثلا برای 4 شب اقامت در هتل داریوش کیش باید هزینه ای نزدیک به 6 میلیون و 350 هزار تومانی بپردازید.

مشهد 

در این گزارش به بررسی قیمت تورهای ریلی تهران- مشهد می پردازیم، هزینه دو شب اقامت در یک هتل 2 ستاره از 730 هزار تومان شروع می شود و برای سه شب ماندن در این هتل باید 880 هزار تومان و برای 4 شب اقامت باید 1 میلیون و 30 هزار تومان هزینه کنید.

اما برای دوشب اقامت در یک هتل 4 ستاره در مشهد، 760 هزار تومان و اگر قصد دارید که در همین هتل 3 شب بمانید باید 930 هزار تومان بپردازید، درصورت اقامت به مدت 4 شب در این هتل، باید 1 میلیون و 100 هزار تومان هزینه کنید.

اگر می خواهید در یک هتل 5 ستاره در مشهد، دوشب بمانید نرخ تورها از یک میلیون و 500 هزار تومان آغاز می شود، برای 3 شب اقامت 2 میلیون و 100 هزار تومان و 4 شب ماندن در این هتل 5 ستاره، 2 میلیون و 700 هزار تومان هزینه دارد.

قشم 

نرخ تور هوایی قشم هم مثل کیش از 2 میلیون تومان شروع می شود ، 2 شب اقامت در یک هتل 3 ستاره در قشم از 2 میلیون و 980 هزار تومان شروع می شود، اگر برای 3 شب بخواهید در این هتل بمانید باید 3 میلیون و 250 هزار تومان بپردازید، اما هزینه 4 شب اقامت، 3 میلیون و 400 هزار تومان است.

هزینه 2 شب اقامت در یک هتل 4 ستاره در شهر زیبای قشم، 3 میلیون و 390 شروع می شود، برای 3 شب ماندن در همین هتل 3 میلیون و 680 هزار تومان و اگر قصد دارید که 4 شب در قشم اقامت داشته باشید، 3 میلیون و 960 هزار تومان باید بپردازید.

اما هزینه دو شب اقامت در هتل 5 ستاره در قشم، حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان است، نرخ تور برای سه شب 3 میلیون و 840 هزار تومان و برای اقامت 4 شب در همین هتل باید 4 میلیون و 180 هزار تومان پرداخت کنید.

نگاهی به قیمت تورهای داخلی و مقایسه آن با تورهای ترکیه و ارمنستان نشان می دهد که نرخ سفر در مسیرهای پرمتقاضی مثل کیش و قشم گاهی به قیمت تورهای ترکیه و ارمنستان نزدیک می شود.

البته افزایش قیمت تورهای داخلی فقط به تورهای مشهد، کیش و قشم محدود نشده و تورهای یک‌روزه که اغلب در نزدیکی شهر محل سکونت اجرا می‌شوند هم با رشد قیمت روبه‌رو بوده‌اند و همین موضوع موجب حذف سفر از سبد خانوار برخی خانواده ها شده است.

با این تفاسیر می توان اینگونه نتیجه گرفت که انجام سفرهای تفریحی و زیارتی به بسیاری از شهرهای توریستی و زیارتی کشور دیگر در توان یک خانواده معمولی نیست و این یعنی از حالا به بعد باید به سفرهای اینچنینی به چشم یک حرکت لاکچری نگاه کنیم؛ واقعیتی که شاید احساس کنیم تأثیر در روندهای اجتماعی نخواهد داشت ولی بدون شک پیامدهای روحی، روانی و اجتماعی مخربش به زودی آشکار خواهد شد. 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید