هزینه تعویض پلاک خودرو چقدر است؟

    کد خبر :746722

اگر شما هم جزو آن دسته از کسانی هستید که قصد خرید خودروی جدیدی را دارید، باید در نظر داشته باشید که باید قبل از هر چیز پلاک خودرو را به نام خود تغییر دهید و با آشنایی به مراحل انجام آن از اتلاف وقت خود جلوگیری به عمل بیاورید. همواره هزینه تعویض پلاک برای کسانی که می‌خواهند خودروی جدید بخرند مهم بوده و روی معامله انجام شده ممکن است تاثیرگذار باشد.

بعد از انجام خرید یا فروش خودروی مورد نظر و قبل از اینکه به دفتر ثبت اسناد رسمی بروید و مراحل نهایی خرید یا فروش خودر را کامل کنید، باید به همراه طرف معامله خود به مراکز تعویض پلاک رجوع کرده و با تقدیم کردن مدارک لازم اقدام به جایگزین کردن پلاک به نام مالک جدید خودروکنید. البته این کار به راحتی که فکر می‌کنید هم نیست. با ما همراه باشید تا مراحل جایگزینی پلاک خودرو و هزینه‌هایی که ممکن است برای شما داشته باشد را بررسی کنیم.

مراحل انجام تعویض پلاک خودرو

برای مشخص شدن هزینه تعویض پلاک خود باید کارهایی را انجام دهید. برای تحویل دادن پلاک قدیمی و دریافت پلاک خودروی جدیدی که خریده ‌اید 9 مرحله متوالی را باید پشت سر بگذارید که به بررسی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

•  در نخستین مرحله شما با پرداخت عوارض پارکینگ خودرو و دریافت برگه نوبت‌دهی در صف تعویض کنندگان پلاک به طور رسمی قرار می‌گیرید.

•  در مرحله دوم برگه‌ای که در مرحله قبل دریافت کرده‌اید را بررسی کرده و طبق آن به ساختمانی مراجعه خواهید کرد که روی آن نوشته شده است.

•  در مرحله بعد شما باید با دریافت پوشه و قرار دادن تمام مدارک در آن به غرفه کارشناس حقوقی که به شما پیشنهاد شده است مراجعه کنید.

•  در مرحله چهارم کاغذی برای بازدید از خودرویتان به شما داده می‌‌شود که افسر ناظر در محل، با بررسی اطلاعاتی از قبیل شماره شاسی، شماره موتور، شماره بدنه و اصالت خودرو، صحت و سالم بودن اطلاعات را تایید کرده و به شما مجوز ادامه تعویض پلاک را خواهد داد.

•  در مرحله پنجم پیشینه خودروی خریداری شده بررسی خواهد شد و اگر فروشنده خودرو دارای خلافی بوده باشد در همان جا وجه مورد نظر را به وسیله دستگاه POS باید پرداخت کند وگرنه پلاک جدید برای خودرو صادر نخواهد شد.

•  در مرحله ششم از سری مراحل تعویض پلاک خریدار محترم با قبول هزینه تعویض پلاک باید هزینه درخواستی را به حساب بانک ملی این نهاد دولتی بریزد تا مجوز رفتن به مراحل دیگر را کسب کند.

•  شما باید در مرحله هفتم سند رسمی نقل و انتقال خودرو را به نهاد مربوطه تحویل داده و با گرفتن برگه سبز پلاک قدیمی خودرو را به انبار پلاک‌‌های قدیمی منتقل کرده و پلاک جدیدی که برای شما صادر شده است را تحویل بگیرید.

•  در مرحله هشتم ممکن است کمی معطل شوید، چراکه اگر برای تعویض پلاک قدیمی خودروی خود مراجعه کرده باشید باید یک ساعت منتظر بمانید و اگر خودروی جدیدی خریداری کرده‌اید تنها 10 دقیقه وقت شما را خواهد گرفت.

•  و مرحله آخر که می‌تواند لذت بخش‌ترین مرحله هم باشد خروج از پارکینک تعویض پلاک‌هاست که البته باید برگه ورودی را که ابتدا به شما تحویل داده شده است را دوباره به مامور پارکینگ بازگردانید.

 

 

هزینه تعویض پلاک چقدر است؟!

هزینه دریافتی در  تعویض پلاک در سال 98 مبلغ 100 هزار تومان است که تماما با استفاده از دستگاه کارتخوان پرداخت می‌شود. متاسفانه دیده شده که در برخی از مراکز تعویض پلاک در انتهای کار مبلغی به صورت نقدی از خریداران خودرو دریافت می‌کنند که دریافت این مبلغ جنبه قانونی ندارد.

و در جواب اینکه مبالغ درخواستی را کدام طرف باید پرداخت کند باید بگوییم که غیر از خلافی خودرو که در واقع مربوط به فروشنده است و به خریدار ربطی ندارد، مابقی وجه درخواستی که معمولا همان 100 هزار تومان بوده به طور کامل برعهده خریدار خودروی مورد نظر است.

 

 

آگاهی به انجام مراحلی که باید در پروسه مهم تعویض پلاک انجام دهید، همینطور هزینه تعویض پلاک خودرو و نحوه واریز آن به حساب دولت باعث می‌شود که در این کار پررفت و آمد که ممکن است چندین ساعت وقت شما را بگیرد از هدر رفتن زمان بیشتر جلوگیری و هرگونه خطا را پشت سر بگذارید.

منبع متن: همراه مکانیک

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید