هایپراسکرین MBUX برای خودروی الکتریکی مرسدس بنز EQS رونمایی شد

    کد خبر :775881

مرسدس بنز از سیستم سرگرمی و اطلاعاتی MBUX با نام هایپراسکرین رونمایی کرد که از هوش مصنوعی و نمایشگر OLED بهره می‌برد و طی سال ۲۰۲۲ در خودروی الکتریکی EQS عرضه می‌شود.

پکیج سرگرمی تجربه کاربری مرسدس بنز (MBUX) در نمایشگاه CES 2018 در لاس وگاس نوادا رونمایی شد. تقریبا سه سال از آن زمان می‌گذرد و خودروساز آلمانی در حال رونمایی از جدیدترین تکرار این فناوری با نام Hyperscreen است. به گزارش موتوروان، MBUX هایپراسکرین که قرار است برای اولین ‌بار در خودروی الکتریکی پرچم‌دار مرسدس بنز EQS مدل ۲۰۲۲ عرضه شود، از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ادغام بهتر در زندگی و رفت‌وآمد کاربران استفاده می‌کند.

اما این قابلیت‌ها برای ناظر معمولی تقریبا به اندازه طراحی و سایز هایپراسکرین، واضح و مشخص نیستند. این پکیج سرگرمی سرتاسری تقریبا تمام فضای داخل کابین سدان برقی مرسدس بنز EQS را فرا می‌گیرد و سه صفحه‌نمایش متمایز OLED را شامل می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به نمایشگر اختصاص‌یافته به سرنشین جلو اشاره کرد که عملکرد بصری بهتر از سیستم‌های فعلی MBUX برای سرنشینان جلو فراهم کند. این یک افزودنی جالب و در عین حال عجیب برای خودروی الکتریکی EQS است که به‌زودی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد به همسایگان کنجکاو خود فخر بفروشند!

بزرگ‌تر و جسورانه‌تر

شیشه منحنی هایپراسکرین که در مجموع بیش از ۱۴۲ سانتی‌متر (۵۶ اینچ) طول دارد، می‌تواند بزرگ‌ترین قطعه سیلیکاتی امروزی در صنعت خودرو باشد و قطعاً صفحه‌نمایش ۳۸ اینچی کادیلاک اسکالید را پشت سر می‌گذارد. اما هایپراسکپرین مرسدس بنز مانند نمایشگر کادیلاک، در واقع از سه نقطه‌ی متقابل و متمایز تشکیل شده است که همه در یک صفحه شیشه‌ای صاف قرار دارند.

به‌عنوان مثال، راننده با مجموعه‌ای گسترده از اندازه‌گیرها یا سنجه‌های دیجیتال، مشابه آن‌چه در سدان مرسدس بنز S کلاس ۲۰۲۱ یافت می‌شود، رو‌به‌رو است؛ اما برخی عملکردهای متمایز خودروی الکتریکی از جمله سیستم بازیابی انرژی ترمز، وضعیت شارژ و پویایی رانندگی را نظارت و کنترل می‌کند. صفحه‌نمایش سرگرمی و اطلاعاتی مرکزی که در کنار و کمی زیر آن قرار دارد، به‌طور پیش‌فرض امکان دسترسی به نقشه بزرگ و سیستم ناوبری و همچنین کنترل‌ تلفن و صدا را ارائه می‌دهد. یک صفحه‌نمایش کوتاه و عریض در داشبورد دقیقاً جلوی سرنشین کنار راننده ظاهر می‌شود که در هنگام حضور سرنشین روی صندلی محتوای سرگرمی جالب نمایش می‌دهد و در شرایطی که راننده به‌تنهایی در پشت فرمان حضور داشته باشد، کهکشانی شیک از ستاره‌های سه‌پر را به نمایش می‌گذارد.

در دو طرف شیشه دریچه‌ها‌ی مدوری برای سیستم تهویه مطبوع (HVAC) وجود دارد که به نظر می‌رسد در بالای سطح شیشه شناور است. مهندسان مرسدس می‌گویند این جفت خروجی هوا، دنیای آنالوگ را با دیجیتال گره می‌زند. مطمئناً این طرح منتقدانی دارد؛ اما، به نظر می‌رسد محل و عملکرد دریچه‌ها بسیار جذاب و بی‌نظیر هستند؛ بنابراین باید از طراح داخلی که آن‌ها را به این شکل طراحی کرده و در آنجا قرار داده است، تجلیل کرد. جلوه‌های بصری بیشتر از طریق کناره پلاستیکی تک‌فریم صفحه‌نمایش ارائه می‌شود که از سه لایه بسیار نازک پوشش «Silver Shadow» برای بهبود ظاهر لوکس کابین خودرو بهره می‌برد. نور محیطی در امتداد لبه پایین شیشه، جلوه‌ای شناور و شیک به داخل کابین خودرو می‌دهد.

صفحه شیشه‌ای کمی خمیده در دمایی بالاتر از ۶۵۰ درجه سانتی‌گراد ساخته می‌شود تا وضوح بالا، نبود اعوجاج و مقاومت شگفت‌آوری ارائه دهد (برای مقایسه بد نیست بدانید که شیشه فرادما با دمایی در حدود ۵۹۰ درجه سانتی‌گراد قالب‌گیری می‌شود؛ درحالی‌که Gorilla Glass تنها تا ۴۰۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌بیند). این شرکت در موارد شدید مانند تصادف رانندگی فاجعه‌بار خاص، پنل را برای ایمنی آزمایش کرده است. در چنین شرایط نادری، شیشه دارای نقاط شکست از پیش تعیین‌شده در دو انتها و پنج نقطه‌ی نصب است که به لطف ساختار لانه زنبوری، رفتاری هدفمند در تصادف به نمایش می‌گذارد.

پیشنهادهای هوشمند

هایپراسکرین که قادر به ذخیره چند نمایه برای راننده و سرنشین است، از هوش مصنوعی برای ارائه راحتی و پیشنهادهای عملکرد خودرو استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، مرسدس بنز EQS از سیستم تعلیقی بهره می‌برد که می‌تواند ارتفاع سواری خودرو را کمی بالاتر ببرد و در هنگام نزدیک شدن به مسیری شیب‌دار یا عبور از خیابان پر از چاله و دست‌انداز، مفید است. اگر راننده به‌طور منظم بالابر تعلیق را در مکان خاصی فعال کند، هایپراسکرین این رفتار را یاد می‌گیرد و اقدام مناسب را از قبل پیشنهاد می‌دهد و روند کار را برای راننده راحت می‌کند.

مورد استفاده‌ی دیگر از این قبیل، عملی است که به زمان و مکان خاصی ارتباط دارد. اگر راننده هر سه‌شنبه عصر بعد از ترک محل کار تماس تلفنی بگیرد، EQS می‌تواند این پیشنهاد را به راننده ارائه بدهد یا کارت ویزیت و عکس شخصی که ممکن است دوست داشته باشد، برای او به نمایش بگذارد. ازآنجاکه هر عملکرد هایپراسکرین به یکی از نمایه‌های شخصی مرتبط است، اگر شخص دیگری پشت فرمان باشد، وسیله نقلیه چنین پیشنهادی به او ارائه نمی‌دهد.

حتی بدون هوش مصنوعی، این سیستم از پایه کاملا شهودی و بصری به نظر می‌رسد. صفحه‌نمایش مرکزی پیش‌فرض هایپراسکرین معروف به «لایه صفر»، امکاناتی مانند کنترل نقشه، صدا و تلفن برای کاربر ارائه می‌دهد. تحقیقات مرسدس بنز نشان داد که این امکانات، رایج‌ترین عملکردهای مورد استفاده توسط رانندگان در تکرارهای قبلی MBUX هستند؛ بدین معنا که فراخوانی یکی از این امکانات بسیار آسان و قابل دسترسی خواهد بود؛ زیرا از طریق لایه صفر قابل دسترسی است. فرامین صوتی «Hey Mercedes» نیز در اینجا ارائه می‌شوند و به ویژگی یا قابلیتی در هایپراسکرین فرمان می‌دهند.

هر زمان که پکیج اطلاعاتی و سرگرمی بدون دکمه‌های سخت را مشاهده می‌کنیم، مقداری ترس و وحشت به سراغمان می‌آید. ما نمی‌دانیم بقیه قسمت‌های داخلی خودروی برقی مرسدس بنز EQS چگونه به نظر می‌رسند؛ اما ممکن است شامل ورودی‌های قدیمی مانند دکمه تنظیم صدا یا کنترل‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع نشود. به هر حال منتظر خواهیم ماند تا در آینده در این زمینه قضاوت کنیم؛ اما اگر مرسدس بنز قصد ندارد از دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی بهره ببرد، بهتر است استفاده از نسخه‌های دیجیتال را بسیار آسان کند.

اشتراک‌گذاری با سایر خودروها

MBUX هایپراسکرین آپشنی در خانواده خودروی الکتریکی EQS خواهد بود که احتمالاً در انواع مدل‌های سدان و شاسی‌بلند نیز به کار می‌رود. مرسدس بنز متعهد به زمان‌بندی مشخصی برای این خودروها نیست؛ اما انتظار داریم که سدان برقی در اندازه S کلاس تا تابستان سال جاری میلادی معرفی و نسخه‌ی شاسی‌بلند آن در پاییز یا زمستان ارائه شود.

به گزارش زومیت، در آینده نزدیک از دیدن هایپراسکرین در سایر مدل‌های مرسدس بنز تعجب نخواهیم کرد؛ شاید این نمایشگر به‌عنوان گزینه‌ی اختیاری به سدان جدید مرسدس بنز کلاس S که از قبل دارای هوش مصنوعی MBUX است، اضافه شود. نمایشگر هایپراسکرین به اندازه‌ای زیبا و از نظر ظاهری کاربرپسند است که احمقانه به نظر می‌رسد اگر مرسدس بنز آن را فقط به یک خانواده یا مدل خاص محدود کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید