نگرانی استفاده از گل و شیشه در مقاطع ابتدایی

    کد خبر :950378
نگرانی استفاده از گل و شیشه در مقاطع ابتدایی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشور، اظهار کرد: در گذشته سن اعتیاد 50 الی 60 سال بود بعد از آن به 30 سال رسید الان حتی در مقاطع ابتدایی استفاده از مواد روان گردان مثل گل و شیشه فزونی پیدا کرده است که جای نگرانی دارد.

آقای یحیی ابراهیمی در خصوص روش های مبارزه با مصرف مواد مخدر، گفت: یکی از علت‌هایی که جوانان به سمت اعتیاد می روند، این است که برنامه درستی برای جوانان نداریم و نتوانستیم اوقات فراغت آنها را پر کنیم. از سوی دیگر، جوانان نیاز به شغل و مسکن و تسهیلات تکمیلی دارند اما در تامین آنها هم موفق نبودیم.

اعتیاد عمدتا ریشه در فقر دارد

وی با انتقاد از اینکه یک جوان ورزشکار چرا باید به سمت اعتیاد برود، ادامه داد: وقتی وضعیت اعتیاد را در جامعه بررسی می کنیم، می بینیم که گسترش اعتیاد، به دلیل وارد کردن مواد مخدر به داخل کشور نیست بلکه عمدتا ریشه در فقر و بیکاری دارد و تا زمانی که نتوانستیم شغل، مسکن و فضاهای ورزشی مناسب را برای جوانان تامین کنیم، اوضاع بهتر از این نخواهد شد.

افزایش شیوع اعتیاد در شهرستان‌هایی که سرانه ورزشی پایینی دارند

آقای ابراهیمی بیان کرد: در بسیاری از شهرستاهایی که درصد شیوع اعتیاد در آنجا بالا است، پایین ترین سرانه سالن های ورزشی را دارند. لذا باید کارهای هدفمندی انجام دهیم و با اموزش می توانیم بسیاری از این موارد را کنترل کنیم. متاسفانه بحث استفاده از مواد اعتیاد زا در سطح مدارس هم شیوع پیدا کرده است. اموزش پرورش و صدا و سیما باید اموزش هایی در خصوص عوارض استفاده از مواد مخدر ارائه دهند ولی متاسفانه هیچ گونه نظارتی وجود ندارد.

صدا و سیما نتوانسته اوقات فراغت جوانان را پر کند

وی با اشاره به عملکرد صدا و سیما در رابطه با آموزش جوانان برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، گفت: صدا و سیما نقش و جایگاه اصلی خود را از دست داده است و برنامه هایش به شکلی است که نتوانسته اوقات فراغت جوانان را پر کند و متاسفانه جوانان به سمت شبکه های مجازی روی آورده اند؛ درحالی که شبکه های مجازی هم شمشیر دو لبه است چراکه بعضا بدآموزی هایی از طریق این شبکه ها به جوانان القاء می شود.

آقای ابراهیمی اضافه کرد: توسعه زمانی اتفاق می افتاد که انسان سالمی از جهت روحی و جسمی داشته باشیم و انسان، محور توسعه است؛ بنابراین باید ارزیابی داشته باشیم که چرا برخی جوانان ما در سنین پایین ابتدایی و راهنمایی به سمت استفاده از مواد روان گردان می روند؟ بهزیستی چه نقشی داشته و چه راهکاری ارائه داده است؟ اگر نیاز به راهکار مجلس است ما پیگیری می کنیم و اگر قانون وجود دارد پس چرا به قانون عمل نمی‌شود!.

مسوولین آمارهای دقیقی از اعتیاد ارائه دهند

وی خاطرنشان کرد: در گذشته سن اعتیاد 50 الی 60 سال بود بعد از آن به 30 سال رسید و الان حتی در مقاطع ابتدایی استفاده از مواد روان گردانی مثل گل و شیشه فزونی یافته که جای نگرانی دارد. مسوولین آموزش و پرورش و و مسوولین کشوری باید نظارت داشته باشند و چاره ای بیندیشند اما بعد نظارتی ما ضعیف است و مجلس هم باید از مسوولین ذی ربط بخواهد که امارهای دقیقی ارائه دهند. جوانان ما در زمان جنگ بیشتر در جبهه و جنگ حاضر می شدند اما الان به جای اینکه فرهنگ ایثار و شهادت را در بین جوانان گسترش دهیم وضعیت به شکلی دیگر شده است.

شفقنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید