نوآوری ژاپن برای روشن کردن مشعل بازی های المپیک

    کد خبر :679167

پالایشگاه JXTG نیپول‌اویل و انرژی ژاپن که بزرگترین پالایشگاه این کشور بشمار می رود، بعنوان حامی رسمی المپیک توکیو مسوولیت تامین سوخت هیدروژنی مشعل المپیک را بر عهده دارد.

آتشدان بزرگ مستقر در ورزشگاه المپیک ژاپن و نمونه دوم آن که در منطقه توکیو نصب می‌شوند، از سوخت هیدروژنی برای روشن نگه داشتن آتش المپیک استفاده خواهند کرد.

این مشعل در سه منطقه توکیو، فوکوشیما و آیچی که تمامی ۴۸ منطقه استانی ژاپن را پوشش می‌دهد، سفر خواهد کرد.

کمیته برگزاری بازی ها استفاده از سوخت هیدروژنی را اقدامی در راستای استفاده از انرژی پاک، حفظ محیط زیست و پایداری عنوان کرده است. هیدروژن دودزا نیست و با ترکیب هیدروژن و اکسیژن، آب تولید می کند.

پیش از این برای روشن کردن مشعل‌های المپیک از گاز مایع استفاده می‌شد.

حمل مشعل المپیک توکیو در ۴۸ منطقه استانی ژاپن

«میزوکی ناگوچی» قهرمان دوومیدانی ژاپن در المپیک ۲۰۰۴ آتن قرار است به عنوان نخستین فرد، مشعل المپیک ۲۰۲۰ توکیو را در ۲۲ اسفند امسال از یونان شروع و آن را حمل کند.

ناگوچی با ثبت رکورد ۲ ساعت و ۱۹ دقیقه و ۱۲ ثانیه رکورددار دوی ماراتن ژاپن محسوب می‌شود.

 


مشعل بازی‌های المپیک از سال ۱۹۳۶ تا۱۹۶۰

اما چرا مشعل بازی‌ها از یونان آغاز می شود که در پاسخ به این پرسش باید گفت؛ مشعل المپیک یکی از معروف ترین نمادهای این بازی‌ها و بیانگر صلح، اتحاد و دوستی است که به سه هزار سال قبل باز می گردد. در واقع خاستگاه بازی های المپیک هم یونان بوده است که برای نخستین بار مشعل بازی‌ها در ویرانه‌های کوه المپیا یونان و با استفاده از اشعه خورشید روشن شد. در یونان باستان، یونانی‌ها متوجه شدند آتش یک عنصر خدایی است و آن را همیشه در معابد روشن نگه می‌داشتند. برای اطمینان از خلوص و پاکی، آتش با استفاده از آیینه مقعر که اشعه‌های خورشید را به یک نقطه متمرکز می‌کند، روشن می‌شد و همواره این مراسم همیشه در یک روز آفتابی برگزار می شد.

مشعل بازی ها از المپیک۱۹۶۴تا۱۹۸۴

رفته رفته مشعل مدرن در بازی های ۱۹۲۸ آمستردام هلند مطرح شد اما مراسم حمل مشعل به قبل از بازی های ۱۹۳۶ برلین باز می گردد که حزب نازی این آیین را برگزار کرد و مشعل به تمام کشورهایی که آلمان بدنبال افزایش نفوذ خود در آن کشورها بود، سفر کرد.
طولانی ترین سفر مشعل المپیک تابستانی مربوط به بازی‌های ۲۰۰۸ پکن است که براساس اعلام کمیته بین المللی المپیک، در این سفر ۲۱ هزار و ۸۰۰ نفر مشعل را حمل کردند. این مشعل در یک تور جهانی به شهرهایی مانند لندن، پاریس و سانفرانسیکو سفر کرد. مشعل المپیک ۲۰۰۸ حتی به قله اورست هم برده شد.
تاکنون شعله مشعل با استفاده از گاز روشن می ماند که شعله بارها در جریان مراسم حمل آن به طور اتفاقی یا عمدی در مسیر حرکت خاموش شده می شود و در سال ۲۰۱۳ در آستانه بازی های المپیک زمستانی سوچی، نگهبان کاخ کرملین برای روشن کردن مشعل در مسکو از فندک استفاده کرد.

اما ژاپن برای نخستین بار از سوخت هیدوژنی برای روشن مشعل المپیک استفاده خواهد کرد.

در سی و یکمین دوره بازی‌های المپیک «الفترویس پترونیاس» قهرمان ژیمناستیک مردان جهان از یونان به عنوان نخستین حمل کننده مشعل المپیک ریو انتخاب شده بود که با آغاز از یونان به ۳۲۹ شهر سفر کرده است که ۲۶ شهر آن مراکز ایالت‌های برزیل بودند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید