نقطه عطفی در مسیر برجام از زبان یورونیوز؛ بیانیه مشترک ایران و آمریکا تا 5 روز دیگر صادر می‌شود

    کد خبر :785965

تنها چند روز تا توقف بازرسی‌ از مراکز هسته‌ای ایران، طبق مصوبه مجلس باقی است. در این شرایط، تعدادی از رسانه های بین المللی از احتمال صدور بیانیه مشترک ایران و آمریکا برای نشان دادن نیت خود برای احیای توافق هسته‌ای، تا پیش از 21 فوریه خبر دادند. سفر وزیر خارجه قطر به تهران، ممکن است در این راستا قرار داشته باشد.

«بازتاب»؛ آرش صفار- یورونیوز به نقل از یک منبع اروپایی، از احتمال صدور بیانیه مشترک ایران و آمریکا، پیش از 21 فوریه (2 اسفند) خبر داد.

بر اساس خبر این رسانه، منبع اروپایی بر این باور است که 21 فوریه یک نقطه عطف در مسیر برجام است؛ چرا که بر اساس مصوبه مجلس، تهران از این تاریخ، بازرسی‌های آژانس از تأسیسات هسته‌ای را متوقف خواهد کرد. این منبع گفته‌ است که این اقدام تهران بهبود شرایط توافق هسته‌ای را غیرممکن خواهد کرد.

همچنین یک دیپلمات سابق اروپایی ضمن هشدار در مورد 21 فوریه، بر ضرورت یک اقدام دیپلماتیک جدی تأکید کرده و گفته است که روزهای آینده به شدت مهم خواهد بود، «چراکه مشخص خواهد کرد که آیا قادر به متقاعد ساختن ایران برای عدم توقف بازرسی ها هستند یا نه».

طبق خبر مورد اشاره، از دید منابع اروپایی آنچه 21 فوریه را به نقطه‌ای بدون بازگشت تبدیل می‌کند این است که توقف بازرسی‌ها، برای چین و روسیه هم خط قرمز محسوب می‌شود.

بر همین اساس، به گفته «جان ولفستال»، مشاور بایدن در دوره ی معاونت ریاست جمهوری، ایالات‌متحده و ایران به فکر صدور بیانیه‌ای قبل از تاریخ 21 فوریه هستند تا نیت مشترک خود برای احترام و پایبندی دوباره به توافق هسته‌ای را نشان دهند.

به نظر می‌رسد صدور چنین بیانیه‌ای دولت و وزارت امور خارجه را قادر خواهد ساخت تا با تأکید بر شروع فرایند مذاکره، نوعی اجماع داخلی برای تعویق اجرای مصوبه مجلس به وجود آورد.

با این حال تا کنون نشانه‌ای از پذیرش مدل پیشنهادی وزیر خارجه ایران -لغو تحریم‌ها و از سرگیری اجرای تعهدات ایران به طور هم‌زمان، بر اساس یک جدول زمان‌بندی زیر نظر مسئول سیاست خارجی اروپا- از سوی آمریکا مشاهده نشده است و به نظر می‌رسد دو کشور درگیر چرخه باطل «اول تو» شده‌اند. این مسئله، صدور بیانیه فوق، در فرصت کوتاه باقی مانده تا 21 فوریه را دشوار می‌کند.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد سفر اخیر «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» به تهران و دیدار او با محمد جواد ظریف و حسن روحانی -با توجه به نقشی که قطر برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا بر عهده گرفته است- بی‌ارتباط با احتمال گشایشی در توافق هسته‌ای نیست.

اینکه آیا دو کشور خواهند توانست به مدلی برای احیای توافق هسته‌ای دست یابند، در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید